אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

"למדינה חסרים 250 מיליארד שקלים כדי שנגיע לרמת תחבורה כמו באירופה"

64 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

64.
למגיב 63 - יש כבר פתרון כזה. קוראים לו אופניים
וכיום יש גם אופניים חשמליים. אמנם לא כולם יכולים לרכב על אופניים ולא למרחקים של תל אביב-ירושלים, אך מספיק שמחצית מאלה שעובדים במרחק של עד 20 ק"מ מביתם (למעשה - הרוב המוחץ של תושבי המטרופולינים גוש דן, חיפה וירושלים) יעברו לאופניים - אם בכח רגליהם ואם בעזרת מנוע חשמלי, והעלמת לחלוטין את כל פקקי התנועה ובעיות החניה. אבל מה לעשות שחלק גדול מעם ישראל לא יעז להעלות את ישבנו על הכלי הזה, ובהתאם נבחרי הציבור לא יחשבו לרגע להקדיש לכך את המשאבים הלא-גדולים הדרושים ליצירת תשתיות אופניים (אמיתיות כמו בחו"ל, לא לצייר ציור של אופניים על המדרכה ולקרוא לזה שביל אופניים כמו בתל אביב ואז יש התנגשויות בלתי פוסקות בין האופניים להולכי רגל).
 | 28.11.12
63.
יש פתרון לבעית התחבורה , פשוט , ללא עלות , ירוק , בטיחותי - נשמע מדע בדיוני , אז זהו שלא
יש פתרון לבעית התחבורה , פשוט , ללא עלות , ירוק , בטיחותי נשמע מדע בדיוני , אז זהו שלא יש לי פתרון מקורי ,ללא השקעה כספית , חסכוני באנרגיה , ישפר בטיחות , יעלים פקקי תנועה , יפתור בעיות חניה , יחסוך הון עתק בתשתיות אם יש שרי אוצר ותחבורה רציניים שמוכנים לחשוב מחוץ לקופסא כך ההיי טק פותר בעיות , מהר חכם ואלגנטי וכך ניתן לפתור גם בתחבורה
חושב מחוץ לקופסא | 27.11.12
62.
תפסיקו לסבסד רכבי ליסינג ותוסיפו קוים מסובסדים לאזורי התעסוקה ובמרכזי המטרופולינים
לא צריך 250 מליארד גם לא 50 מליארד. מה שצריך זה סוויץ' כלכלי בראש של התושבים מרכב פרטי לעבודה לנסיעה באוטובוס או תחבורה ציבורית מאורגנת. כמו בכל העולם - 60% מגיעים לעבודה ברכב ציבורי, רק אצלנו הפוך 60% מגיעים ברכב פרטי. זה שורש הבעיה ולא צריך 250 מליארד אלא 50 פקידים רציניים באוצר ובמשרד התחבורה.
הבעיה בפקידים בתחבורה ובאוצר | 27.11.12
60.
ראשית השלמת הרפורמה בת"צ - רכישה והכנסת מיניבוסים ירוקים לשכונות -להלחם במטרדי האטובוסים
ישנן שכונות ירוקות בצפון תל אביב שהוחלט במסגרת הרפורמה להכניס אליהן מיניבוסים כיוון שברוב שעות היום מעט מאוד נוסעים משתמשים בתחבורה ציבורית על מנת לצאת מהשכונה לנתיבים הראשיים בהם התחבורה הציבורית תוגברה. נשגב מבינתי שכאשר מדברים על מיליארדים שחסרים טוענים במשרד התחבורה שאין להם כסף לרכישת 200 מיניבוסים או מידיבוסים לתחבורה הרוחבית בשכונות תל אביב ומכניסים למרות מחאות התושבים אוטובוסים ישנים ,מעשנים ומרעישים. הגיע הזמן שראש העיר מר חולדאי יתניע מנועים ויתערב בפתרון הבעייה האקולוגית שפוגעים באיכות חיינו. גם במשרד התחבורה מתעלמים מפניות התושבים ולא משלימים התוכנית על מנת לשפר את איכות חיינו. למותר לציין כי אנו מוקפים בנתיבי תחבורה עמוסים ומזהמים, בנתיבי רכבת שמקווים שתהפוך חשמלית במהרה וירכשו עבורה קטרים פחות מזהמים, התחבורה אוירית העוברת מעלינו בדרכה לנחיתה בשדה דוב. אנו האזרחים הקטנים המבקשים והבוחרים לחיות במטרופולין הגדול מבקשים שאת סביבת מגורינו הקרובה לכל הפחות, לא תזהם התחבורה הציבורית.
