אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מרק צוקרברג: "ההזדמנות בסלולר לא מובנת למשקיעים" צילום: שאטרסטוק

מרק צוקרברג: "ההזדמנות בסלולר לא מובנת למשקיעים"

פייסבוק סיימה את הרבעון השלישי עם זינוק של 32% בהכנסות שהסתכמו ב־1.26 מיליארד דולר, אולם הוצאות מס גבוהות ממימושי אופציות של עובדים העבירו את החברה להפסד של 59 מיליון דולר. מספר המשתמשים בסלולר זינק ב־61%

25.10.2012, 08:40 | ניר צליק

משקיעי מניית פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, זכו אתמול לעדנה מחודשת, אחרי שסבלו בחודשים האחרונים מביצועים חלשים. מניית החברה זינקה ב־22% בפתיחת המסחר בנאסד"ק בתגובה לתוצאות הכספיות שהציגה פייסבוק והקטינה במידת מה צניחה של כ־50%, שספגו קודם לכן בעלי המניות מאז ההנפקה, שבוצעה לפני פחות מחצי שנה.

קראו עוד בכלכליסט

דו"חות הרבעון השלישי של פייסבוק שפורסמו בלילה בין שני לשלישי הפיגו במעט את חששות המשקיעים לנוכח שיפור בהכנסות מפרסום באפליקציה לטלפונים ניידים (תחום המובייל) ועלייה כללית בהכנסות שהיכתה את תחזיות האנליסטים, אך מנגד הציבה שאלות כבדות משקל: האם פייסבוק תצליח לייצר מהמשתמשים באסיה ובעולם את סכומי הכסף שהיא מצליחה לייצר מהמשתמשים באירופה ובארה"ב, והאם היא תוכל לתרגם את הזינוק בכמות המשתמשים דרך הסלולר למנוע צמיחה משמעותי בעתיד?

העובדים מימשו אופציות

פייסבוק סיימה את הרבעון השלישי עם הכנסות של 1.26 מיליארד דולר - עלייה של 32% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, רשמה פייסבוק רווח לפני מס של 372 מיליון דולר, אולם הוצאות מס גבוהות העבירו את החברה להפסד של 59 מיליון דולר לעומת רווח של 227 מיליון דולר ברבעון המקביל. הוצאות המס הגבוהות נבעו ממימושי אופציות של עובדים. הרווח המתואם הסתכם ב־311 מיליון דולר לעומת 273 מיליון דולר ברבעון המקביל.

מספר משתמשי הפייסבוק הפעילים בחודש, על פי החברה, עלה ל־1.01 מיליארד - עלייה של 26% לעומת הרבעון המקביל. בחינת הפילוח הגיאוגרפי של המשתמשים ברשת החברתית מעלה כי הצמיחה בארה"ב נבלמה, ולחברה יש 189 מיליון משתמשים פעילים לעומת 186 מיליון איש ברבעון הקודם. כמות המשתמשים בפייסבוק צומחת כעת בעיקר במדינות אסיה ומדינות שאר העולם (משתמשים מחוץ לארה"ב, אסיה ואירופה), כאשר באסיה עמד מספר המשתמשים הפעילים על 277 מיליון לעומת 255 מיליון ברבעון הקודם. בשאר העולם מספר המשתמשים הפעילים עמד על 288 מיליון איש לעומת 268 מיליון איש ברבעון הקודם, באירופה עמד מספר המשתמשים על 160 מיליון איש לעומת 154 מיליון ברבעון הקודם.

על פניו, נראה שמדובר בבשורות חיוביות עבור משקיעי החברה, שכן פייסבוק מצליחה להמשיך לצמוח חרף הקיפאון בארה"ב והצמיחה האטית באירופה, אולם מנגד, המשתמשים האמריקאים והאירופים הם אלו שמכניסים לחברה את מרבית כספה, בעוד שהמשתמשים האסייתים ומשאר העולם מספקים הכנסה נמוכה יותר.

ההכנסות פייסבוק בארה"ב הסתכמו ב־637 מיליון דולר והן אחראיות ליותר ממחצית מהכנסות החברה, בעוד שכמות המשתמשים באזור זה מהווה כ־19% בלבד מסך המשתמשים הפעילים. לעומתם, המשתמשים באסיה ובשאר העולם שמספרם נאמד ב־565 מיליון (יותר ממחצית ממשתמשי הרשת החברתית) מספקים לחברה הכנסות של 284 מיליון דולר ברבעון הנוכחי - כ־23% מסך ההכנסות הרבעוניות.

