אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התקשורת: הציבור חסך 5.7 מיליארד שקל בעקבות הרפורמה בסלולר צילום: שאטרסטוק

משרד התקשורת: הציבור חסך 5.7 מיליארד שקל בעקבות הרפורמה בסלולר

במצגת לסיכום הקדנציה בראשות כחלון מפרט המשרד רשימת הישגים מפוארת. עם זאת לשקופיות שורבבו גם כמה נתונים מרחיקי לכת

30.12.2012, 17:28 | רותי לוי

שלושה שבועות לפני הבחירות הליכוד מסכם קדנציה של מותג הדגל שלו: משה כחלון. משרד התקשורת הוזמן הבוקר להציג בישיבת הממשלה מצגת המונה את הישגיו

קראו עוד בכלכליסט

לפי המשרד, הציבור חסך במצטבר 5.7 מיליארד שקל בתקציב שירותי הסלולר והוזיל ב-60% את ההוצאה על המכשיר. בשידורי הטלוויזיה חסכו משתמשי עידן+ (22% מבתי האב) עד 2,760 שקל לשנה, ובגישה לאינטרנט - נרשם חיסכון של 300 שקל לפחות כתוצאה מביטול הדרישה לקו קל למנויי האינטרנט של בזק.

משרד התקשורת מונה חמישה צעדים לפתיחת שוק הסלולר לתחרות ובהם: הפחתת דמי הקישוריות והסרת חסמי מעבר ללקוחות שבויים על ידי ביטול קנסות היציאה, ניתוק הקשר בין שירותי הסלולר למכשירי הסלולר וביטול נעילת המכשירים. הצעד השלישי הוא הנמכת חסמי כניסה למתחרים חדשים על ידי הכנסת מפעילים וירטואליים והקצאת תדרים לשתי חברות חדשות - גולן טלקום ו-HOT מובייל.

הצעד הרביעי הוא הרפורמה הצרכנית כמו טופס השירותים המאפשר חסימת שירותי תוכן מתחדשים (כמו שירותי הטריוויה הסלולריים) שלטענת משרד התקשורת, הוריד 20 מיליון שקל של חיובי יתר עבור שירותי תוכן סלולרי שלא נדרשו.

משה כחלון. המשרד מתגאה בהישגיו, צילום: נועם מושקוביץ משה כחלון. המשרד מתגאה בהישגיו | צילום: נועם מושקוביץ' משה כחלון. המשרד מתגאה בהישגיו, צילום: נועם מושקוביץ

כצעד חמישי, המשרד מציין את הרפורמה ביבוא מכשירי הסלולר שנכנסה לתוקף בסוף ספטמבר. מדובר ברפורמה שעיקרה מתן הקלות ביורוקרטיות ביבוא מכשירים לישראל. על הנייר, לרפורמה הזו נלוו ציפיות גדולות - להגדיל את היצע המכשירים בישראל ולהוזיל את מחירם לצרכן. אך אף שעברו רק שלושה חודשים והשפעת הרפורמה טרם נבחנה, המשרד כבר הכריע כי עשרות חברות יבוא והפצה חדשות הגדילו את מגוון המכשירים בישראל וכי חלה הוזלה של עד 60% בעלות המכשירים.

כמקור להמחשה - הציג המשרד השוואה בין עלות מכשירי הסלולר בחברת פלאפון לבין העלות באתר זאפ, פערים של עד 60% בין החנויות הפרטיות לבין חברות הסלולר הוצגו הרבה לפני החלת רפורמת יבוא המכשירים. השוואה צרכנית נכונה, במצב זה, הייתה דווקא בין המחירים בחנויות הפרטיות לבין עצמן לאורך זמן - לפני שלושה חודשים וכעת, ובצורה שתנרמל את השחיקה הטבעית בערך המכשיר (כתוצאה מיציאת דגם חדש למשל).

המשרד גם מציין בגאווה את רפורמת "החבילה הצרה" ומחשב כי החל משנת 2013 קיימת אפשרות חיסכון שנתי של עד 1,200 שקל. אף שנדמה כי יש מספר מאחורי הרפורמה, החבילות הצרות שהשיקו לאחרונה yes ו-HOT הן רחוקות מהבטחת הרגולטור וכלל לא ברור לאיזה פלח שוק הם פונות.  

לבסוף, המשרד מפרט את רפורמת ה"שוק הסיטונאי" (הדרישה מבזק ו-HOT להחכיר את התשתית שלהן לשימוש של חברות מתחרות שיוכלו להציע סל שירותים מלא) ואת מיזם הסיבים האופטיים - שטרם יצאו לפועל.

תגיות