אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מומחה IBM לערים חכמות: "למה לחכות לאוטובוס? שהוא יחכה לכם" צילום: Thomas Cunz

מומחה IBM לערים חכמות: "למה לחכות לאוטובוס? שהוא יחכה לכם"

בניו יורק יודעים באילו רחובות ירד גשם, ובציריך שומרים אנרגיית שמש במחסני קירור. יבמ הופכת כבר היום ערים לחכמות, וראש התחום במרכז אירופה מציג גם כמה פתרונות מפתיעים לאחת הבעיות הכואבות ביותר - הפקקים במרכזי הערים

02.10.2012, 14:52 | הראל עילם, ציריך

המיזם השאפתני ביותר שעליו עובדים אנשי פרויקט "העיר החכמה" של IBM יוכל לחזות במדויק היכן יירד גשם ברמת דיוק של כמה רחובות, ונורברט אנדר, שמנהל את תחום הערים החכמות במרכז אירופה בחברה, נלהב להציג את האפשרויות שטמונות ב-DeepThunder, מערכת חדשה לחלוטין של חיזוי מזג אוויר הנמצאת בשימוש בניו יורק, בטוקיו ובריו דה ז'נרו.

"זו מערכת חיזוי שהקמנו שמספקת תחזיות לטווח קצר יותר מהמקובל, אך הרבה יותר מדויקות. פועלים ואנשי תחזוקה יוכלו לדעת היכן בדיוק יירד גשם ולהתכונן בהתאם. אפליקציית סלולר תגיד לכל אחד מה בדיוק יהיו הטמפטורה, הלחות וכמות הממטרים בכל שעה ואזור", הוא מספר בראיון ל"כלכליסט".

יבמ היא אחת החברות המובילות בעולם בפיתוח טכנולוגיות של תשתיות חכמות ואינטראקטיביות, ומעורבת כיום במאות פרויקטים של ערים חכמות מסביב לעולם. "אני מהנדס", אומר אנדר, "ועכשיו סוף סוף אני עושה משהו שגם הילדים שלי מתלהבים ממנו ובונה ערים חכמות, שמשפרות את החיים של כולנו". לפי אנדר, אף פרויקט אינו דומה לאחרים ולכל עיר צרכים משלה. "אף פתרון לא מתאים לכל הערים", הוא מסביר.

בז'נבה, למשל, אומר אנדר, הפשיעה ירדה בצורה חדה לאחר שהמשטרה החלה להשתמש במערכת של החברה, שמגדירה את רמות הפשיעה האפשריות בכל שעה ויום לפי משתנים כמו מזג אוויר, אירועים אזוריים, יום בשבוע ועוד. "במקרים כאלה המשטרה יכולה להקצות את כוח האדם שלה בצורה חכמה יותר".

נורברט אנדר, ראש תחום ערים חכמות ב-IBM, צילום: Thomas Cunz   נורברט אנדר, ראש תחום ערים חכמות ב-IBM | צילום: Thomas Cunz נורברט אנדר, ראש תחום ערים חכמות ב-IBM, צילום: Thomas Cunz

עיריית ריו דה ז'נרו מתמודדת עם בעיה אחרת: העומס האדיר הצפוי לקראת האולימפיאדה והמונדיאל, ומקימה מערכת ניטור כלל־אזורית בסיוע החברה. "נציב שם חיישנים בכל המערכות: החשמל, המים, הגז והתעבורה. הם יוכלו לתקן תקלות מרחוק, לשנות מסלולי נסיעה ולהגדיר מחדש מסלולי אוטובוסים", אומר אנדר.

מחסני הקירור שיצילו את העולם

אירופה מעוניינת להגדיל את השימוש באנרגיה מתחדשת, המבוססת על מקורות כמו שמש ורוח, בצורה משמעותית בעשורים הקרובים, ולעבור מ-2% שימוש כיום ל-20% עד 2050 - אבל למהפך כזה יש גם חסרונות, מלבד היתרונות של תעשייה נקייה יותר. בין השאר, הדבר דורש פתרונות לאחסון האנרגיה העודפת בשעות שיא הייצור, ולעתים קרובות הדבר דורש מצברים וסוללות יקרים ומזהמים.

