אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם כיתת העתיד כאן?

האם כיתת העתיד כאן?

ה"Flipped Classroom" משנה את עולם החינוך

07.02.2013, 07:55 | שיזף רפאלי
הרשת מציירת מחדש את מפות תעשיות המוזיקה, התקשורת והפצת הספרים. כעת מסתמן שינוי קיצוני נוסף, ודווקא באחד השמרניים שבתחומים: כיתות הלימוד. סוף סוף מתחיל הדיון המעשי בשינוי השיטה שבה לומדים מאז המצאת בתי הספר.

לרעיון, שנולד אך זה לפני כמה שנים, קוראים "כיתה מתהפכת" (flipped classroom), ועיקרו הוא היפוך תפקידים בין חדרי הכיתות בבתי הספר לבין שולחנות הכתיבה של התלמידים בבית: במקום שבבית הספר התלמידים יאזינו באופן פסיבי לדקלומים משעממים של מורים ואז יקבלו משימות לעבודה עצמית בבית - הם יצפו בסרטונים לימודיים ובשיעורים בווידיאו על המחשב בבית, ויגיעו לבית הספר לביצוע משימות משותפות ולקבלת עזרה והנחיה ממדריכים.

אחת החוויות שמשותפות לרוב בני האדם, ברוב התפוצות, היא הישיבה המתישה בכיתות לימוד, תוך איומי ענישה למפרים את המשמעת. בוגרי תיכון העבירו יותר מ־50 אלף שעות בכיתות כאלה, מקופלים בתנוחת ההקשבה הפסיבית. ומעטים מהם, ארשה לעצמי להמר, סבורים שהחוויה הבלתי נשכחת הזאת היא השיטה הטובה ביותר ללמוד. הדבר היחיד שאולי חשבו הוא שאין דרך אחרת. עד היום.

מתוך הסימפסונים. כיתה הפוכה - הרעיון הוא בהיפוך התפקידים מתוך הסימפסונים. כיתה הפוכה - הרעיון הוא בהיפוך התפקידים מתוך הסימפסונים. כיתה הפוכה - הרעיון הוא בהיפוך התפקידים

הרעיון של "הכיתה המתהפכת" פשוט: התלמיד, בביתו ובזמנו, יצפה בהרצאות ובסרטוני לימוד שהוכנו במיוחד. הללו יוכנו בהשתתפות המרצים הטובים ביותר, וישמשו אלפי תלמידים. אל מוסד הלימודים התלמיד יגיע כדי לעבוד, לשוחח ולעבד. כדי להיות אקטיבי. המורה ישמש פחות כמרצה ויותר כחונך - הרי אם אפשר להנגיש לכולם את המרצים הטובים ביותר, למה להסתפק בפחות? הכיתה והמורה שבה יוקדשו לעבודה שפעם נקראה שיעורי בית.

זו יותר ממחשבה גרידא. ארגונים שונים כבר הפיקו אלפי שיעורי וידיאו לבית הספר היסודי - אחד הבולטים בארגונים, שכל סרטוניו נגישים חינם ביוטיוב, הוא העמותה "האקדמיה של קאהן" (khanacademy.org). מאות שיעורים, גם מקרב סרטוני קאהן, תורגמו לעברית. גם באוניברסיטאות רבות מתחילים להעלות הקלטות וידיאו ומערכי שיעורים ללמידה בבית. גם באופן מסודר, עבור תלמידים רשומים, ובלי קשר לכך גם לקהל הרחב, כמו לדוגמה במיזם coursera.org. ישנם גם כמה מורים ואף בתי ספר, רובם בארצות הברית, שבשנים האחרונות עורכים ניסויים ומקימים מסלולים של כיתות מתהפכות, ונתונים ראשוניים שמתפרסמים על הניסיונות האלה מדווחים על שיעורי מעורבות והצלחה גבוהים יותר.

אם רעיון הכיתה ההפוכה נשמע טוב מדי, ממש כמו סיפור, הרי זה כיוון שהכמיהה לכיתה אחרת כבר בוטאה בסיפורים. אחד מספרי המופת הקלאסיים של ילדותנו היה "הכיתה המעופפת" של אריך קסטנר.

העלילה מתרחשת בגרמניה של בין שתי מלחמות העולם, והיא מכילה סיפור בתוך סיפור על מורה ותלמידיו הנוטשים את הכיתה המסורתית ומעופפים בעולם כדי ללמוד ממקור ראשון - ולא בהרצאות משעממות. הספר נשרף בידי הנאצים בנימוק שהוא "נוגד את הרוח הגרמנית", ואחר כך הפך לקלאסיקה, הומחז ועובד לכמה סרטים. והרצון לשנות איכשהו את המבנה הפדגוגי המיושן המשיך להסעיר כותבים רבים, מאז אריך קסטנר ועד ג'יי.קיי רולינג, מחברת ספרי "הארי פוטר".

כעת נותר לנו לקוות שהרעיון יזכה לפיתוח ועזרה ולא לבלימה והפרעה. שכלכלת החינוך תגיב לשינויים הטכנולוגיים, ושהאנשים שאמונים על הביצוע, ותיקי מערכות החינוך שמשפיעים על תוכן הלימודים ועל מנגנוני המערכת, יחשבו איך כן במקום למה לא.

הכיתה המתהפכת יכולה להעלות מורים כוכבים, ששיעוריהם יזכו לתפוצה רחבה מאוד, בלי לפגוע דרסטית בפרנסתם של המלמדים. מה שלומדים ואיך שמלמדים ישתנו. הדבר היחיד שיתעופף יהיה השיטה הלא מוצלחת שבה לא באמת למדנו.