בחינת ההכנסה הרבעונית הממוצעת למשתמש ביבשות השונות מצביעה על כך שמשתמש אמריקאי נותן לחברה 3.4 דולרים, משתמש אירופי 1.37 דולרים, משתמש אסייתי 0.54 דולר ואילו משתמש ממדינות אחרות (שאר העולם) תורם לרשת החברתית 47 סנט בלבד.

מרק צוקרברג, מייסד פייסבוק, צילום: בלומברג מרק צוקרברג, מייסד פייסבוק | צילום: בלומברג מרק צוקרברג, מייסד פייסבוק, צילום: בלומברג

מלבד הפריסה הגיאוגרפית, אחד הנושאים המרכזיים שהטרידו את משקיעי החברה בחודשים האחרונים הוא יכולתה של פייסבוק לייצר הכנסות מאפליקציית הסלולר, בעיקר על רקע העובדה שיותר ויותר משתמשי אפליקציה עוברים להשתמש בה.

מספר משתמשי הסלולר הפעילים חודשית צמח ל־604 מיליון, עלייה של 61% לעומת הרבעון המקביל. הזינוק בהיקף המשתמשים הסלולריים בפייסבוק מגיע על חשבון הפעילות ממחשבים נייחים, ולכן אם היא לא תייצר הכנסות משמעותיות בפעילות הסלולריות, צמיחתה עשויה להאט.

אלא שחששות אלו הוסרו במידת מה עם פרסום תוצאות החברה לרבעון השלישי, כשהכנסות החברה מפרסום בסלולר הסתכמו בכ־14% מכלל הכנסות הפרסום של החברה והסתכמו ב־152 מיליון דולר. מדובר בנתון מרשים במיוחד לנוכח העובדה כי עד פברואר השנה החברה כלל לא ייצרה הכנסות מסלולר ולא פרסמה באפליקציות. סך הכנסות פייסבוק מפרסום עמד על 1.09 מיליארד דולר - צמיחה של 36% לעומת הרבעון המקביל.

פייסבוק יכולה כיום לייצר הכנסות ממשתמשי הסלולר בכמה דרכים, בהן, בין היתר, קישורים ממומנים שמופיעים ב"פיד" החדשות ("עמוד הבית" של המשתמש בפייסבוק) וכן פרסום אפליקציות אחרות, כשלחיצה על הקישור תוביל להורדת האפליקציה בחנות האפליקציות של אפל. מרק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, אמר בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדו"חות כי "אני חושב שההזדמנות בסלולר לא מובנת על ידי המשקיעים. הסלולר נותן לנו הזדמנות להגיע ליותר אנשים מאשר מחשבים שולחניים. בנוסף, אנשים משתמשים בפייסבוק בסלולר בתכיפות גבוהה יותר לעומת מחשבם האישי. לבסוף, אני מאמין שנוכל לייצר כסף טוב יותר מכל דקה שהמשתמש נמצא בפייסבוק בסלולר". עוד ציין צוקרברג כי "הסיכוי היומי שאדם ישתמש בפייסבוק ממחשבו האישי עומד על כ־40% לעומת 70% בסלולר".

ירידה בהכנסות זינגה

אלא שלמרות המגמה החיובית המסתמנת בפעילות הסלולר, על פייסבוק מעיבה עננה חדשה: ההכנסות מתשלומים של אפליקציות פייסבוק (לדוגמה, חברת המשחקים זינגה שפיתחה את פארמוויל) הסתכמו ברבעון השלישי ב־176 מיליון דולר, עלייה של 13% לעומת הרבעון המקביל - אך נתון נמוך ביחס לציפיות האנליסטים, שחזו הכנסות של 206 מיליון דולר מתחום זה.

הסיבה העיקרית לירידה בהכנסות מתשלומים היא זינגה, שסיפקה לפייסבוק הכנסות של 74 מיליון דולר ברבעון הנוכחי והיוותה רק 42% מהכנסות מגזר התשלומים של פייסבוק. ברבעון המקביל, לשם השוואה, היתה אחראית זינגה ל־62% מהכנסות מגזר זה וסיפקה 95 מיליון דולר. זינגה עצמה הודתה שמצבה אינו טוב כפי שהיה בעבר, והיא תפטר כ־5% מכוח האדם בחברה, במקביל לסגירה של 13 משחקים שהחברה ייצרה. צוקרברג ציין כי "המשחקים בפייסבוק לא מצליחים כמו שהייתי רוצה. מצד אחד, ההכנסות מזינגה ירדו בכ־20% ביחס לרבעון המקביל, אבל מצד שני, מה שמעניין הוא שההכנסות משאר המשחקים עלו".

תגיות