אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"למדינה חסרים 250 מיליארד שקלים כדי שנגיע לרמת תחבורה כמו באירופה" צילום: מיקי אלון

"למדינה חסרים 250 מיליארד שקלים כדי שנגיע לרמת תחבורה כמו באירופה"

כך אמר סגן ראש אגף התקציבים באוצר כנס תשתיות ותחבורה בר"ג. בהתייחס להקמת רכבת לאילת, אמר כי ההשקעות גדלו, אך העדיפות היא לתחבורה בחיפה ובגוש דן

26.11.2012, 11:29 | ליאור גוטמן

"למדינת ישראל חסרים 250 מיליארד שקלים כדי להעמיד את המטרופולינים הגדולים ברמה תחבורתית דומה לזו שמקובלת בערים הגדולות באירופה. ועדיין, המדינה משקיעה מיליארדי שקלים בפיתוח תחבורתי. אם תקציב הרכבת ב-2007 היה כמיליארד שקל, השנה נסיים עם השקעות בהיקף של 4.5 מיליארד שקל ובשנה הבאה, למרות הקיצוץ התקציבי, נגיע ל-6 מיליארד שקל" - כך אמר הבוקר (ב') סגן ראש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור. הדברים נאמרו במסגרת כנס תשתיות ותחבורה שמתקיים ברמת גן, שם נערך פאנל מקצועי שעסק בפיתוח מסילות הרכבת במדינה.  

קראו עוד בכלכליסט

בהתייחסו לתכנון המדינה להקים מסילת רכבת מהמרכז לאילת, סיפר מרידור שחלק מהתחזיות ההשקעה כבר נושקות לרף ה-30 מיליארד שקל. "ב-2012 הושקעו 15 מיליארד שקלים בתחבורה ובשנה הבאה נשקיע יותר. אנחנו הופכים את המגמה ומ-2012 יותר מ50% ממהשקעות מיועדות להסעת המונים. ועדיין, כששואלים אותנו איפה לשים את הכסף השולי בתחבורה - במטרונית בחיפה, ברכבת ישראל, באוטובוס בגוש דן או ברכבת לאילת הרבה יותר נכון להשקיע בפרויקטים הראשונים", סיכם.

שי ברס, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר). נמצאים בשלב הויכוחים מול הגופים הירוקים לגבי רכבת לאילת , צילום: עמית שעל שי ברס, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר). נמצאים בשלב הויכוחים מול הגופים הירוקים לגבי רכבת לאילת | צילום: עמית שעל שי ברס, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר). נמצאים בשלב הויכוחים מול הגופים הירוקים לגבי רכבת לאילת , צילום: עמית שעל

אדריכל שי ברס, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר), התייחס אף הוא לרכבת לאילת ואמר שבימים אלו טרם הוחלט מהו תוואי הנסיעה הסופי מהמרכז לדרום. "אנחנו זרוע ביצוע של רכבת ישראל, ובשנים הקרובות נבצע כל מה שקשור לתשתיות תחבורה. עם זאת, הסטטוטוריקה בשלב זה נמצאת בשלב הויכוחים מול הגופים הירוקים".

תוואי הרכבת המקורי היה אמור לעבור מבאר שבע לנחל צין ומשם ישירות לאילת. הגופים הירוקים דורשים לבחון עוד שתי חלופות האחת לעבור מאזור פאתי דימונה לאזור מעלה עקרבים, מעל לנחל צין ומשם לאזור חצבה ושמורת חולות סמר. החלופה השלישית היא כריית מנהרה ארוכת טווח באזור המכתש הגדול במצפה רמון ומשם דרך נחל סיף, חצבה ואזור יוטבתה. "יש פערים של מיליארדים בין חלופה שאנחנו שמנו על שולחן ועדת התכנון לבין חלופת נגד של הגופים הירוקים שמאריך את זמן הנסיעה ואת עלות הפרויקט ב6-7 מיליארד", אמר ברס.

 

המטרו בפריז לא תמיד כלכלי

 

מנכ"ל הרכבת בועז צפריר אמר שברכבת ישראל "השתרשה תרבות ארגונית שלא מתאימה לגוף הזה שאמור להסיע בשנה הבאה כ-40 מיליון נוסעים. שיטות ההובלה חייבות להיות אחרות כמו גם יכולת הניהול הכללית. אני שמח שבזמן האחרון אנחנו מחוץ לכותרות", אמר צפריר. לדבריו, חיבור מסילת החוף לעיר יבנה הגדילה בעשרות אחוזים את היקף הנוסעים. "בשנה הבאה נשלים הכפלת מסילה לנהריה וחיבור אשקלון ישירות לתל אביב. מספר הנוסעים בקו בבאר השבע עלה דרמטית בחלק מהחודשים האחרונים".

