אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך מפסיד המשק מיליארדים מאי־פינוי שדה דב צילום: עמית שעל

כך מפסיד המשק מיליארדים מאי־פינוי שדה דב

במקום לבנות עשרות אלפי יחידות דיור בצפון תל אביב, התעלמה הוועדה המחוזית מהתוכנית לפינוי שדה התעופה והחליטה לאשר בניית דירות יוקרה בצפיפות נמוכה. כך מוותרים על הכנסות למשק ולמדינה המוערכות ב־70 מיליארד שקל

23.08.2012, 08:51 | עדי צביקל ויצחק שפיגל

לאחרונה אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב תוכניות לבנייה בשטחים המבוקשים והפנויים שבצפון־מערב העיר. באזור תוכננו 12,800 יח"ד בצפיפות נמוכה מאוד של 6 יח"ד לדונם - צפיפות התואמת את המדיניות שננקטה בימי המנדט הבריטי בארץ ישראל לפני יותר מ־70 שנה, בזמן שהיישוב היהודי מנה פחות מעשירית ממספרו כיום.

מתנגדים רבים דרשו לנצל את הקרקע בצורה טובה יותר, שכן על חטיבת קרקע בשטח זה ניתן לתכנן לא פחות מפי 3 יח"ד - בהתאם לצפיפות שעיריית ת"א עצמה תכננה במתחם השוק הסיטונאי ובמקומות אחרים. במקביל, הגישה העירייה תוכנית בנייה נוספת המבוססת על צפיפות נמוכה ומייעדת שטחים סמוכים לכ־1,100 יח"ד.

המפתיע בעניין הוא שהתכנון מבוסס על מגבלות שמטיל שדה דב, אשר לפי תוכניות המתאר הוקם על קרקע המיועדת לפיתוח עירוני - שטח שכלל אינו מיועד לשימוש שדה התעופה. בהתאם לכך קבעה הממשלה כי השדה יפונה עד שנת 2018 - מועד שהתוכניות שאושרו והופקדו לא צפויות לבוא לידי מימוש לפניו.

נשאלת השאלה מדוע בחרו בעיריית תל אביב־יפו ובוועדה המחוזית לאשר תוכניות שמצמצמות זכויות בנייה ולא מנצלות את אחד משטחי הקרקע הטובים ביותר בישראל באופן מיטבי. הסיבות אינן ידועות, אך ההשלכות השמאיות של ההחלטות דווקא ניתנות לחישוב.

שדה דב, צילום: עמית שעל שדה דב | צילום: עמית שעל שדה דב, צילום: עמית שעל

לו היו מיישמים את החלטת הממשלה בדבר פינוי שדה דב, או לכל הפחות משכנעים את העירייה והוועדה המחוזית בכך שהממשלה מתכוונת לבצע את החלטותיה, ניתן היה להוסיף לתוכנית שאושרה כ־25 אלף יח"ד, ולתוכנית הנוספת שהוגשה כ־2,000 יח"ד. מעבר לכך, ניתן היה לבנות 5,000 יח"ד נוספות בסביבת שדה התעופה ומחוץ לאותם שטחים, וסך הכל 32 אלף יחידות דיור נוספות.

שווי הקרקע ליחידות דיור זמינות באזור עומד על 1.3 מיליון שקל ליח"ד, משמע המשק מאבד שווי של 41.7 מיליארד שקל כתוצאה מאי־בנייתן של אותן 32 אלף יח"ד. מעבר לכך, במכירת השטחים צפויים להיות משולמים מס שבח, מס רכישה למדינה והיטל השבחה לעירייה המסתכמים ביותר מ־20 מיליארד שקל. מסים אלו לא ייגבו מכל שכבת האוכלוסייה, אלא מהאוכלוסייה החזקה שתמכור או תקנה דירות בצפון תל אביב.

