אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד האנרגיה בוחן שריון כמות כפולה של גז לתחבורה צילום: מירו ממן

משרד האנרגיה בוחן שריון כמות כפולה של גז לתחבורה

מסמך שפרסם אתמול המשרד ממליץ לשמור 100 מיליארד מ"ק של גז טבעי להסבת כלי הרכב בישראל לתחליפי נפט - פי 2.5 מהמלצות ועדת צמח שפורסמו לפני פחות מחודשיים. אישור ההמלצה יקטין ב־12% את מכסת הגז שהמליצה הוועדה לייצא

17.10.2012, 10:28 | ליאור גוטמן

מינהלת תחליפי הנפט במשרד האנרגיה, שפועלת תחת השר עוזי לנדאו, פרסמה אתמול מסמך שימוע לקראת אימוץ תכנית לאומית להפקת תחליפי נפט מגז טבעי. מסמך השימוע כולל המלצות להטמעת תחליפי נפט בתחבורה בישראל, והוא הוכן על ידי קבוצת פארטו בהזמנת משרד האנרגיה.

קראו עוד בכלכליסט

עיון במסמך השימוע מעלה כי הוא כולל המלצה חד־משמעית למשרד האנרגיה לשריין כ־100 מיליארד מ"ק גז טבעי לטובת הסבת מערך התחבורה בישראל מהשימוש בבנזין וסולר לשימוש בתחליפי נפט מבוססי גז טבעי. מדובר בכמות שגדולה פי שתיים וחצי מהיקף הגז אותו המליצה לשריין ועדת צמח, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה שאול צמח, כשקבעה את מדיניות ייצוא הגז מישראל. שני המסמכים הופצו על ידי אותו משרד ממשלתי.

קידוח הגז תמר, צילום: אלבטרוס קידוח הגז תמר | צילום: אלבטרוס קידוח הגז תמר, צילום: אלבטרוס

ועדת צמח, שהגישה את מסקנותיה לפני חודש וחצי, קבעה שנושא הסבת צי הרכב בישראל לשימוש בגז טבעי נמצא בחיתוליו ולכן יש לשריין לנושא רק 40 מיליארד גז טבעי עד שנת 2040. בוועדה הסבירו שנכון להיום אין אף רכב בישראל שנוסע בכוח גז טבעי והסבה של כלל צי הרכב עלולה לקחת שנים ארוכות. לכן, קבעה הוועדה, אין צורך לשריין כמות גז כה גדולה לנושא.

אולם, מינהלת תחליפי הנפט חוזה עתיד ורוד יותר לשימוש בגז טבעי בתחבורה בישראל. ועדת צמח קבעה כי המדינה תגביל את יצוא הגז ל־500 מיליארד מ"ק, אך אם יתקבלו המלצות מינהלת תחליפי הנפט תקטן מכסת יצוא הגז בכ־60 מיליארד מ"ק, שווה ערך לצריכת הגז בישראל במהלך 12 שנה. מקורבים למשרד האנרגיה הסבירו את הפער בכך שבעת קביעת מסקנות ועדת צמח לא היו בידיה כלל הנתונים. אישור המלצות מינהלת תחליפי הנפט תהיה בשורה קשה ליזמי הגז המעוניינים להגדיל את מכסת הייצוא.

מינהלת תחליפי הנפט, שמנוהלת על ידי דר' ברכה חלף, קובעת כי בהשוואה למחירי הבנזין הנוכחיים השימוש בתחליפי נפט מבוססי גז טבעי יכול להביא לחסכון של עד כ־3,000 שקל בשנה לבעל רכב פרטי. לפיכך, אחת ההמלצות הבולטות, שזוכה לתמיכת מינהלת תחליפי הנפט, היא הקמת מתקן ייצור דלק סינטטי (GTL). בישראל. משרד האנרגיה מאמין שיש להוציא פרויקט כזה לידיים פרטיות במכרז BOT (הקמה, תפעול והעברה לידי המדינה לאחר 25 שנה), כשהעדיפות היא שהמתקן יוקם בשטח אחד מבתי הזיקוק. עלות הפרויקט מוערכת בכ־3 מיליארד דולר.

לפי ההמלצות במסמך, האוצר צריך לעודד השקעות בתחום על ידי הטבות מיסוי ליזמים והנחה של 17 אגורות לליטר ברכישת מתנול בתחנות הדלק. משרד התחבורה נדרש לחייב יבואנים להביא ארצה מכוניות שמוסבות לשימוש במתנול או גז טבעי דחוס עד לסף של 15% מהיקף היבוא.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
חלם זה פה
לוועדת צמח לקח זמן רב לגבש מסקנות. האם התחזית של צריכת גז עתידית ברכב היא מידע מודיעיני שרק עתה התגלה לחכמי מנהלת תחליפי הנפט? איפה הם היו קודם ??? נקודה נוספת, בחניונים תת קרקעיים אסור היום להכניס רכב מונע בגז מחשש התפוצצות. בשוגג או עקב פעולת טירור. האם חכמי מנהלת תחליפי הנפט לקחו בחשבון עובדה זו? לדעתי בעלי רכב פרטיים יירתעו מרכב מונע בגז עקב חוסר היכולת לחנות בחניונים תת קרקעיים.
איתן שרון , מרכז  |  17.10.12
4.
סוף סוף מסקנות בכוון הנכון
הקמת מפעל GTL בישראל יכולה לייתר כמעט לגמרי את ייבוא הנפט הגולמי , לחסוך כמויות אדירות של מטבע חוץ וכמובן ליצור אלפי מקומות עבודה בתעשייה מתקדמת . תוצרי מפעל GTL יכולים להיות סולר , בנזין שמני סיכה וכמעט כל דבר אחר שרוצים . אם זה טוב לקטאר זה טוב גם לנו .
חיים ישראל  |  17.10.12
2.
מזל שיש בחירות
יחסית לשר שלא עשה כלום במהלך הקדנציה, אנו מבחינים בתנופת פעילות מוגברת בימים האחרונים. אני מקוה שבים הביורוקרטיה המייסרת ימצאו זמן לקדם את כל נושא האנרגיות המתחדשות. הגופים המיותרים והמעכבים כמו רשות חשמל, ממ״י, חח״, ממ״י וכמובן להקת ״המעודדות״ של שר האוצר , באמת לא צריכים לעזור. כולנו נסתפק בכך שיפסיקו להפריע.
גבי , השרון  |  17.10.12
1.
כדאי ביותר כלכלית וסביבתית. לאפשר ייבוא משאיות עם מנועי גז טבעי או CNG
לא כדאי להסב רכבים כבדים קיימים כי זה יקר מאוד. אבל כל 5-7 שנים מחליפים צי הרכבים. כל שנה רוכשים. עולה הרבה פחות להפעיל משאית גז מבנזין או סולר. ממניע כלכלי בעלי צי הרכבים יעדיפו הזול והנקי. על ממשלת ישראל לדאג לייבוא רכבים והקמת תחנות תדלוק, אפילו אצל הבעלים. זה כמה שנים שבארה"ב T BOONE PICKEN הוא חסיד גז טבעי בתחבורה. כאן מצב אדיאלי לרעיון. כמויות אדירות של גז בים וזו עדיין לא הכמות הסופית. עוד הרבה בהמתנה לגילוי
פול  |  17.10.12