מנכ"ל סימנס ישראל אליעזר טוקמן התייחס למעבר הרכבת לחשמול מלא ואמר ש"לא מדובר רק החלפת קטרים אלא יצירת מערכת חשמלית סגורה לרבות ברקים והגנה מברקים. הפרויקט חייב להיות מערכתי.

מנכ"ל בומברדייה ישראל יוסי דסקל, שאמור לספק את קרונות הרכבת הבאים, הזכיר שבעבר מכרזי הרכבת התבססו על תמחור זול לפני שאר הפרמטרים המקצועיים. "מי שבונה דברים זולים לא מחזיק לאורך זמן. הצרה הזאת של מכרזים זולים הם רוב הכשלונות במדינה.", אמר.

לטענתו, המדינה טרם הציבה פרויקטים ארציים לבניית מערך תחבורתי כולל מהמטרופולין לפריפריה. "שואלים את אנשי באר שבע מהו כלי התחבורה הציבורית העיקרי שלהם הם עונים אוטובוס. אף אחד לא בונה שם על רכבת קלה ולא על רכבת תחתית, אבל חייב להיות להיות מערך כולל בוודאי לאור מה שקרה במבצע עמוד ענן. לא הכל חייב להיות כלכלי. גם המטרו בפריז לא תמיד כלכלי אבל חייבים פרויקטים ארוכי טווח", אמר

יו"ר אגף התשתיות בהתאחדות בוני הארץ, אילן מרדכי, הזהיר את המדינה מפני קיצוצים כבדים בתחום התשתיות. "אם זה נכון והתקציב ישפיע על התחום אני צופה פיטורים המוניים אולי של אלפי אנשים. יש מצוקת אשראי חמורה בתחום ולקבלנים חסר את הכסף להשקיע בפרויקטים", אמר.

תגיות

64 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

64.
למגיב 63 - יש כבר פתרון כזה. קוראים לו אופניים
וכיום יש גם אופניים חשמליים. אמנם לא כולם יכולים לרכב על אופניים ולא למרחקים של תל אביב-ירושלים, אך מספיק שמחצית מאלה שעובדים במרחק של עד 20 ק"מ מביתם (למעשה - הרוב המוחץ של תושבי המטרופולינים גוש דן, חיפה וירושלים) יעברו לאופניים - אם בכח רגליהם ואם בעזרת מנוע חשמלי, והעלמת לחלוטין את כל פקקי התנועה ובעיות החניה. אבל מה לעשות שחלק גדול מעם ישראל לא יעז להעלות את ישבנו על הכלי הזה, ובהתאם נבחרי הציבור לא יחשבו לרגע להקדיש לכך את המשאבים הלא-גדולים הדרושים ליצירת תשתיות אופניים (אמיתיות כמו בחו"ל, לא לצייר ציור של אופניים על המדרכה ולקרוא לזה שביל אופניים כמו בתל אביב ואז יש התנגשויות בלתי פוסקות בין האופניים להולכי רגל).
28.11.12
63.
יש פתרון לבעית התחבורה , פשוט , ללא עלות , ירוק , בטיחותי - נשמע מדע בדיוני , אז זהו שלא
יש פתרון לבעית התחבורה , פשוט , ללא עלות , ירוק , בטיחותי נשמע מדע בדיוני , אז זהו שלא יש לי פתרון מקורי ,ללא השקעה כספית , חסכוני באנרגיה , ישפר בטיחות , יעלים פקקי תנועה , יפתור בעיות חניה , יחסוך הון עתק בתשתיות אם יש שרי אוצר ותחבורה רציניים שמוכנים לחשוב מחוץ לקופסא כך ההיי טק פותר בעיות , מהר חכם ואלגנטי וכך ניתן לפתור גם בתחבורה
חושב מחוץ לקופסא  |  27.11.12
62.
תפסיקו לסבסד רכבי ליסינג ותוסיפו קוים מסובסדים לאזורי התעסוקה ובמרכזי המטרופולינים
לא צריך 250 מליארד גם לא 50 מליארד. מה שצריך זה סוויץ' כלכלי בראש של התושבים מרכב פרטי לעבודה לנסיעה באוטובוס או תחבורה ציבורית מאורגנת. כמו בכל העולם - 60% מגיעים לעבודה ברכב ציבורי, רק אצלנו הפוך 60% מגיעים ברכב פרטי. זה שורש הבעיה ולא צריך 250 מליארד אלא 50 פקידים רציניים באוצר ובמשרד התחבורה.
הבעיה בפקידים בתחבורה ובאוצר  |  27.11.12
לכל התגובות