הוספת יחידות הדיור תתרום למשק גם בהגדלת היצע הדירות, אשר תוריד את המחירים באזור מבוקש מאוד ותתרום באופן משמעותי לענף הנדל"ן, המשמש קטר משמעותי ביותר של כל ענפי הכלכלה בישראל. ציפוף האוכלוסייה יהווה ניצול נכון של משאב הקרקע, יחסוך בהוצאות תחבורה עבור התושבים אשר יגורו בסמוך למקומות התעסוקה, ויפנה שטחים להקמת ריאות ירוקות באזור המגורים.

לאור כל הנ"ל מצופה ממקבלי ההחלטות להתערב בעסקנות המקומית, ולהנחות את הוועדות המחוזיות במשרד הפנים ואת הרשויות המקומיות לנהוג באחריות לאומית ולמנוע בזבוז קרקע. בצד כל אלו קיימים היבטים חיוביים ומרחיבים, ובהם הכנסות משמעותיות הצפויות לאוצר המדינה.

עד לפינוי השדה יש לתכנן את מלוא קיבולת הבנייה האפשרית ולהתנות בנייה החורגת מתחום המגבלות שמטיל השדה בפינויו.

הכותבים הם חברי לשכת שמאי מקרקעין בישראל והאקדמיה למחקר ויישום שמאות מקרקעין

תגיות

27 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

27.
קרקעות עבר הירקון
השחיתות המתוארת בכתבה היא רק קצה הקרחון. קרעות אילו נגאלו בשנות ה- 40 במטרה שבין יפו הערבית ותל אביב העברית יהא חייץ טבעי - הירקון. עיריית תל אביב הכינה תב"ע לאיזור אשר התחשב במקום בצורכי הציבור, כפי שפרטתם בכתבה, בצורכי בצרכי שליטי ארקיע והיום אל על. בניגוד לקביעות בג"ץ הוכנו תב"עות לאזור בהתחשב לא בצרכים של כללאזרחי המדינה, ניצול הקרקע והורדת מחירי הדירות בצרכי בעלי הון הקשורים לתעופה. העירייה איננה יכולה לתת הסבר, הגיוני תיכנוני, למה הפיתוח איננו רציף - מצ-ון לדרום או מדרום לצפון של שטח שלאחר פיתוחו יהווה יחידה תכנונית אחת. מפתחים את השטח בהתחשב בעובדות של מקום יצירת רעש של המראה ונחיתה של המטוסים. דהיינו הכינו תב"ע לשטח בו מריצים מטוסים במסלול וכמות הרעש נמוכה מזו הנוצרת בעת המראה או נחיתה. העירייה הייתה מיטיבה לעשות לו הייתה הורסת בתים, כבישים וכו' הבנויים על אדמה שאיננה שייכת לאילו שבנו עליה בשטח השדה ובכך מפסיקה את הפעילות הבלתי חוקית המתקיימת במקום הראש חוצות בטענה - הכול יוסר כאשר יועבר השדה !! המדינה מפנה יישובים בהם טוען ערבי לבעלות על קרקע מבלי שתבדק לעומת זאת מתירה לבנות על אדמה המוכחת שהיא שייכת ליהודי - לבנות בטענה שהבנייה היא "זמנית". לא אכחיש אני בעל עיניין בשטח משנת 1942. למדינה זכות להפקיע קרקע ולשלם לבעלים תמורה. אבל בשטח זה לאורך שנים שילמתי מס רכוש בשיעור של 2.5% לשנה וב- 40 שנה הוכפלה השקעתי בקרקע, היום אני נדרש לשלם עבור "פיתוח" לעירייה הרי המשתמש, ללא תמורה בשטח, זקוק לביוב ומספרים - יש כוונה להזיז את השדה !! אינני מתנגד לקבל קרקע חליפית שוות ערך לפי שמאות מוסכמת ובא לציון גואל ! אבל הפקעה בפועל וזריית חול בעיניים - הגיע המועד להפסיק.
