אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התנהלות תמוהה של רש"ת במכרז על חנות האלקטרוניקה בנתב"ג צילום: תומריקו

התנהלות תמוהה של רש"ת במכרז על חנות האלקטרוניקה בנתב"ג

המכרז שפרסמה רשות שדות התעופה על חנות באג בדיוטי פרי לא מפסיק לעורר סימני שאלה: למה בחרה הרשות שלא להאריך את האופציה שניתנה לזכיין באופן חריג למרות משא ומתן שנוהל עמו, ומה גרם לרשות להודיע אתמול על הארכת מועד המכרז בחודש נוסף

16.10.2012, 08:41 | גיל קליאן

רשות שדות התעופה הודיעה אתמול כי החליטה לדחות בחודש את מועד הגשת ההצעות למכרז על חנות האלקטרוניקה בנתב"ג. המועד המקורי להגשת ההצעות היה 21 באוקטובר, אך שבוע לפני המועד הוחלט ברשות לדחות אותו אף ששלושה גורמים רכשו את מסמכי המכרז.

מדובר בהתנהלות תמוהה אחת מני רבות של הרשות במכרז. דוגמה נוספת להתנהלות זו נעוצה בהודעת הרשות מאוגוסט השנה, אז בחרה הרשות במפתיע שלא לחדש את החוזה של באג על החנות, למרות אופציה שניתנה לה להפעילה למשך ארבע שנים נוספות, ולמרות משא ומתן שניהלה הרשות על כך עם באג במשך כמה חודשים.

חנות באג בדיוטי פרי. חוסר השקט שהתחיל עם סקאל נמשך, צילום: תומריקו חנות באג בדיוטי פרי. חוסר השקט שהתחיל עם סקאל נמשך | צילום: תומריקו חנות באג בדיוטי פרי. חוסר השקט שהתחיל עם סקאל נמשך, צילום: תומריקו

ככל הנראה, זו הפעם הראשונה שבה הרשות לא חידשה אופציה לחנות בנתב"ג. צעד זה תמוה בהתחשב בכך שהרשות מעולם לא העלתה טענות כלפי פעילות באג. גם בתגובה לכתבה זו לא טענה הרשות לבעיה בהתנהלות באג.

חודש לאחר מכן, פרסמה הרשות מכרז על חנות. במסגרת המכרז, העלתה הרשות ב־64.5% את התמלוגים השנתיים שנדרש לשלם הזכיין עבור החנות. תשלום זה עמד במכרז הקודם, שבו זכתה באג ב־2008, על 15.2 מיליון שקל בשנה, וכעת דורשת הרשות תשלום של 25 מיליון שקל.

העלאת התשלומים שבוצעה ללא הנמקה נעשתה למרות הפחתות מכסים בשנים האחרונות על מוצרי אלקטרוניקה, המורידים משמעותית את כדאיות הפעלת החנות. לדברי גורמים בענף, העלאת התשלומים פוגעת בנוסעים הרוכשים מוצרים בדיוטי פרי, שכן כדי לממן את התמלוגים ולהישאר עסק רווחי, יצטרך הזכיין להעלות את מחירי המוצרים.

התנהלות הרשות במכרז המשיכה לעורר סימני שאלה, כאשר ברשות סירבו להעביר לעיון "כלכליסט" את תנאי המכרז, אף שמדובר במסמכים שאמורים להיות גלויים לציבור.

הארכת המכרז תאפשר לאופיס דיפו להתמודד

רשות שדות התעופה בתגובה "המכרז מתנהל כחוק, גורם עם אינטרס מנסה לפגוע בו" רשות שדות התעופה: "הדחייה במכרז נובעת מהיענות לבקשת חלק מרוכשי מסמכי המכרז, אשר ביקשו ארכה להיערכותם למכרז זה – הליך שגרתי ובמיוחד לאור העובדה שתקופת המכרז חלה בתקופת ימי החופשה של החגים ולכן ניתנה ארכה נוספת" גיל קליאןלכתבה המלאה

בענף האלקטרוניקה מעלים חשש שלפיו התנהלות הרשות במכרז עשויה לשרת את אבי אשר, מבעלי מיני ליין המחזיקה במלוא הבעלות על רשת החשמל א.ל.מ. אשר, ששוקל להשקיע ברשת אופיס דיפו יחד עם מנכ"ל הרשת צחי פישביין, עשוי גם להתמודד באמצעותה במכרז על החנות.

