אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אושר בממשלה: עד 2025 הדלק העיקרי לתחבורה בישראל יתבסס על גז טבעי צילום: אלבטרוס

אושר בממשלה: עד 2025 הדלק העיקרי לתחבורה בישראל יתבסס על גז טבעי

הממשלה אישרה את ההצעה להפחית את התלות בנפט. בעקבות האישור תופחת מכסת יצוא הגז הטבעי מישראל

13.01.2013, 14:26 | ליאור גוטמן

ממשלת ישראל אישרה היום (א') את הצעת המחליטים שהוגשה לפניה על ידי משרד רה"מ להפחתת התלות הישראלית בנפט בתחבורה.

קראו עוד בכלכליסט

ההצעה, שהוגשה לאחר אישורי משרדי האנרגיה והמים והאוצר, תפעל להחדרת הגז הטבעי שהתגלה מול חופי ישראל כדלק תחליפי לתזקיקי נפט כמו סולר או בנזין, מהלך שישפר משמעותית את זיהום האוויר שמקורו בתנועת כלי רכב, ויתרום להוזלת הדלקים.

מאגר הגז לווייתן מאגר הגז לווייתן מאגר הגז לווייתן

באופן אירוני, ההחלטה סותרת בשני סעיפים עיקריים את מסקנות ועדת צמח שהוגשו לרה"מ בנימין נתניהו לפני כחצי שנה, שעסקו גם כן ביצוא הגז מישראל. הסתירה הראשונה נוגעת לשאלה לכמה גז טבעי יזדקק משק התחבורה בישראל עד שנת 2040. לתפיסת ועדת צמח, שם היו חברים גם משרדי רה"מ והאוצר, אין כרגע שום רכב שמונע בכוח גז טבעי בישראל,

ובניית מערכת הולכה פנים ארצית לתחנות הדלק עשויה להימשך זמן רב. התוצאה - ועדת צמח הקציבה 40 מיליארד מ"ק עבור גז טבעי לצרכי תחבורה עד לשנת 2040. לעומתה, הצעת המחליטים שאושרה הבוקר קובעת שמשנת 2025 ואילך תצרוך המדינה 5 מיליארד מ"ק לשנה בתחומי התחבורה, כך שעד 2040 מדובר בלפחות 75 מיליארד מ"ק. אם מוסיפים את התקופה שעד 2025 מגלים שהממשלה אישרה היום "מכסה" של כ-100 מיליארד מ"ק גז טבעי לתחבורה, 60 מ"ק יותר ממה שאישרה ועדת צמח. התוצאה: מאחר שמאגרי הגז היחידים שעומדים לרשות ישראל הם תמר ולווייתן על לוויניו, מכסת יצוא הגז קטנה הבוקר רשמית ב-60 מיליארד מ"ק, שהם כ-13% מהמכסה המותרת ליצוא עליה על פי ועדת צמח.

הסתירה השנייה נוגעת להקמת מתקנים להפקת דלק סינטטי (GTL). בעוד שוועדת צמח בדקה כמה תרחישים וקבעה ש"אין כיום שום יתרון יחסי בהקמה של מפעל GTL בישראל", הממשלה אישה הבוקר לקדם את הנושא, והטילה על השרים השונים לבחון הקמת מתקנים אלו בישראל לאחר שייקבעהאם ישנה היתכנות כלכלית בתחום.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
טייקונים מצאו גז = הלך על עמק חפר וזכרון-יעקבן/בת שלמה
בתי זיקוק ביבשה הם פצצת זמן ובכיה לדורות. טיפול מלא בגז חייב להיות על אסדות בים כמו באבו-דאבי. הכסף לבנית הפרויקט בלב-ים יבוא מ- 2.5 מיליארד הדולר שתשלם החברה האוסטרלית שקיבלה את זכויות השיווק לעולם. במקרה של אסון, חבלה, תקלה בים.... מסכנים הדגים. במקרה של אסון, חבלה, תקלה ביבשה... מסכנים האנשים.
רון , עמק חפר  |  14.01.13
3.
מפעלי זיקוק גז בים!!!
במספר מדינות בעולם קיימות אסדות צפות לזיקוק וטיפול בגז, הרחק מהחוף, הרחק מאזורים מיושבים, וכל זאת על מנת למנוע פגיעה בריכוזי אוכלוסייה. במדינת ישראל מקבלי ההחלטות מנותקים מהעם, שיקולים מסחריים הם המניע העיקרי ליצירת מחדלים העלולים לפגוע בסביבה ובאוכלוסיה. תושבי עמק-חפר ואיזור "חגית" , אל תוותרו!!! מגיע לכם לחיות בסביבה בטוחה . מאבק נכון וצודק, גז לים!!!
יעל , מרכז  |  14.01.13
2.
הטעיית ציבור, מתקנים הם מפעלים פטרוכימים, מזהמי סביבה
אנרגיית גז מבורכת, זיקוק גז ביבשה מהווה סכנה בטחונית/בריאותית/בטיחותית, מדובר ב"מפרץ חיפה 2" ביבשה באזורים צפופי אוכלוסיה , עמק-חפר ומועצה אזורית מנשה, מגידו, ומזרח חוף כרמל. מרכז הארץ-סכנה קיומית לעשרות אלפי תושבים. מתקן גז= מפעלים פטרוכימים.
ענת , עמק חפר  |  14.01.13
1.
הועדה המליצה לבן והממשלה החליטה שחור
אילו אינטרסים הניעו את הממשלה לקבל החלטה לעשות בדיוק להפך מהמלצות הועדה ? כנראה שאותם אינטרסים שהניעו את הגורמים הסטטוטורים להחליט על הקמת בתי זיקוק לגז באמצע עמק חפר וליד בת שלמה, תוך סיכון בטיחותי, בטחוני ובריאותי לתושבים, במקום להחליט על זיקוק הגז בלב ים, כפי שעושים בעולם. את האינטרסים של מי מייצגים הממשלה והגופים הסטטוטורים ?
א. מעמק חפר , עמק חפר  |  14.01.13