אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

רעיונות: עומד על שלו

זה טוסטוס? זו מכונית? זה סגוויי? גם וגם וגם. C-1 של ליט מוטורס, סטארט־אפ קטן מסן פרנסיסקו, מאיים לחולל את המהפכה הבאה בתחבורה

09.01.2013, 08:21 | תומר הדר ואסף גלעד, סן פרנסיסקו

דני קים ידע מה הוא עושה כשניגש לתחרות הסטארט־אפים היוקרתית ביותר כיום, ה־Disrupt של הבלוג טק־קרנץ', שנערכה בסן פרנסיסקו בספטמבר האחרון. לחבר השופטים בראשותו של מייקל ארינגטון יש חיבה גדולה לרכבים, וגם ב־2011 זכה סטארט־אפ בתחום הרכב, Getaround, במקום הראשון בתחרות. ליט מוטורס (LIT Motors), החברה של קים, לא הצליחה להגיע למקום הראשון, אבל השואו שלו כבש את הקהל ומשך תשומת לב אדירה.

קראו עוד בכלכליסט

"תחבורה היא נושא כאוב", אמר קים כשעלה על הבמה. "המכוניות הירוקות שנמצאות כיום בשוק הן יקרות. במדינות המתפתחות מסתפקים באופנועים שמשתחלים בקלות בפקקים, אבל הם לא בטוחים, חשופים לפגעי מזג האוויר ופולטים זיהום אוויר. רצינו לפתור את הבעיה הזאת בפיתוח רכב חשמלי קטן, שימזג את הרומנטיקה והיעילות של אופנוע עם בטיחות של רכב - כריות אוויר, דלתות פלדה, חגורה - וישמש אנשים רגילים מהמעמד הבינוני לנסיעות יומיומיות".

C-1. ג C-1. ג'יירוסקופים של נאס"א ומנועים בתוך הגלגלים C-1. ג

התוצאה היא C-1: רכב דו־גלגלי מונע סוללה חשמלית, הכולל שלדת מתכת סגורה ומושב המזכיר מכונית, ומתאים לנוסע אחד. אבל C-1 אינו סתם טוסטוס חשמלי בעל חופה. מה שמבריק בו כל כך הוא שהוא אינו נופל - גם בשעה שהוא עומד ברמזור, ואפילו בשעה שהוא מעורב בתאונת דרכים. כדי לעשות זאת, ליט מוטורס הכניסו לקטנוע מערכת של ג'יירוסקופים, מאותו סוג שנאס"א כללה בטלסקופ החלל "האבל"; הג'יירוסקופים "חשים" כל הזמן את מידת ההטיה של גוף הקטנוע, מאזנים אותה ומונעים נפילה - בדומה לסגוויי.

עוד הברקה אפשר למצוא במערכת ההנעה: בשונה ממכוניות ומקטנועים חשמליים רגילים, C-1 מצויד בצמד מנועים חשמליים קטנים המותקנים בתוך הגלגלים עצמם. באופן זה, רוב שטחו של C-1 פנוי לשימוש הרוכב. יתרה מזאת: כיוון שה־C-1 משתמש בצמד מנועים קטנים, הוא אינו דורש אנרגיה מרובה, ולכן מותקנת בו סוללה יחידה הניתנת לטעינה שנמשכת 4–6 שעות. מתברר שדי בכך כדי לספק ביצועים מהנים: על פי נתוני ליט מוטורס, מהירותו הסופית של ה־C-1 השוקל 300 ק"ג היא 160 קמ"ש, והזינוק מ־0 ל־100 קמ"ש אורך שש שניות בלבד; טווח הנסיעה המרבי לטעינה אחת הוא 300 ק"מ.

המודל המתוכנן לקטנוע מטען. בתוך המסגרת הריקה אפשר להכניס ארגז גדול המודל המתוכנן לקטנוע מטען. בתוך המסגרת הריקה אפשר להכניס ארגז גדול המודל המתוכנן לקטנוע מטען. בתוך המסגרת הריקה אפשר להכניס ארגז גדול

המחיר אינו זול במיוחד: 24 אלף דולר (בארצות הברית, נוכח הטבות מס, המחיר האפקטיבי הוא 19 אלף דולר). בליט מעריכים שב־2014 יירד המחיר ל־16 אלף דולר, וב־2018, אם יתממשו התוכניות, הוא יירד ל־12,500 דולר, והחברה תייצר 100 אלף קטנועים. כדי לעשות את זה, ליט מוטורס מתכננת לגייס 50 מיליון דולר. עד היום היא גייסה בסך הכל 780 אלף דולר ממשקיעים אלמונים.