רזי | 27.11.12
58.
בעדיפות ראשונה להלחם בזיהום האויר בגוש דן דרך תחבורה ציבורית ופרטית ירוקה-קדימה הירוקים
הבריאות של תושבי גוש דן מעל לכל,די להרעלת התושבים באויר מזוהם של התחבורה הציבורית והפרטית הנכנסת לגוש דן ובמיוחד לתל אביב. המגדלים ההולכים ונבנים בתל אביב יביאו אליה המונים כך שנגיע למצב שאי אפשר יהיה לזוז בכבישים ואלה החדשים לא יוכלו להכיל את ההמונים. בשלה ראשון אם לא ימצאו תקציבים לרכבת קלה יש להסב את כל התחבורה הציבורית והפרטית לגז וחשמל, אחרת תהיה פה קטסטרופה מבחינת איכות חיים ומחלות,רעש וזוהמה. אויר נקי -להשקיע תקציבים בשיפור איכות האויר בגוש דן ובתל אביב בפרט. לכאן צריך לזרום הכסף. אם תהיה רכבת קלה חשמלית בקרוב מה טוב. אם לוא וזה רחוק צריך למצוא פתרונות ביניים. חובה לסלק את מערך האוטובוסים הישן ,המעשן והמרעיש של התחבורה הציבורת בתל אביב. תקשיבו לשר ארדן אשר איש בממשלה ובאוצר אינו שועה לבקשותיו ואזהרותיו ושמים לו רגליים
רזי | 27.11.12
57.
ל-55 - הרשה לי לתקן אותך...
מסילת אשקלון-באר שבע נבנית כמסילה כפולה בימים אלו לכל אורכה. מסילת העמק נבנית אמנם עם מסילה יחידה אבל עם הכנה מסודרת מראש למסילה כפולה כך כשיגשו להוסיף את המסילה המקבילה, כשתנועת הרכבות תצדיק זאת, יהיה מדובר בעבודה פשוטה למדי כי כל המבנה התחתון ובסיסי הגשרים כבר נבנו מראש למסילה כפולה. הבעייה בקווים לבאר שבע ונהריה היא שהם נבנו לפני יותר מחמישים שנה מבלי שום התחשבות להכפלת המסילה בעתיד ובתוואי גיאומטרי שאיפשר נסיעה איטית יחסית בקו. תיקון מגבלות אלו הוא שגרם להכפלת ויישור המסילה להיות פרוייקט מסובך כל כך. המצב במסילות החדשות שנבנות כרגע שונה לגמרי והן או שנבנות ככפולות מההתחלה או תוך כדי לקיחת בחשבון הכפלה עתידית. בנוסף, המסילות החדשות נבנות ככל שניתן בתוואי שלא מגביל את מהירות הנסיעה כמו בקווים שנבנו לפני קום המדינה.
בנאדם אחרי קוף | 27.11.12
56.
חלם במסילת הרכבת לאשדוד
לאשדוד יש מסילת רכבת שמגיעה עד לנמל אשדוד. נמל אשדוד נמצא במרכז העיר. אך משום מה אין רכבות נוסעים לכיון נמל אשדוד. אך ורק רכבות משא. מי שרוצה להגיע לאשדוד ברכבת? נאלץ לרדת באמצע שום מקום בתחנת עד הלום. צריך להקים תחנת רכבת ליד המסילה שמחוץ לנמל אשדוד. ואז לתושבי אשדוד יהיה רכבת ישירה לתוך עירם.
יואל פרידג'ון | 26.11.12
55.