ישראל אמיר , תל אביב  |  26.08.12
26.
תל אביב צריכה שדה תעופה , ולכן לא יפנו את שדה דב.
.כמו כן אי אפשר לחסום את הים כמו שעשו עם המלונות בתל אביב אשר חוסמים את האויר למרכז העיר. בניה נמוכה שמשלבת שטחים ירוקים ושטחי מסחר תחייה את האזור מצפון לנמל . אם יבנו מגדלים זה יהפוך לשכונות שינה וזו לא המטרה של המתכננים. תפסיקו לחשוב על מס' נפשות למטר וסוף סוף מישהו רוצה לתכנן המשך אורבני פעיל לצפון תל אביב. יש עוד כל כך הרבה שכונות בעיר ששם כן אפשר לבנות לגובה שלא צריך להרוס , שכונה שמתוכננת נכון. ואין מה לעשות - במציאות הבטחונית שלנו צריך שדה תעופה. או הקיים או בים.
יעל , תל אביב  |  24.08.12
25.
דעתי היא
אין צורך להפוך את תל אביב למגדלים ויש צורך לפזר אתה אוכלוסיה בנגב ובגליל בבקעה ביו"ש ובגולן ובאיזור בית שאן שם צריך לבנות שכונות חדשות ולאכלס את האיזורים הריקים האורבנים לעומת זאת יש לפנות את שדה דב ואת הרצליה ולהקים אי בים גדול מאוד שיכיל את שדה דב-הרצליה-ואת נתב"ג ואת נתב"ג יש להפוך לעיר או שכונה של עיר סמוכה נתב"ג צריך להיות בים משודרג וגדול יותר ומותאם לגידול העתידי הצפוי עד 2030 וכן יהיה טרמינל לטיסות פנים טרמינל לטיסות קצרות וטרמינל לטיסות טרנס אטלנטיות וכן להקים נמל תעופה בגליל שיקלוט את 2 המנחתים שישנם בצפון שאותם יסגרו ויעבירו את הטיסות לנמל חדש שיוקם בגליל שיהיה לטיסות פנים וטיסות לאירופה וכדומה וכן להקים נמל תעופה בינלאומי ברמה של נתב"ג כיום בנבטים ולהוציא מנמל תמנע שבאילת שמוקם בימים אלו טיסות לכל העולם כך הטיסות יבוזרו ברחבי הארץ וזה נותן פיתוח איזורי ויעצים את המקומות שהוקמו בהם נמלי תעופה
ירון  |  23.08.12
24.
23 תגובות עם 23 דעות שונות ומכנה משותף כמעט זהה. "מישהו הולך להרוויח כסף"
קינאה וצרות עיין היא האויב הגדול להצלחתנו כמדינה ! עצוב, תראו פרויקטים שנבנים בכל מקום בעולם,קזחסטן ,גאורגיה, ועוד כל מיני מדינות שבתודעה הישראלית נחשבות למדינות מתפתחות. אני לא מדבר על סין שבכל שנה הבטיחו לבנות עיר בסדר גודל של שיקגו. תמשיכו לחשוב קטן ,תמשיכו לעשות את החשבון של האחרים ורק תבריחו משקיעים ויזמים .ולעניין תוכנית 3700 יש להקים ועדה בלתי תלויה (או לעשות סקר) של אדריכלים מתכנני ערים מהמובילים בארץ ומהעולם ולשאול לדעתם. האם לעשות פרויקט גרנדיוזי ועתידני כתפיסתו של גודוביץ ושותפו מתכנן הערים היפני.ואולי איננו יכולים להתעלות על צרות העין,הקנאה והבלימה, חסמים ועיכובים של אנשים קטנים שרואים בכל יוזמה לפיתוח וקידמה אינטרס חד צדדי של היזמים. אפשר וצריך למקסם את הפוטנציאל.
עוז  |  23.08.12
לכל התגובות