אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החבילה הצרה יקרה בעשרות אחוזים מציפיות הרגולטור צילום: שאטרסטוק

ניתוח כלכליסט

החבילה הצרה יקרה בעשרות אחוזים מציפיות הרגולטור

החבילה הצרה של חברות הטלוויזיה הושקה במחיר שבין 149-129 שקל, הגבוה בעשרות שקלים מעבר לציפיות משרד התקשורת שעליהן הצהיר בעבר. ב־HOT לא מאפשרים הוספת ערוצים, ב־yes מספקים ממיר אחד ובשתיהן לא ניתן להתחבר ל־VOD

03.12.2012, 08:59 | רותי לוי

"החבילה הצרה לא מעניינת אף אחד", אמר בכיר באחת מחברות הכבלים והלוויין כשנשאל בסוף השבוע בנוגע להיערכות לחבילה הצרה. נדמה כי אתמול, כאשר HOT ו־yes חשפו את החבילות הצרות שלהן לאחר המתנה ארוכת שנים וויכוחים, החברות עשו הכל כדי להצדיק את טענת הבכיר.

מנכ"ל HOT הרצל עוזר, צילום: אלי דסה מנכ"ל HOT הרצל עוזר | צילום: אלי דסה מנכ"ל HOT הרצל עוזר, צילום: אלי דסה

יוצאות ידי חובה

רפורמת החבילה הצרה שמובילה המועצה לשידורי כבלים ולווין שבמשרד התקשורת נועדה לאפשר לצרכנים אלטרנטיבה זולה בשוק הטלוויזיה הלא תחרותי. הצרכנים הישראלים הורגלו לשלם סכומים גבוהים (מעל 210 שקל) על חבילות ערוצים מנופחות, כברירת מחדל, ומבלי יכולת מעשית לקצץ בהוצאות הטלוויזיה על ידי הסרת ערוצים שאינם רוצים בהם.

הציפיות של הרגולטור היו כי החבילה הצרה תורכב מכמה ערוצי בסיס במחיר מופחת שאינו עולה על 100 שקל, והציפיות של הצרכנים היו שניתן יהיה להוסיף עליה תכנים ושירותים. בפועל, החבילה הצרה של חברות הטלוויזיה תומחרה במחיר התחלתי גבוה (129–149 שקל), היא אינה מאפשרת קבלת שירותי VOD בתשלום נוסף, ועלות הוספת ממירים וערוצים על גביה מתומחרת בעשרות שקלים בחודש ועשויה להוביל אותה בקלות הרחק מעל אותה רמת מחירים לא משתלמת של החבילות שהוצעו עד היום בחברות. בחבילה הצרה אין אסטרטגיה, נדמה כי היא נועדה רק לצאת ידי חובה מול הרגולטור וכלל לא ברור למי היא פונה: ב־yes משווקים את החבילה עם ממיר בודד; ב־HOT, ככל הנראה, נקבע כי יש להצניעה וההצטרפות אליה (ללקוחות חדשים) מוגבלת לרישום באמצעות האינטרנט בלבד.

בהתאם למתווה שהציג הרגולטור, החברות מציעות במסגרת החבילה 11 ערוצי בסיס — ערוץ 1, 2, 10, חינוכית 23, ערוץ 33, ערוץ הכנסת, הערוץ הקהילתי, מוזיקה 24, ערוץ הקניות, ישראל פלוס בשפה הרוסית, ו־HALA TV בשפה הערבית (ששת הערוצים הראשונים נמצאים במערך עידן פלוס המאפשר קליטתם בחינם לאחר רכישה חד פעמית של ממיר, ר"ל).

על הערוצים הללו נוספו ארבעה ערוצים נושאיים המופקים בישראל, לפי בחירת החברות: ספורט ONE, ילדים וסדרות. ב־yes הוסיפו את הערוץ הדוקומנטרי וב־HOT שילבו בחבילה ערוץ סרטים. לבחירה בערוצים יש חשיבות: החברות מחויבות לנתב 30% מהשקעתן בהפקות ישראליות אל הערוצים הללו. מבחינה רשמית שתי החבילות

מוגדרות כ"מחיר מבצע" כאשר מחיר המחירון נע בין 149–169 שקל (הגבוה ב־yes), דבר שאינו מלמד על הבטחה לרמת מחיר נמוכה לטווח הארוך. ב־HOT כבר הצהירו כי החל מהחודש הבא החבילה כבר תשווק ב־149 שקל. למי שיבחר להצטרף כבר עכשיו - המחיר צפוי להתעדכן לרמה זו כעבור 18 חודשים. המצטרפים לחבילה של yes יגיעו למחיר זה לאחר שנת השימוש הראשונה.

"אין להן אינטרס"

 

האנליסטית אילנית שרף מבית ההשקעות פסגות התייחסה למהלך: "חברות הכבלים והלווין חוששות ממעברים של מנויים קיימים אל החבילה הצרה ואין להן אינטרס להפכה לאטרקטיבית. מנגד, חברות הסלולר הצהירו בעבר כי הן צפויות להיכנס עם חבילה ברמת מחיר של 99 שקל, ולכן משרד התקשורת יתקשה ללחוץ על הפחתת המחיר לרמות האלו כדי לא 'להרוג' לחברות הסלולר את האינטרס להיכנס לשוק".

תגיות