הדחייה פועלת לטובת אופיס דיפו הנמצאת כיום בשלב קריטי מבחינת מבנה השליטה בה. דחייה של חודש תוכל לאפשר לאופיס דיפו גם להתמודד במכרז, וספק אם במצבה הנוכחי של הרשת היא תוכל להשלים את היערכותה למכרז עד יום ראשון הקרוב.

כיום מוחזקת אופיס דיפו על ידי המשביר לצרכן. לפני חודשיים דיווחה המשביר כי היא מעבירה את מניות אופיס דיפו ללא תמורה למנכ"ל הרשת צחי פישביין. התנאי להעברת המניות הוא שפישביין יגבש קבוצת משקיעים שתעמיד לרשת מימון של 30 מיליון שקל. הדד־ליין לגיבוש קבוצת המשקיעים פג היום, וההערכות הן כי פישביין צלח במשימתו והצליח להביא את המשקיעים שיעמידו את הכספים הדרושים לפעילות אופיס דיפו.

לא ברור אם אשר יהיה חלק מהמשקיעים, אך בהנחה כי ייכנס לרשת וכי חלק מהבראתה יהיה כניסה לנתב"ג, דחייה בפרסום המכרז יכולה להיות מועילה מאוד לאשר ולאופיס דיפו.

סקאל הפסידה מהחנות, באג הגדילה את שטחה

חנות האלקטרוניקה בנתב"ג מעולם לא נהנתה מיציבות. מ־2008 מפעילה באג את החנות, ולפני כן הפעילה אותה סקאל. באג נכנסה לחנות אחרי שסקאל ביקשה לצאת ממנה לאור הפסדים שגרמו לה להפחית את שטחה מ־900 ל־450 מ"ר. באג זכתה להפעיל את החנות תמורת תמלוגים של 15.2 מיליון שקל. לאחר הזכייה, הגדילה באג את שטח החנות ל־600 מ"ר, מה שהקים עליה את אלקטרה, שטענה כי באג משנה באופן בלתי הוגן את תנאי המכרז. אלקטרה פנתה לבית המשפט לעניינים מינהליים כדי להוציא צו מניעה נגד פתיחת החנות, אך בית המשפט דחה את טענותיה.

באג פתחה את החנות שלה בספטמבר 2008, כאשר השינוי העיקרי היה המיקוד במוצרי האלקטרוניקה ונטישת המוצרים ה"לבנים" – המקררים, מכונות הכביסה ושאר המוצרים התופסים שטח מכירה גדול ואינם אטרקטיביים מספיק לקהל המבקרים של הדיוטי פרי.

אחד הגורמים שהקשו על פעילות באג בחנות היה התעקשותה של רשות שדות התעופה לגבות ממנה, כמו גם מיתר החנויות בדיוטי פרי, סכום קבוע. זאת, בניגוד לאופן הפעולה של מרבית הקניונים למשל, הדורשים מהחנויות תשלום באחוזים כחלק ממחזור הפעילות. כך נוצרת אחדות אינטרסים בין הקניון לחנות בנושא הגדלת מספר הקונים. במצב שבו הרשות מקבלת סכום קבוע תמורת החנות, לרשות אין כל תמריץ לדאוג לתנועת הקונים בדיוטי פרי. אופן התקשרות זה גם מגדיל את הסיכון שלוקח על עצמו זכיין בדיוטי פרי.

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
לא פלא שהכדאיות לקנות בדיוטי פרי יורדת - רשות שדות התעופה חיים את העבר
הרבה מכסים ירדו, רכישות באינטרנט היום קלות מאד. מוצרים קטנים, אפשר לרכוש בחו"ל ולא בדיוטי פרי. ולכן מראש נתוני הפתיחה של חנות אלקטרוניקה בדיוטיפרי נחותים משמעותית מאלו שהיו בשנות ה 90 העליזות. אם מה שכתוב פה נכון, את התמלוגים הגבוהים הזכיין צריך להרוויח ... נכון, יש ערך מוסף לחנות בדיוטי פרי. בתור חנות יחידה היא מושכת קהל ומחזקת את רשת החנויות בישראל אבל גם לזה יש גבול. בשנים האחרונות אני עובר בדיוטיפרי די הרבה וקונה בעיקר כוס קפה ... אני מסתכל ימינה / שמאלה ורוב החנויות ריקות. עברו הימים בהם היה שם משהו ששוה לקנות, אני זוכר שפעם ... לא כל כך מזמן, אנשים היו טסים ליום-יומים לחו"ל רק בשביל להביא DVD ב 200 דולר. לשמחת כולנו , התקופה הזו עברה, חבל שרשות שדות התעופה לא מבינה זאת.
צ  |  16.10.12