הבעייה כאן היא כפי שרבין בזמנו אמר.. ה"יהיה בסדר" והחפיפניקיות
כי הרבה יותר קל לעגל פינות ולשלם פחות עכשיו... הרי לסלול מסילה כפולה עולה יותר בטווח הקצר... אבל כמו הפיאסקו עם הרכבת לבאר שבע, ומה שקורה בנהריה ועוד הרבה קווים בארץ מעלה את השאלה האם זה משתלם בטווח הארוך. והרכבת בונה עכשיו כמה קווים עם מסילה בודדת ( אשקלון - באר שבע, ורכבת העמק החדשה). אז לפי התחזית של האוצר ל2012 לא צריך יותר, אבל אחרי 10-20 שנה יצטרכו להכפיל את הקו , ואז זה יעלה כפול ואף יותר .. זה הרבה יותר קל לעגל פינות ולבנות מטרוניות וכל מיני אוטבוסים רבי קיבולת. מאוד נחמד, אבל זה לא הפתרון לטווח ארוך. זה יכול להיות חלק מפתרון כולל ,ממערך שלם .. חיפה תכננו מראש את המטרונית , אבל לא תכננו שהיא תשתלב עם הכרמלית ( שלא מתכננים לשפץ ולהפוך אותה למערכת הסעים נורמלית). בת"א לא תכננו את מערכת ההסעה ההמונית כאוטובוסים רבי קיבולת.. אי אפשר פתאום להעביר קו שתוכנן להיות רכבת קלה/ תחתית לאוטובוס רב קיבולת מבלי לעשות הערכה מחדש . ובירושלים איך שבנו את הרכבת הקלה , באיטיות וברשלנות ( גשר המיתרים והצרות שלו) הביאו לחוסר יעילות . וזה בלי להתחיל לדבר על קווי האוטובוס הבין עירוניים .. כמו 274 המיתולוגי מרחובות לת"א.. קו שלא שמע על הכביש המהיר,, ונוסע בתוואי הזה כבר עשרות שנים. גם הקווים מרחובות לירושלים (פרט ל439 החדש שבקושי יש פעמיים ביום) לא שונו כמעט מימי השיירות ב48' , ועדיין נוסעים דרך חולדה, ואף יותר גרוע.. לא חשבתם פעם לעשות חשיבה מחדש ??
הרחובותי המעופף | 26.11.12
54.
האנגלים הקימו בארץ מערך רכבות לתפארת ....
רכבת העמק , איפה היא היום ? היה גם קו רכבת מיפו לי-ם עד שהכחידו אותו רק בשביל להקים מחדש ובלי הרבה הבדל. בכל מקום שהאנגלים שלטו בו היתה רכבת ע"ע הודו והמזרח הרחוק התשתית עדיין בריטית , הרכבות אמנם מיושנות אבל אנחנו הרי יותר חכמים... רכבת לאילת זו לא חובה זה הכרח קריטי, בלי תחתית בת"א לא יזוז פה שום דבר . לתת לסינים כמה פרוייקטים תוך 5 שנים גומרים הכל בחצי מחיר, הם יקחו לא הרבה גז.
djkfl | 26.11.12
53.
נערי האוצר הם אותם חכמים שאמרו פעם שרכבת זה לא כלכלי
החכמים האלה לא משתנים.הם אלו שתקעו אותנו עם הרכב הפרטי והפרברים. וכעת לעובדות. - ערי ישראל מאד לא צפופות , 7 אנשים לדונם בתל אביב, 5, ו4 אנשים לדונם לעומת 20 אנשים לדונם בפאריס. - הקמת רכבת תחתית עולה הון תועפות. - לעומת זאת הקמת BRT (אוטובוס מערכתי ) היא זולה בהרבה . אם ניקח נתיב אחד מז'בוטינסיקי לדוגמה לטובת אוטובוס כזה, התוצאה תהיה עליה של פי 10 ביקבולת העברת נוסעים (לפי נתוני משרד התחבורה). כלומר זה שקול להוספת 10 נתיבי נסיעה באותו מקום. - עוד עובדה היא שיש לנו יותר מידי אוטבוסים. הם פשוט נוסעים ביותר מידי קווים מתפתלים במקום להתחלק לקווים שכונתיים קצרים בתדירות בינונית וזמנים צפויים וקווים מהירים בתדירות גבוהה מאד. כך יש לנו "תחבורת הספגטי" במקום "תחבורת מעברים" עלות השינוי נמוכה מאד ועלות התחזוקה תרד פלאים. גם באופניים אפשר להעביר הרבה יותר נוסעים באותו חתך רחוב, ולהגיעה הרבה יותר מהר - 18,000 ישראלים בתל אביב כבר גילו את זה. הממשלה לא מקדמת את חוק האופניים שהיה יכול לגלות את זה לעוד ישראלים. ערים עניות כמו בוגוטה וקורטיביה הרימו מערכת תחבורה ציבורית מפוארת בלי תקציב גדול. רק בישראל מסרבים ללמוד.
