אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סקר: 67% מבוגרי מדעי הרוח והחברה עוסקים בעבודה שלא קשורה לתחום לימודיהם צילום: אריאל בשור

סקר: 67% מבוגרי מדעי הרוח והחברה עוסקים בעבודה שלא קשורה לתחום לימודיהם

שליש מהנשאלים בסקר העידו כי התואר השני שיפר את תנאי העסקתם. בוגרי אוניברסיטאות רבים יותר המשיכו בעיסוק אקדמי מאשר בוגרי המכללות, אולם שיעור המנהלים היה גבוה יותר בקרב בוגרי המכללות

16.10.2012, 15:42 | חן פונדק

67% מבעלי תואר גבוה במקצועות מדעי הרוח ומדעי החברה ו-27% מבעלי תואר במדעי הטבע מועסקים בעבודה שלא קשורה לתואר הגבוה ביותר, לעומת פחות מ-20% בשאר מקצועות הלימוד, כך לפי סקר המשך לסקר מקבלי תואר ראשון מהאוניברסיטאות והמכללות האקדמיות. הסקר נערך בשנה הקודמת בקרב 6,090 מקבלי תואר ראשון משנת תשס"ו (2006), כלומר, כחמש שנים לאחר קבלת התואר. הסקר נעשה על ידי הלמ"ס והוזמן ומומן על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

עוד עולה מהסקר כי לקבלת התואר השני היתה השפעה מצומצמת יחסית על השכר ותנאי העבודה: רק שליש העידו על שיפור בנושאי שכר, תנאי עבודה וקידום בתפקיד בעקבות קבלת התואר השני. כ-40% ממקבלי תואר שני בתחומי מדעים והנדסה דיווחו על שיפור גדול יותר בשכר ובתנאי העבודה בעקבות קבלת התואר לעומת 28% מקבלי תואר שני מתחומי מדעי הרוח והחברה.

סטודנטים באוניברסיטת תל אביב. שיעור המנהלים היה גבוה יותר בקרב בוגרי המכללות, צילום: עמית שעל סטודנטים באוניברסיטת תל אביב. שיעור המנהלים היה גבוה יותר בקרב בוגרי המכללות | צילום: עמית שעל סטודנטים באוניברסיטת תל אביב. שיעור המנהלים היה גבוה יותר בקרב בוגרי המכללות, צילום: עמית שעל

48% מהמועסקים עובדים בעבודה שקשורה ללימודי התואר הגבוה ביותר שלהם ועוד 28% עובדים בעבודה שקשורה חלקית ללימודיהם. הקשר החזק ביותר הוא במקצועות רפואה - 95% מהמועסקים שלמדו רפואה דיווחו שעבודתם קשורה מאוד או באופן חלקי ללימודיהם.

שיעור המועסקים בקרב בוגרי המכללות, חמש שנים לאחר קבלת התואר, היה גבוה יותר מזה של בוגרי האוניברסיטאות, 93% לעומת 89%, בעיקר כיוון ששיעור גבוה יותר מבוגרי האוניברסיטאות שלא עבדו, עסקו בלימודים. אולם רק 665 מבוגרי תואר ראשון עסקו במשלח יד אקדמי או ניהולי.

 58% בוגרי אוניברסיטאות עסקו במשלח יד אקדמי לעומת 44% בקרב מקבלי התואר מהמכללות האקדמיות. שיעור המנהלים היה גבוה יותר בקרב בוגרי המכללות האקדמיות בתום חמש שנים, 17%, מאשר בקרב בוגרי האוניברסיטאות, 10%. 32% מקרב בוגרי המכללות שלא היו מועסקים דיווחו על קושי במציאת עבודה לעומת 26% מבוגרי האוניברסיטאות שלא עבדו.

74% מהלימודים לתואר שני היו בתחומי מדעי החברה והרוח

 

שיעור הממשיכים בלימודים אקדמיים תוך חמש שנים מסיום התואר הראשון עומד על 47% ועוד 48% מהבוגרים שלא המשיכו בלימודים אקדמיים הביעו רצון להמשיך בלימודים אקדמיים בעתיד.

ישנם יותר ממשיכים לתואר שני מקרב בוגרי תואר ראשון למדעים והנדסה: 52% מבוגרי המדעים וההנדסה המשיכו לתואר שני לעומת 44% במדעי הרוח והחברה, ו-8% משיעור הבוגרים מתחומי מדעים והנדסה המשיכו ללימודי תואר שלישי ורק 2% מתחומי מדעי הרוח והחברה.

רוב הלומדים בוחרים תואר שני במדעי החברה: 74% מהלימודים לתואר שני היו בתחומי מדעי הרוח והחברה, כאשר התחום השכיח הוא מדעי הניהול, 38% מסך הלומדים לתואר שני. למעשה 40% מבוגרי תואר ראשון בתחומי מדעים והנדסה שהמשיכו בלימודי תואר שני, למדו בתחומי מדעי הרוח והחברה בכלל, ו-34% מתוכם במקצועות הניהול בפרט.

45% ממקבלי תואר ראשון בשנת תשס"ו השתתפו בהכשרה מקצועית במסגרת עבודתם מאז סיום התואר הראשון. בקרב 56% ההכשרה היתה קשורה לתחום הלימודים של התואר הראשון.

תואר אקדמי מתקדם של ההורים מגביר את הסיכויים להמשך לימודים גבוהים של ילדיהם. 55% מבוגרי תואר ראשון שלהם אב בעל תואר שני או שלישי המשיכו בלימודים אקדמיים לתואר שני ושלישי. לעומתם, שיעור הממשיכים בלימודים אקדמיים מקרב ילדי האבות שאין להם תואר אקדמי הוא 42%.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
מזדהה עם כל מילה
אני למדתי את התואר הראשון שלי באוניברסיטה בספרות ובחינוך ולא רציתי לעבוד בתחום בגלל השכר הלא מתגמל אז התגלגלתי לתחומים דומים אבל לא כאלה בהם יישמתי את מה שלמדתי, כי מדובר בתחום עיוני ולא פרקטי. לא מזמן התחלתי לימודים אקדמיים במרכז אקדמי דן כי מדובר בשעות הערב אז אני יכולה לעבוד ואני לומדת מערכות מידע כי זה מקצוע הרבה יותר ישים וכזה שמדבר על ההבט האנושי בטכנולוגיה, שיותר מדבר אלי כבוגרת מדעי הרוח
שרון  |  18.10.12
4.
הסבר לממצאים. רוב העובדים במגזר הציבורי נדרשים לתואר מתקדם (שני) כדי להתקדם
בתפקיד ולהפוך למנהלים. את אף אחד לא מעניין איפה המנהלים עושים את התארים שלהים, כך שרובם פשוט קונים תארים באחת מהמכללות; הבינתחומי, המכללה למנהל, לוינסקי וכד'. כיום יש מסלולים ללא תזה בהם לומדים רוב המנהלים כך שלמעשה הם פשוט קנו תמונה לקיר ותו לא... המוכשרם באמת נשארים באקדמיה...
עובדת במגזר הציבורי , ת"א  |  16.10.12
לכל התגובות