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
הנחת יסוד שגויה של השיטה החדשה - תלמידים רוצים ללמוד
בין אם בזמנם החופשי ובין אם כשהם מחוייבים לכך. תתסתכלו רגע אחורה לזמן שהייתם בתיכון/חטיבה. למי באמת היה רצון לשבת בכיתה וללמוד? (להוציא מקצועות ספציפיים שנורא אהבנו, הרוב שנאנו). הלימוד בכיתה לפחות נותן איזושהי מסגרת חובה, ומכריח את התלמידים לשבת ולהקשיב. מה שחסר בהרצאות הוידאו הביתיות. אז נכון שלא הכל נכנס באפקטיביות בגלל מגוון סיבות (חוסר עניין, חוסר רצון וכו'), אבל לפחות חלק מחלחל. כמובן שהצלחתה של השיטה תלויה באופי התרגולים שבכיתה, אך בכל מקרה נראה כי עיקר הלימוד ייעשה בהרצאה בוידאו. ומה שיקרה בפועל: תלמידים שהיום שמים זין על מערכת החינוך ורק מבריזים, ימשיכו לשים זין, ואפילו גדול יותר, כי לא יהיה באמת מי שיכריח אותם ללמידה עצמית, ומצבם לא באמת ישתנה. תלמידים שאוהבים ללמוד ויש להם הרצון, כנראה ירוויחו משיטה זו. [למרות שהחופש שלהם בהחלטה האם ללמוד או לא ללמוד יכול בסוף להסתיים בהחלטה לוותר על ההרצאות הביתיות, בין אם: א) הם ירגישו שהם יכולים לוותר על ההרצאה, ושהתרגול מספיק להם להבנת החומר שעוברים עליו. או ב) פשוט יוותרו על ההרצאה, בגלל שהמקצוע הספציפי פשוט לא מעניין אותם מספיק, והם יסמכו על למידה מסיכומים ומחברות של אחרים לפני המבחן, בכדי לעבור אותו]. והקבוצה השלישית, שמהווה את הרוב המוחלט של התלמידים. התלמידים הממוצעים. לא בהכרח פחות אינטילגנטיים מהקבוצה השנייה, אבל מוציאים ציונים פחותים בגלל מגוון סיבות, לרוב חוסר רצון ו/או עניין ללמוד באותו הגיל. אלה תלמידים שרובם, בגיל מאוחר יותר ישנו את תפישתם לגבי לימודים, וימשיכו הלאה לתואר ראשון ושני. וזו הקבוצה שתפסיד הכי הרבה מהשיטה החדשה. חוסר הרצון ללמוד יגרום לכך שהם יוותרו על רוב/כל ההרצאות הביתיות. לפחות המסגרת הבית ספרית מהווה איזשהו הכרח. ואם הם חייבים לבוא, הם באים, ויושבים, ולפעמים גם כותבים ומקשיבים. והפלא ופלא, גם לומדים משהו. אני יודע זאת ממקור ראשון. תתסתכלו סביבכם, רוב האנשים המשכילים שאתם מכירים - איך הם היו בתיכון/חטיבה? שיטה זו תשים אותם בנקודת פתיחה חלשה יותר משהם נמצאים בה היום, ולעתים אף תמנע מהם או תעכב אותם בהשגת השכלה גבוהה יותר (למשל, מחסור בתעודת בגרות). מה שחסר בשיטה הזו - זה הכרח ללימדה. אנחנו מדברים כאן על בני נוער למען השם, לא על אנשים באמצע שנות העשרים עם רצון לרכוש השכלה - שם זה יכול לעבוד, ועובד גם היום נפלא. אפשר אולי להקרין את ההרצאות בכיתות ולדרוש נוכחות חובה, כאשר המורה נמצא עם התלמידים ומסביר את מה שלא מובן, עונה על שאלות, ומנהל דיון לאחר מכן על נושא ההרצאה. אבל יצטרכו להוסיף שעות בשביל התרגולים. וכמובן שלא התייחסתי כאן גם לכל נושא המחסור באינטרקציה מול בני אדם אמיתיים ומורה בוגר, הניוון מול המסך, וההשפעה שיש למחסור בדברים "ממשיים" על התפתחותו של האדם מבחינה רגשית, אתית וניסיונית.
לירן , חיפה  |  16.02.13
11.
כלים ושינויים נחוצים להפעלת השיטה/תפישה
להערכתי, להפעלת שיטה מתקדמת זו יהיה צורך בכמה שינויים: 1. כדי לחפש ביעילות מידע אמין ועדכני ברשת, התלמידים צריכים קודם ללמוד מקצוע בסיס (ליבה?) - "מיידענות" ורצוי גם "ניהול ידע" אין בעיה להוציא מהר מהרשת תשובות ומאמרים בכל נושא, אבל כדי שהם יהיו מעודכנים ואמינים - צריך לדעת איך והיכן לחפש. 2. במצב כזה, בו בכיתה עובדים ומתדיינים על החומר שהתלמידים קראו בבית (ברשת) המורים יהיו חייבים להיות מעודכנים. לא יספיק הידע שהמורה למד בעת הכשרתו, המורה יהיה חייב להיות מעודכן בתחום לימודיו ולכן חיבב גם הוא, הכשרה מתקדמת במיידענות וניהול ידע. 3. היכולת של המורים לדון בחומר עם התלמידים, כמעט כשווים מול שווה שונה מהמצב הנוכחי, בו המורה "מעביר חומר" ונחשב לסמכות העליונה בו. הכשרת המורים חייבת להתמקד גם ביכולת הלימוד והעבודה מול התלמידים כלומר, לא כל מורה שעובד היום, יהיה מסוגל לתפקד כך מחר.
בועז , קיבוץ הזורע  |  10.02.13
10.
מיומנויות למידה
גם במודל זה, כמו כל מודל הוראה אחר, הדגש צריך להיות מיומנויות הלמידה של התלמיד. מיוממנויות למידה הן כל מה שבתווך שבין היכולות האישיות של הלומד לדרישות הלימודיות ממנו. היות והמודל המוצע כאן משנה משמעותית את הדרישות הלימודיות מהתלמיד, בהיותו נדרש ללמידה ביתית עצמאית מהרצאות מוקלטות ועוד, הרי שראשית יש ללמד את התלמיד כיצד לעשות זאת בצורה הנכונה והמותאמת לו.
רן שמשוני, מומחה למיומנויות למידה  |  09.02.13
9.
הנה רעיון
הנה רעיון: במקום לחפש פתרונות קסומים איך להפוך את הלמידה למשהו "אחר" ו"שונה": להשקיע יותר במערכת הנוכחית: קצת יותר משכורת למורים, קצת פחות תלמידים בכיתה, קצת יותר השקעה במבנה ובתנאי הלימוד והרחבה משמעותית של הצוות המלווה: יועצות, טיפולים חיצוניים וועדות מעקב אחר מצבם הרגשי, ההתפתחותי והלימודי של התלמידים.
מורה  |  09.02.13
לכל התגובות