האזרח דרור | 26.11.12
48.
מה שחסר זה לא כסף, אלא הנהגה אחראית
גם 250 מיליארד שקלים לא יעזרו אם ישפכו אותם לתוך העליבות שבה מדינת ישראל מתנהלת כיום. בישראל מי שמקורב מנתב את הכסף לעבר האינטרסים שלו, ומי שלא - הולך וקמל. בנינו מדינה שמהווה חממה לבינוניות ולטפשות, ואנחנו מקבלים בתמורה את מה שמגיע לנו.
אזרח | 26.11.12
45.
רכבת לאילת - האם כולם עוורים
מסילה מאילת לאשדוד + בניית נמל חדש באילת, מאפשרים שינוע סחורות מהמזרח הרחוק פריקתם באילת, הובלתם ברכבת לאשדוד ושילוחם באוניות קטנות יותר לאירופה. זה בדיוק המודל של נמל פורט סעיד. בפיכת אשדוד להאב (hub) תוך עקיפת תעלת סואץ, שלא מספיק רחבה לאוניות המכולה החדשות ושקרובה ל full capacity תוך חיסול הועדים באשדוד תייצר באזור המרכז והדרום עשרות אלפי משרות! אם אני לא טועה, חברות מסין מוכנות לבנות את המסילה בחינם... ולא בגלל ה 100 נוסעים ביום מאילת לתל אביב...
שרון | 26.11.12
41.
לא תהיה תחבורה ציבורית נורמלית, כל עוד המיסוי הישיר והעקיף על רכבים משתלם
המיסוי הישיר והעקיף על כלי רכב מהווה נדבך חשוב מהכנסות המדינה והינו המקור הראשון שהממשלה "נטפלת" אליו כאשר צריך לסתום חור בתקציב לטובת כל המגזרים המתעלקים. נראה לכם שמישהו שם יתן שתהיה ירידה בביקוש לכלי רכב?
אורן | 26.11.12
39.
הורדת המכס על הדו גלגלי היתה פותרת את חצי הבעיות שיש לתחבורה בישראל.
אם משרד האוצר היה מסכים לוותר על ההכנסות העלובות ממכס על אופנועים המחיר שלהם היה צונח וריצפה ואנשים היו מתחילים לנסוע לעבודה ברכב דו גלגלי (או תלת גלגלי). פחות צריכת דלק, פחות שטח חניה, מקום על הכביש. אם 20% מהכלים היו כאלה גם היחס אליהם היה אחר והיו פחות תאונות. משרד האוצר מסרב לחשוב מחוץ לקופסא ובטוח שאם רק ישפוך מספיק כסף שאין לו הדברים יסתדרו... כשמחיר חבית נפט לחצה את רף 200$ יזכרו באוצר שיש בעצם בעיה ושרוב האנשים לא יכולים בכלל להגיע לממן את הדלק ע"מ להגיע לעבודה ולשלם מסים..
ש. ר. | 26.11.12
38.
חזרה ביום שישי מנתב"ג למרכז- 220 ש"ח במונית
ביום שישי נחתתי בטיסה בנתב"ג והייתי צריך לסוע הביתה לאזור המרכז. אין רכבת כבר משעה 14:00, ואין אוטובוסים בשעה כזו, לכן נאלצתי לסוע במונית שירות - האופציה היחידה. עלות הנסיעה - 220 ש"ח. נסיעה הלוך-חזור במונית שירות בשעות שאין רכבת לנתב"ג עלתה לי סה"כ מעל 400 ש"ח, יותר מ- 100 דולר!!! תחשבו איך זה נראה לתיירים מבחוץ שברגע שנכנסו לארץ כבר שוחטים אותם. בימים ראשון וחמישי התחבורה הציבורית הבין עירונית לא מתפקדת בגלל עומס חיילים- דבר שאפשר היה לפתור באמצעות ניהול נכון יותר של החופשות בצבא ללא השקעה כספית. אז לפני שמזרימים מיליארדים, בואו נתחיל עם מינימום של תחבורה ציבורית בשבתות, חגים ושעות מאוחרות וניהול נכון של יציאת החיילים לחופשות סופ"ש.
