רעיונות: עומד על שלו
זה טוסטוס? זו מכונית? זה סגוויי? גם וגם וגם. C-1 של ליט מוטורס, סטארט־אפ קטן מסן פרנסיסקו, מאיים לחולל את המהפכה הבאה בתחבורה
דני קים ידע מה הוא עושה כשניגש לתחרות הסטארט־אפים היוקרתית ביותר כיום, ה־Disrupt של הבלוג טק־קרנץ', שנערכה בסן פרנסיסקו בספטמבר האחרון. לחבר השופטים בראשותו של מייקל ארינגטון יש חיבה גדולה לרכבים, וגם ב־2011 זכה סטארט־אפ בתחום הרכב, Getaround, במקום הראשון בתחרות. ליט מוטורס (LIT Motors), החברה של קים, לא הצליחה להגיע למקום הראשון, אבל השואו שלו כבש את הקהל ומשך תשומת לב אדירה.
קראו עוד בכלכליסט
המחיר אינו זול במיוחד: 24 אלף דולר (בארצות הברית, נוכח הטבות מס, המחיר האפקטיבי הוא 19 אלף דולר). בליט מעריכים שב־2014 יירד המחיר ל־16 אלף דולר, וב־2018, אם יתממשו התוכניות, הוא יירד ל־12,500 דולר, והחברה תייצר 100 אלף קטנועים. כדי לעשות את זה, ליט מוטורס מתכננת לגייס 50 מיליון דולר. עד היום היא גייסה בסך הכל 780 אלף דולר ממשקיעים אלמונים.
למרות המחיר הגבוה, שעשוי להרתיע קונים רבים, בליט מוטורס עמלים כבר כעת על פיתוח דגם נוסף: קטנוע משא המיועד לשינוע מטענים. בשונה מן ה־C-1 הרגיל, שמאכלס את הרוכב במרכז הקטנוע, קטנוע המטען החדש יאכלס את המטען במרכז, בעוד הרוכב יהיה ממוקם מעל למטען. בשיחה עם "כלכליסט" מתגאה קים במודל הקוד הפתוח של ייצור הרכב. "את האופנוע שאתה רואה כאן בנינו בידיים, מחלפים שנלקחו מפסי ייצור של מכונית. מספר החלקים שמרכיבים אותו הוא רק 10% מזה הדרוש להרכבת מכונית. כל עלות הפיתוח הגיעה ללא יותר מ־50 אלף דולר. זה רכב נוח לבנייה, שכמעט לא דורש תחזוקה". עדיין, מדובר באופנוע במחיר של רכב משפחתי."אנחנו מודעים לכך, ומודעים להשקעה הגדולה שאנחנו רוצים לגייס. אבל הסוללות דורשות פיתוח, מה גם שמחיר הרכב יוזל ככל שנייצר יותר".
זו חברה קטנה שפועלת בשוק של ענקיות. קיבלתם הצעות לשיתוף פעולה?"כן, פנו אלינו שלוש חברות רכב גדולות. אני לא יודע מה ייצא מזה; אני רק יכול לומר שאנחנו נעשה כל מה שצריך כדי להגשים את החזון שלנו לפנות לשוק ההמוני, זה של מעמד הביניים ושל שימוש יומיומי. זה לא שוק נישה, וה־C-1 לא יהיה רכב יוקרה".
34 תגובות לכתיבת תגובה