אנדר מציע פתרון לא שגרתי: להשתמש בתשתית האזרחית הקיימת בדרכים מקוריות. משק אנרגיה בעיר חכמה, עם חיישנים בכל מקום, יודע לנצל את התשתיות בשעות הנכונות ולהפעילן. IBM חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם מיגרוס, הקמעונאית הגדולה בשוויץ, וכן המעסיקה הפרטית הגדולה ביותר וצרכנית האנרגיה הגדולה ביותר במדינה. לשם השוואה, מיגרוס צורכת יותר חשמל מברן - עיר בת 133 אלף תושבים.

במסגרת שיתוף הפעולה, מחסני הקירור הענקיים של מיגרוס, שפרוסים על פני 300 דונם, ישמשו כ-Load Bearing - מקום שאליו ניתן יהיה "לשפוך" אנרגיה עודפת בשעות המתות. פרויקט אחר בשוויץ משתמש בסוללות מכוניות חשמליות כ-Load Bearing בזמן שאינן בשימוש. אנדר אומר כי "בכל רשת חשמל, שעות השיא של הייצור והצריכה הן הבעייתיות והיקרות ביותר. הדרך לפתור את זה היא רק על ידי שיתופי פעולה מסוג חדש לחלוטין עם התעשייה האזרחית, וכמובן, אנרגיה רק תהיה יקרה יותר ויותר עם הזמן".

"בסופו של דבר, אני לא רואה למה לא נוכל לחסוך יותר מ־30% מצריכת החשמל בערים, אם רק נהיה מוכנים להשקיע בתשתיות ובשינוי ההרגלים שלנו. למשל, יש ערים שמנהלות תוכניות של החלפת משרדים ושולחנות, כך שבכל יום חלק מהעובדים נשארים בבית".

חניה על פי מזג האוויר

אבל התוכניות הגדולות ביותר של יבמ הן כנראה בתחום התחבורה. "אנחנו רוצים לאפשר לאנשים לדעת מתי ואיך הכי טוב להגיע להיכן שהם צריכים", אומר אנדר. "אנחנו עובדים, למשל, עם עיריית דבלין ליצירת מערכת תחבורה אישית לאוטובוסים. המערכת תציע לך כמה מסלולים - לא רק על פי המרחק, אלא גם על פי הזמן המוערך שייקח לך להגיע בכל שעה והסיכוי שתיתקע בפקק. אם יהיו עיכובים, המערכת אף תמליץ לך מתי לרדת ולהחליף אוטובוס".

"שאני אחכה? שהאוטובוס יחכה!", צילום: אוראל כהן "שאני אחכה? שהאוטובוס יחכה!" | צילום: אוראל כהן "שאני אחכה? שהאוטובוס יחכה!", צילום: אוראל כהן

גם בתל אביב קמה כעת מערכת ניסויית המדווחת על זמן ההגעה של כל אוטובוס, אבל לפי אנדר, העתיד לא צריך להיעצר שם. "ברגע שאנחנו יודעים איפה כל אוטובוס נמצא ולהיכן כל אדם צריך להגיע, למה בכלל צריך מסלולי אוטובוס? למה לא לשלוח את האוטובוס להיכן שצריך אותו?". אנדר מזכיר מגוון שירותים חדשים בתחום המוניות, שמאפשרים למשתמשים להזמין מראש מוניות ולחלוק אותן עם נוסעים אחרים ולנהגי מוניות להתחרות על נסיעות. התוצאה יכולה להיות חיסכון של מיליוני ליטרי דלק בשנה על נסיעות מבוזבזות.

הפתרונות המוצעים אינם תקפים רק לתחבורה ציבורית, כמובן. "בציריך, למשל, תמיד יש עומס בחניונים של גני החיות והפארקים בכל יום אביבי. אנחנו כבר יודעים כמה ימים מראש מה יהיה מזג האוויר, אז עכשיו אפשר להתכונן לכך מראש ולכוון אנשים לשטחי חניה אלטרנטיביים, או לשלוח התראה בזמן אמת ולהמליץ לאנשים לחנות במקום אחר ולקחת אוטובוס".

אבל לפי אנדר, הפתרון הטוב ביותר הוא פשוט ניהול כולל חכם של כל מערכת התחבורה. "בשטוקהולם הקמנו מערכת אגרה דינמית שמתאימה את עצמה לעומס בכבישים. בתחילה כל התושבים התנגדו לתשלום האגרה, אבל אחרי שלוש שנים הורדנו את הפקקים בחצי ואת זיהום האוויר והרעש. עכשיו התושבים רוצים להמשיך בניסוי".

הכותב היה אורח IBM במדינה

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות