אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צימאון האלכוהול של השווקים המתעוררים צילום: בלומברג

צימאון האלכוהול של השווקים המתעוררים

4 המלצות קנייה ושורט אחד על מניות של חברות אלכוהול

06.02.2013, 07:59 | ענת ציפקין

פרנו ריקארד (RI-FP)

פרנו ריקארד מייצרת ומשווקת משקאות אלכוהוליים, והיא השנייה בגודלה בעולם בתחום זה במונחי שווי שוק (24 מיליארד יורו). בין מותגיה המוכרים ניתן למצוא את וודקה אבסולוט ואת הוויסקי שיבאס ריגל.

הסיכוי: לפרנו ריקארד פעילות גלובלית ענפה וחשיפה נמוכה יחסית לאירופה. החברה רשמה ב־2012 עלייה של 8% בהכנסות ל־8.2 מיליארד יורו ועלייה של 9% ברווח הנקי שטיפס ל־1.15 מיליארד יורו. במקביל היא המשיכה ליהנות מצמיחה של 17% בהכנסות מהשווקים המתעוררים. החברה נסחרת כיום במכפיל רווח חזוי של 17 ל־2013 — נמוך מהממוצע בסקטור (20). זאת, למרות שחברה מותגי־על, שולי רווחיות תפעולית מהגבוהים בענף (25%) ונוכחות חזקה בשווקים צומחים (40% מההכנסות), שמעניקים לה פוטנציאל צמיחה גבוה מהסקטור.

הסיכון: החברה עשויה להיפגע מהתחזקות היורו, מהאטה בשווקים מתעוררים ומהגבלות רגולטוריות.

ממליץ: ברוך כהן, מנהל דסק חו"ל באילים קרנות נאמנות בע"מ

שיבאס ריגל. ממותגי פרנו ריקארד , צילום: בלומברג שיבאס ריגל. ממותגי פרנו ריקארד | צילום: בלומברג שיבאס ריגל. ממותגי פרנו ריקארד , צילום: בלומברג

 

השורה התחתונה: למה לקנות? לחברה צמיחה גבוהה בשווקים המתעוררים ומותגים חזקים, אך מכפיל הרווח שלה נמוך יחסית

מולסון קורס (TAP)

מולסון קורס נוצרה ממיזוג שהתבצע ב־2005 בין שתי מבשלות בירה ותיקות, מולסון הקנדית וקורס האמריקאית. החברה נחשבת ליצרנית הבירה השנייה בגודלה בקנדה, ארה"ב ובריטניה מבחינת נתח השוק.

הסיכוי: חלק מאסטרטגיית החברה היא יצירת שיתופי פעולה עם מבשלות נוספות כדי ליהנות מיתרון לגודל ומחיסכון תפעולי. לדוגמה, החל מ־2008 פועלת החברה בארה"ב דרך שיתוף פעולה עם חברת סאבמילר, שמעניק לה 42% מרווחי השותפות. במהלך 2012 רכשה החברה ב־2.7 מיליארד יורו את חברת StarBev, הפועלת במרכז ומזרח אירופה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2012 צמחו ההכנסות נטו של החברה ב־12% לכ־2.9 מיליארד דולר. שולי הרווחיות התפעוליות שלה עמדו על כ־24.4%.

הסיכון: החברה עשויה להיפגע מהרעה במצב הכלכלי של מדינות שבהן היא פועלת ומשינויים רגולטוריים בתחום האלכוהול.

ממליץ: אריאל קורינאלדי, מנהל מחלקת מחקר ביובנק

ברז בירה בקס, ממותגי מולסון קורס , צילום: בלומברג ברז בירה בקס, ממותגי מולסון קורס | צילום: בלומברג ברז בירה בקס, ממותגי מולסון קורס , צילום: בלומברג

 

השורה התחתונה: למה לקנות? החברה מציגה צמיחה דו־ספרתית בהכנסות ונהנית משת"פ ומרכישות שביצעה

דיאג'יו (DEO US)

דיאג'יו היא חברת משקאות בריטית שנוסדה ב־1997 כאיחוד בין חברת גינס לגרנד מטרופולין. החברה הממוזגת הפכה למובילה בעולם בתחום האלכוהול, עם שווי שוק של 46 מיליארד ליש"ט. בין מוצריה נכללים סמירנוף, J&B, בייליס וג'וני ווקר.

הסיכוי: פעילות החברה מאופיינת בפריסה גיאוגרפית רחבה: 56% מהכנסותיה מגיעים מארה"ב ומאירופה וכ־40% משווקים מתעוררים, שמהווים את מנוע הצמיחה עיקרי של החברה, ושם היא צפויה לצמוח בכ־15% ב־2013. הרווח למניה צפוי לצמוח ב־9%. בשנה האחרונה ניצלה החברה את יתרות המזומנים הגבוהות שלה לרכישת מותגים בשווקים המתפתחים. הודות לתזרים המזומנים החזק, מאזן החברה נותר יציב, ויחס החוב למאזן עומד על 38%. החברה נסחרת במכפיל 16.9 על הרווח הצפוי ב־2013 לעומת מכפיל חזוי ממוצע למתחרות של 18.5.

הסיכון: האטה בשווקים המתעוררים בכלל ובסין בפרט.

ממליץ: אוהד חיים, אנליסט ני"ע זרים בלאומי שוקי הון

ג ג'וני ווקר, הוויסקי של דיאג'יו | צילום: בלומברג ג

השורה התחתונה: למה לקנות? לחברה מאזן ותזרים יציבים שסייעו לה לחזק את פעילותה בשווקים המתעוררים

צ'ינגטו ברוורי (H 168)

מבשלת צ'ינגטו ברוורי (Tsingtao Brewery) מייצרת בירה כבר 109 שנה בסין וב־70 מדינות נוספות בעולם. לחברה שני מותגים מובילים, אחד עממי יותר ואילו השני הוא מותג פרימיום למעמד הגבוה.

הסיכוי: מהפכת העושר בסין לא פסחה על תעשיית הבירה, וכיום יותר ויותר אנשי עסקים ברחבי סין מעדיפים את מותג הפרימיום של החברה.

החברה היא מבשלת הבירה השנייה בגודלה בסין עם נתח שוק של 14.2%. 95% מהסינים מעדיפים בירה מקומית, כך שחדירת מותג זר לא מהווה איום בטווח הקרוב על החברה.

יעד מכירות החברה עומד על 10 מיליון טונות בירה, עד סוף 2014, ונראה כי היא במסלול הנכון להגשמתו.

הסיכון: החברה חשופה לתנודתיות בשל חשש לירידת מחירי הבקבוקים, וחשופה ברמה גבוהה לשוק הסיני המהווה 98% מהכנסות החברה ושצריכת הבירה של הצרכן הממוצע בו נמוכה לעומת הממוצע במערב.

ממליץ: דן וינטרניץ, מנהל השקעות גלובלי בכלל פיננסים

מפעל של צ מפעל של צ'ינגטו ברוורי | צילום: בלומברג מפעל של צ

השורה התחתונה: למה לקנות? מבשלת הבירה השנייה בגודלה בסין נהנית מהביקוש הגובר במדינה למותגי פרימיום של בירה

 

קומפניה דה בבידס (ABV)

קומפניה דה בבידס היא חברה ברזילאית שעוסקת בייצור ובשיווק משקאות קלים ואלכוהוליים באמריקה הלטינית וצפון אמריקה.

הסיכון: החברה נסחרת לפי שווי של 142 מיליארד דולר, ומכפיל הצמיחה שלה עומד על 2.88 (מכפיל של יותר מ־2 הוא גבוה יחסית ומעיד על כך שהחברה יקרה). החברה הציגה ב־2012 רווח נקי זעום של 5 מיליארד דולר בלבד, מה שמעמיד את מכפיל הרווח על 28 (גבוה מאוד ביחס לתעשייה).

לחברה תשואת דיבידנד של 2% לשנה בממוצע, והיא מייצרת כיום תזרים מזומנים של כ־6.3 מיליארד דולר בלבד.

הסיכוי: קומפניה מחזיקה בנתח שוק משמעותי בתחום נתבי הליבה של התעשייה שבה היא פועלת. כמו כן, היא צפויה להגדיל את נתח השוק בשווקים הבינלאומיים, מה שיוכל לעודד צמיחה בהכנסות החברה בעתיד.

ממליץ: אבי מועלם, מנהל השקעות ראשי באלומות ספרינט

ארגזי בירה של החברה, צילום: בלומברג ארגזי בירה של החברה | צילום: בלומברג ארגזי בירה של החברה, צילום: בלומברג

השורה התחתונה: למה למכור? לחברה מכפילי רווח וצמיחה גבוהים ותזרים מזומנים נמוך לעומת תשואת הדיבידנד

תגיות