אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הזול הוא הנורמלי החדש צילום: בלומברג

הזול הוא הנורמלי החדש

המדינה: ארה"ב. ענף: צריכה בסיסית. תחום: רשתות מוזלות לבית. חוזקות: ביקושים קבועים גם בתקופות משבר, ביקוש גבוה למניות בתקופות של חוסר ודאות. סיכונים: ירידה בשנאת הסיכון של המשקיעים. היקף חשיפה מומלץ: 11% מהחלק המנייתי בתיק

26.11.2012, 07:37 | אריה טל
כעת, לאחר ש־96% מהחברות במדד S&P 500 דיווחו על תוצאות הרבעון השלישי, ניתן לסכם כי רבעון זה היה החלש ביותר בשלוש השנים האחרונות ומאכזב ביחס לציפיות המוקדמות, דבר שתרם לתנודתיות בשווקים. מנתוני בלומברג עולה כי הההכנסות של החברות שדיווחו ירד 10% לעומת התקופה המקבילה והרווח המצרפי ירד ב־4.5%.

לאור הדיווחים המאכזבים והערכות עתידיות פסימיות מצד מנהלי חברות רבים, וזאת על רקע חוסר הוודאות הכלכלי עקב משבר הצוק הפיסקאלי, המשבר האירופי וההאטה בצמיחת כלכלת סין, אנו ממליצים על השקעות סלקטיביות בשוק המניות ע"י השקעה במדד הכללי תוך הגדלת משקל מניות סקטור הצריכה הבסיסית, הכולל חברות המייצרות ומשווקות מוצרים בסיסיים המתאפיינים בביקוש קשיח. ההנחה היא שאנשים צורכים על בסיס קבוע גם בעתות משברים בין אם ההכנסה נותרה יציבה או ירדה, ובין אם חלה עלייה מסוימת במחיר המוצר. ענף זה כולל כמה מגזרים, בהם יצרנים של מוצרי מזון ומשקאות, סיגריות, רשתות מוצרי בית מוזלות (Discount Stores) ובתי מרקחת.

מתחילת השנה רשם מדד S&P 500 תשואה עודפת על פני מדדים העוקבים אחר מניות הנמנות עם סקטור הצריכה הבסיסית. אך בשנת 2011, שהתאפיינה בתנודתיות רבה ורמה גבוהה של חוסר ודאות ופאניקה בשווקים, על רקע המשבר האירופי, מדדי הצריכה הבסיסית רשמו תשואות עודפות של כ־6% לאחר ש־S&P 500 סיים את השנה ביציבות. ניתן לראות כי גם בחודש האחרון, כאשר החלה להירשם עלייה בתנודתיות בשווקים, נרשמה במקביל הסטה של הון לטובת מניות דפנסיביות, ומשקיעים מובילים כגון ג'ורג' סורוס החלו לעבות את התיק במניות מסקטור הצריכה הבסיסית.

סניף וולמארט. הקמעונאית הגדולה בעולם, צילום: בלומברג סניף וולמארט. הקמעונאית הגדולה בעולם | צילום: בלומברג סניף וולמארט. הקמעונאית הגדולה בעולם, צילום: בלומברג

תחזית לעתיד: עלייה בצריכה הקמעונאית

בטור זה אנו מתמקדים במגזר אחד בענף הצריכה הבסיסית - הרשתות המוזלות, המוכרות מוצרים בסיסיים לבית (מזון, מוצרי היגיינה ותרופות), לאור ההתייעלות שעוברות חברות רבות והכניסה לשווקים חדשים. ברמת המאקרו, נתוני המכירות הקמעונאיות והיקף המכירות בחנויות זהות (SSS - Same Store Sales) מעידים על עלייה בצריכה. המכירות הקמעונאיות עלו באוקטובר ב־3.8% לעומת התקופה המקבילה, ואילו המכירות בחנויות זהות עלו באותה התקופה ב־2.7%.

עם הגורמים העיקריים אשר תומכים במגמה נמנים העלייה בביטחון הצרכנים, שנמצא בשיא של חמש שנים, על רקע המשך השיפור בשוק התעסוקה (אמנם מתון, אך קיים); השיפור בתחושת העושר, לאחר שהשווקים הפיננסיים חזרו לרמות השיא שנרשמו טרם פרוץ משבר האשראי ב־2008 ושוק הדיור מגלה סימנים של התייצבות ואף שיפור במרבית המדינות.

חלק מהחברות מדווחות כי המגה־סופה סנדי עלולה לפגוע בתוצאות הפיננסיות בנובמבר ולבוא לידי ביטוי בדו"חות הרבעון הרביעי. אך חרף הפגיעה הכוללת סגירת סניפים שניזוקו, עלייה בהוצאות על מזון וגנרטורים לפני הבליץ של סנדי, הצרכנים עדיין צפויים להוציא יותר בעונת החגים הנוכחית.

הגורמים שצפויים לתמוך בצמיחת המגזר והרווחים בטווח הבינוני הם הגדלת פעילות המסחר האלקטרוני באמצעות אתרי האינטרנט של הרשתות וצדדים שלישיים, הרחבת פעילות במדינות מתפתחות תוך מיקוד במרכז ודרום אמריקה ובמזרח אסיה המתאפיינות בפוטנציאל צמיחה גבוה ובשיעורי רווחיות גבוהים יותר בקרב החברות, הגדלת סל המוצרים והשירותים תוך שימוש במיתוג אישי של רשת השיווק או מוצרים אחרים בעלי שיעורי רווחיות גבוהים יותר, שיפור בשרשרת האספקה וסגירת סניפים לא רווחיים בתוך ארה"ב.