C-1 בפעולה. הוא נשאר על שני גלגלים, גם כאשר הוא עומד ברמזור וגם בשעה שהוא מעורב בתאונה C-1 בפעולה. הוא נשאר על שני גלגלים, גם כאשר הוא עומד ברמזור וגם בשעה שהוא מעורב בתאונה C-1 בפעולה. הוא נשאר על שני גלגלים, גם כאשר הוא עומד ברמזור וגם בשעה שהוא מעורב בתאונה

למרות המחיר הגבוה, שעשוי להרתיע קונים רבים, בליט מוטורס עמלים כבר כעת על פיתוח דגם נוסף: קטנוע משא המיועד לשינוע מטענים. בשונה מן ה־C-1 הרגיל, שמאכלס את הרוכב במרכז הקטנוע, קטנוע המטען החדש יאכלס את המטען במרכז, בעוד הרוכב יהיה ממוקם מעל למטען.

בשיחה עם "כלכליסט" מתגאה קים במודל הקוד הפתוח של ייצור הרכב. "את האופנוע שאתה רואה כאן בנינו בידיים, מחלפים שנלקחו מפסי ייצור של מכונית. מספר החלקים שמרכיבים אותו הוא רק 10% מזה הדרוש להרכבת מכונית. כל עלות הפיתוח הגיעה ללא יותר מ־50 אלף דולר. זה רכב נוח לבנייה, שכמעט לא דורש תחזוקה".

עדיין, מדובר באופנוע במחיר של רכב משפחתי.

"אנחנו מודעים לכך, ומודעים להשקעה הגדולה שאנחנו רוצים לגייס. אבל הסוללות דורשות פיתוח, מה גם שמחיר הרכב יוזל ככל שנייצר יותר".

זו חברה קטנה שפועלת בשוק של ענקיות. קיבלתם הצעות לשיתוף פעולה?

"כן, פנו אלינו שלוש חברות רכב גדולות. אני לא יודע מה ייצא מזה; אני רק יכול לומר שאנחנו נעשה כל מה שצריך כדי להגשים את החזון שלנו לפנות לשוק ההמוני, זה של מעמד הביניים ושל שימוש יומיומי. זה לא שוק נישה, וה־C-1 לא יהיה רכב יוקרה".

תגיות

34 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

33.
יש כאן מגיבים, מה אגיד לכם... ללקק את האצבעות :)
תערובת של אווילות טבעית, והתחכמות מטופשת. ראשית, אמנם הזכירו רק שבעים פעם בכתבה, את קיומם של שני ג'ירוסקופים שמאזנים את הרכב כאשר הוא עומד, אבל יש עדיין כמה מגיבים שקשה להם להבין מה מאזן את הרכב הזה. למי ששאל "איזה כח" עושה את זה --- הג'ירוסקופ הוא מכשיר שמפעיל כח, המתנגד לשינוי כיוון. מקור הכח הוא חוק שימור התנע. נותנים לגוף מסתובב תנע-זויתי גדול בכיוון מסויים, ואז אם רוצים לשנות את הכיוון צריך "לשלם" בהשקעת כח גדול, ומה שמרגישים זו "התנגדות" לשינוי הכיוון. לעניין המחיר, מדובר על הפלצה מארץ ההפלצות. להזכירכם, מחירו של הסגוואי 3000 דולר בקירוב. זה פשוט מגוחך. אם המכשיר לא יגיע למחיר 2000 דולר או פחות (הינו פחות מעשירית מחירו המוצע) אין לו תקומה. זו פשוט עוד הפלצה. לדעתי גם אין בעיה לעשות את זה במחיר פחות ממחירו של הסגוואי, גם מפני שהוא צריך לעשות פחות דברים, וגם מפני שרובו הגדול הוא מחזור של טכנולוגיות ישנות וזולות (קטנוע). אמת וצדק בדברי אותו המגיב הטוען שהמהפכה האמיתית היא אופניים, אולם זו מהפכה שסופה להכשל, בגלל שהיא מנוגדת מאד לטבע האנושי לשבת ולא ללכת, לנוח, ולא לנוע --- אם המציאות מאפשרת זאת. אדם לא רעב, ושנמר לא רודף אחריו, אינו הולך (ובטח שלא מדווש) לשום מקום, אלא אם נטרפה דעתו במקצת, או שחזק עליו הצו החברתי לעשות פעולות המנוגדות לטבעו. תוכיח הכרס הגדולה של כל האנשים שאוכלים ג'אנק פוד. עוד קיבעון גנטי שלנו, לאכול כשיש אוכל. לנוח כשאפשר. לקחת כשיש מה. וכו'. גם אם נצליח לחנך המוני בני אדם לנסוע באופניים במקום מכונית, ונשיב להם את בריאותם ואת חייהם --- הם תמיד יהיו בטלים בששים מול אולו שלא נצליח לשכנע
משה זוכמיר , קיבוץ בית-השחי  |  13.01.13
לכל התגובות