דוגמה אמיתית | 26.11.12
25.
הבעיה היא שאין לנו את האנשים המתאימים להזניק את התחבורה הציבורית קדימה.
דוגמאות: 1. רכבת ישראל הכפילה את המסילות, אבל מתקשה להפעיל את עצמה בנפח הנדרש, 2. קונצפט הרכבת הקלה בירושלים התמקד ביזמים, אבל שכח את האזרחים. אכזבת הציבור שם היא עצומה. 3. כרטיס הרב-קו: תערובת של מהפכנות מצד אחד, וחבלי לידה והסתגלות קשים מצד שני. "יש לנו את זה" בהיי-טק ובביטחון. "אין לנו את זה" בתחבורה.
דני | 26.11.12
24.
כמו תמיד - הירוקים לא נונים לשום דבר להתפתח
הירוקים אחראים על תכנית המתאר הארצית ולכן אין מצב שתהיה כאן תחבורה בכלל ודיור בפרט. הירוקים אפילו סגרו מפעל ההתפלה - כי לטענתם הוא יפגע בסביבה. הירוקים לוקחים כל תכנית פיתוח לבית משפט עשרות פעמים והשופטים המותשים נותנים להם לנתח כדי שיוכלו לדון גם בדברים אחרים. בקיצור צריך לקוא להם לבנים - על שם הספר הלבן.....
יובל | 26.11.12
20.
ממליץ לישראל להיות (כרגיל) מקורית ולעקוף את אירופה
מה שצריך במדינתנו שטופת השמש זה רכבים חשמלים לכולם, מכוניות שנוהגות בשליטת מחשב (מה שגם מאפשר לדחוס יותר רכבים על הכבישים ופותר את בעית התאונות), פתרונות חניה מקורים, ולא צריך תחבורה ציבורית. תחבורה ציבורית זה גם מטרה למחבלים ולוקח לאנשים יותר זמן מנסיעה ברכב פרטי. בקיצור במקום לנסות לחקות את אירופה צריך לעקוף אותם. יש לנו מספיק מוחות להגיע לזה ובזול. אנחנו לא אירופה מה שמתאים להם (וגם זה בקושי) לא בהכרח טוב לנו.
 | 26.11.12
15.
כשהתחלתי לשרת בבסיס באשדוד, בתמימותי לקחתי את הרכבת
הרי יש תחנת רכבת באשדוד, וגרתי בתל אביב עם אפשרות נוחה להגיע לרכבת. ירדתי ב8:00 באשדוד, חצי שעה לפני הזמן שבו הייתי חייב להיות בבסיס. סביר לכל הדעות. להפתעתי גיליתי שהאוטובוס יצא דקה לפני שהגיע הרכבת! שהתחנה אפילו לא קרובה לתחנה מרכזית, למרכז העיר או למשהו שימושי אחר. פשוט הרגשתי שזרקו אותה מהרכבת באמצע המדבר במרחק כמה קילומטרים "מחוץ לעיר". בסוף הלכתי ברגל כמה קילומטרים עד שנשברתי ולקחתי מונית. זה היה ב2001 ואני לא בטוח כמה הדברים השתנו. לדעתי החוויה הזו שלי מסכמת יופי את הרכבת בישראל. אין חשיבה, אין תכנון. לפי אותו העקרון של חוסר תכנון וחשיבה, צריך לעשות לולאות באוויר כדי לעלות לרכבת שלא קרובה אפילו למשטח התחנה. כדי להעלות אופניים לרכבת צריך שנים של ניסויים, פרוייקטים, חוקים, איסורים.
א | 26.11.12
12.
ביום בו ישראל תפסיק להשוות את עצמה לאירופה יהיה כאן טוב
התסביך הישראלי של ההשוואה לאירופה, יבשת לא הומוגנית שמיצתה את הזמן שניתן לה על במת ההיסטוריה ונמצאת בדעיכה, קשור בתסביך הגלותיות שלנו ובחוסר היכולת והרצון לנהל מדינה ריבונית באמת בעלת חזון. יש מדינות לא אירופיות שבהם רמת התחבורה עולה בהרבה על זו שבאירופה ומכל מקום מתאפיינת ביצירתיות גבוהה בהרבה-כמו למשל סינגפור, טייוואן, דרום קוריאה ויפן שבהם מערכות התחבורה לא רואות ממטר את אלו של אירופה. גם מערכת התחבורה האוסטרלית והקנדית הם מקור ללמוד ממנו.