יש גם סיכונים: התמתנות כלכלית

גורמי הסיכון בהשקעה במגזר הרשתות המוזלות נחלקים לשניים. הראשון הוא הגורם המסחרי. כפי שציינו, ענף הצריכה הבסיסית ובתוכו הרשתות המוזלות נהנים ממומנטום בעת חוסר ודאות, כך שאם יחול שינוי לטובה בסנטימנט המשקיעים, מגזר זה עלול להציג תשואת חסר לעומת מדד המניות הכללי. הגורם השני הוא כלכלי. עלייה בתחרות, עלייה במחירי הסחורות שתדחוף למטה את שיעור הרווח של החברות והתמתנות הפעילות הכלכלית בעקבות העלאות מסים על רקע משבר הצוק הפיסקאלי עלול לפגוע בחברות בענף. לאור זאת, אנו ממליצים על השקעה במגזר הרשתות המוזלות במשקל מעט גבוה יותר ממשקלן במדד - כ־11% מהחלק המנייתי בתיק.

חשיפה מומלצת לתחום

טרגט (TGT)

שווי שוק: 42.2 מיליארד דולר

מכפיל רווח עתידי: 12.8

תשואה בשנה האחרונה: 19.6%

טרגט היא הקמעונאית השנייה בגודלה בארה"ב, המפעילה 1,780 חנויות המוכרות מוצרים לבית במחירים נמוכים. טרגט נחשבת לאחת המניות המועדפות על ג'ורג' סורוס, בעיקר בזכות אסטרטגיית החומש שלה הכוללת להמשיך לחתוך בהוצאות על ידי הכנסת מותגים פרטיים, וחדירה אגרסיבית לשוק הקנדי. ברבעון השלישי הציגה החברה תוצאות מצוינות, וההערכות הן כי היא תשחזר את הביצועים גם ברבעון הרביעי. מכפיל המכירות של טרגט הוא 0.6, נמוך מהממוצע הענפי.

טרגט. 1,780 חנויות, צילום: בלומברג טרגט. 1,780 חנויות | צילום: בלומברג טרגט. 1,780 חנויות, צילום: בלומברג

וולמארט (WMT)

שווי שוק: 236 מיליארד דולר

מכפיל רווח עתידי: 13

תשואה בשנה האחרונה: 21%

וולמארט היא הקמעונאית הגדולה בעולם והחברה החמישית בגודלה בארה"ב. ברבעון השלישי רווחיה עלו, וההנהלה אופטימית לגבי הרבעון הרביעי, בין היתר על רקע יתרון הגודל המאפשר לה להיות תחרותית ואטרקטיבית יותר. אחד ממנועי הצמיחה של הרשת הוא מגוון המוצרים הרחב שלה והפריסה הגיאוגרפית הרחבה (כולל פעילות במדינות מתפתחות בעלות שיעורי צמיחה גבוהים). החברה נסחרת לפי מכפיל מכירות נמוך (0.5) מהותית ביחס לענף.

דולר ג'נרל (DG)

שווי שוק: 16.5 מיליארד דולר

מכפיל רווח עתידי: 14

תשואה בשנה האחרונה: 23%

דולר ג'נרל מוכרת מוצרים לבית בכ־10,000 חנויות הפרוסות בארה"ב. ברבעון השלישי הציגה הרשת עלייה בשיעורי הרווחיות התפעולית, גידול של 5.1% במכירות מחנויות זהות (SSS) ועלייה גם בשורה התחתונה. החברה נסחרת כיום במכפיל מכירות של 1, בדומה לתעשייה. המאזן והיחסים הפיננסיים מעידים על איתנות, ולהערכתנו, היא תמשיך להציג חוזקה בשלושת הרבעונים הקרובים, לפחות.

תעודת סל - XLP

שם: SPDR Select Consumer Staples

תשואה בשנה האחרונה: 17.5%

דמי ניהול: 0.18%

קרן הסל משתייכת לאחת מקרנות הסל המובילות בעולם, והיא מנהלת כ־5 מיליארד דולר. הקרן מחזיקה ב־42 חברות הפועלות בתחום הצריכה הבסיסית, בהן סיטונאיות, קמעונאיות יצרני מזון ומשקאות ובתי מרקחת. עם האחזקות הגדולות ניתן למנות את קוסקו, וולמארט, פרוקטר אנד גמבל ופיליפ מוריס. מכפיל הרווח העתידי הממוצע של החברות בקרן הוא 15, ותשואת הדיבידנד היא 3%. דמי הניהול שלה נמוכים יחסית - 0.18%.

השורה התחתונה: הרשתות המוזלות בארה"ב יהנו מהעלייה בביטחון הצרכנים והשיפור בתחושת העושר.

הכותב הוא מייסד אומיקרון השקעות אין באמור בכתבה משום המלצה, או חוות דעת בקשר לרכישה או מכירה ו/או שיווק של ני"ע מכל סוג שהוא

תגיות