אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כבישי אגרה: במדינה בלי כסף ובלי תוכנית האזרחים משלמים

כבישי אגרה: במדינה בלי כסף ובלי תוכנית האזרחים משלמים

אולי נשלם יותר כדי לחצות את העיר, אך לפחות נחצה אותה גם בשעות העומס וגם ביום סוער במיוחד

15.01.2013, 09:06 | ליאור גוטמן

הבעיה העיקרית עם מיזמי תשתית מהסוג של הנתיב המהיר היא עלויות ההקמה. הסכומים הנדרשים לפרויקטים בסדר גודל כזה מתחילים בשבע ספרות, וזאת בדרך כלל רק נקודת הפתיחה.

מהסיבה הזו, במשרדי התחבורה והאוצר שואפים להעביר יותר ויותר פרויקטים לסקטור הפרטי, בעיקר בתחום התחבורה. לפעמים זה עובד בצורה פנומנלית - כמו כביש 431, או הנתיב המהיר הנוכחי - מקרים שהוכיחו שיזמות פרטית יכולה לפתור בעיות של חוסר תכנון ועבודה לא יעילה. נתיבי ישראל (מעצ לשעבר) כבר מזמן גילתה את הפטנט, ורוב העבודות שהיא אחראית להן יוצאות למכרזים חיצוניים.

מנגד, המדינה יכולה לזקוף לחובתה החלטות שגויות של העברת פרויקטים לסקטור הפרטי. הדוגמה הבולטת ביותר היא המכרז להקמת הרכבת הקלה בתל אביב. ב־2007 ניתן הזיכיון ל־MTS, גוף שמורכב מחמש חברות בינלאומיות ומקומיות. תאריך ההשקה נקבע לאמצע 2013. אלא שהיזמים נכשלו, המדינה הלאימה את הפרויקט ב־2010 ותאריך ההשקה נדחה בחמש שנים, תוך זינוק של 15% בעלויות. החשבון שוב הוגש למשלמי המסים, שנדרשו לפצות את המדינה על כשליה.

במצב הנוכחי, הפתרון של שר התחבורה - שאינו אחראי לכשלי התכנון שהוא קיבל בירושה - הוא בבחינת הרע במיעוטו. אם המחירים צפויים להיות דומים לאלו הנהוגים בכביש 6, תעלה נסיעה מראשון לציון להרצליה כ־30 שקל, ונסיעה בקטע בודד תעלה 7–8 שקל. אז אולי נשלם יותר כדי לחצות את העיר, אך לפחות נחצה אותה גם בשעות העומס וגם ביום סוער במיוחד.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
להתייחס לנתיב המהיר באיילון כהצלחה - נו באמת
יש הבדל עצום בין כביש 6 ובין הנתיב המהיר: האחד דרש עבודות סלילה והשקעות עתק, וכיום מחזיק את עלות ההשקעה דרך האגרה. כשהוא הוסיף נתיבים. השני נעשה על חשבון כביש קיים, כשהוא תופס חלק ממנו. הנתיב המהיר הוא בעצם הפרטה של נכס שכבר היה ציבורי. וכציבור אנו לא רוצים עוד כאלה. בכלל, עדיף שההשקעות יעשו כדי לקדם בישראל תחבורה ציבורית יעילה, בדגש על המטרופוליטן של גוש דן. אין סיבה שאדם שנוסע לעבודה יאלץ לנסוע במכונית לבדו, בטכנולוגיה של היום אפשר לפתח תחבורה ציבורית חכמה שגיע עד לפתח הבית/משרד עם המתנה של דקות ספורות מקריאה, ותגיע עד ליעד, עם החלפה של כלי-תחבורה, אבל בזמן כולל ממוצע שיהיה קרוב לזה של התחבורה הפרטית עם הפקקים.
אזרח ששודדים אותו , ארץ אוכלת יושביה  |  16.01.13
4.
מי דחף כבישי אגרה ומרויח 10 מליון שקל מתיווך מכירת כביש האגרה 6? החשב הכללי "החברתי" ירון זליכה
זליכה קיבל כבר 5 מליון שקל ודורש עוד 5 מליון שקל בתביעה על עיסקת תיווך במכירת כביש חוצה ישראל - כביש האגרה 6. הבנתם מי מתעשר מעושק כבישי האגרה? אחרכך הוא יתחפש לכם לחברתי ויגיד לכם למי להצביע בהתאם לאינטרס שלו.
מי אתה זליכה  |  15.01.13
לכל התגובות