גלעד | 26.11.12
11.
רכבת לאילת ?!
אוכלוסיית היעד עליה בונים את הרכבת לאילת היא 50,000 תושבי אילת ו - 50,000 ישראלים המגיעם לעיר במשך שנה. גם אם כולם ישעו הלוך ושוב ברכבת מדובר ב - 200,000 נסיעות בשנה דהיינו 666 איש בשני הכיוונים ביום - רכבת אחת לכל כיוון. ככל שהרכבת תהייה מהירה יותר היא גפ תעלה יותר ואיני רואה תעשיינים משתמשים בה בשל העלות הגבוהה שהם יידרשו לשלם. כדאי לחשוב קודם ולא אח"כ
אדר | 26.11.12
8.
מטרו זה תהליך,
אף רכבת תחתית באירופה לא נבנתה בשלמותה ומשתנה נוסף הוא מתי התחילה התשתית, בגלל זה פריז שהתשתית מאוד ישנה כמו בלונדון, לא תמיד כלכלית אבל לדוגמא במינכן, הרכבת התחתית החלה את דרכה לקראת המשחקים האולימפיים בערך ב 1970 וכל כמה שנים נוסף קו חדש. אין פתרון יותר טוב בגוש דן מרכבת תחתית, רק כך יצומצמו הפקקים. במיוחד בארץ כה קטנה. אני מאוד מקווה שבעתיד תבנה רכבת תחתית אשר תחסוך בסופו של דבר מאות מיליוני שקלים. אבל התשתית צריכה להתחיל מתחנות כוח נוספות אשר ייצבו את המצב בקיץ. המצב כיום הוא דיי גבולי מבחינת צריכת החשמל.
שחר | 26.11.12
7.
כל הפרויקטים כדאים ואפשר לשפר הכדאיות
מישהו חישב פעם את משמעות הגדלת היעילות עם מערכת הסעת המונים ? ואת המשמעות שאפשר יהיה לגור ביבנה ולהרגיש כמו ברמת גן? וללמוד בתל אביב אבל לגור בחדרה ? בטוח שהכל כדאי בדיוק כמו שבטוח שמודרניזציה כמו מחשבים הם כדאים. אי אפשר להתחרות בעולם עם תשתיות כאשר לנו חסרות כאלה. גם הרכבת לאילת כדאית כי תאפשר השתלבות בהעברת מטענים בין אסיה לאירופה. כדי להפוך את הכל ליותר כדאי צריך לאפשר הפעלה גם בשבת. מבחינתי שערבים יפעילו בשבת. ועדיף שזה יהיה השירות הלאומי שלהם כולל המילואים. בעצם כל הפיגור הזה, שכבר מזמן עלה לנו יותר מ-250 מליון היה בגלל התעקשות הדתיים בנושא תחבורה בשבת. וכך הפכנו למדינת הרכב הפרטי. ואגב, עם תחבורה ציבורית ראויה אפשר לחסוך עשרות אחוזים רבים ברכבים הפרטים. וזו אחת מהתשובות לדרישה לצדק חברתי כאשר אוכלוסיות חלשות ובינוניות לא ידרשו לרכב כזה.
ישראל | 26.11.12
1.
250 מיליון פותרים את כל הפקקים
לאילת ימשיכו להגיע בטיסות ולא צריך להשקיע שקל בשום כביש\רכבת . הכי קצר והכי בטוח וזול . את תחנות הדלק - להוציא ממרכזי הערים ולאפשר פינוי בינוי . במקום תחנת דלק שנמצאת 50 מטר מתחנת רכבת\אוטובוס\שכונת מגורים , עדיף לבנות מרכז תעסוקתי\מכללה \משרדים \הייטק וכו.. בצורה זאת השימוש ברכב פרטי יצטמצם דראמטי ולא נצטרך להשקיע 250 מיליארד בעוד גשרים \ מנהרות ושאר מפלצות בטון .
יונה | 26.11.12
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת