אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך מחלקים את תקציב החינוך? צילום: בלומברג

איך מחלקים את תקציב החינוך?

הלמ"ס אספה מהרשויות המקומיות את נתוני התקציב שהן מוציאות מדי שנה על חינוך. התוצאות לא מפתיעות

13.02.2013, 08:11 | שאול אמסטרדמסקי
איך מחלקים את 40 מיליארד השקלים שבתקציב משרד החינוך בין 2 מיליון התלמידים שבמדינה? התשובה המוזרה היא שאין אדם שיכול להשיב על כך. זאת משום שתקצוב מערכת החינוך נעשה בצורה מבוזרת, על ידי היחידות השונות במשרד החינוך, על ידי הרשויות השונות ועל ידי גופים נוספים.

עם זאת, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מאפשרים הצצה חלקית לאופן שבו תקציבי החינוך מתחלקים. הלמ"ס אוספת מהרשויות המקומיות את נתוני התקציב שהן מוציאות מדי שנה על חינוך, ובחלוקה למספר התלמידים בכל רשות מתקבלת ההשקעה בתלמיד. המספר הזה לא כולל את הכסף שמשרד החינוך מעביר גם הוא, בעיקר למשכורות של מורים.

הנתונים מגלים תמונה די צפויה. הרשויות החזקות, שתושביהן שייכים לעשירונים העליונים, משקיעות הרבה יותר בחינוך

של כל ילד מאשר הרשויות החלשות. להוציא כמה רשויות יוצאות דופן - קריית שמונה, אור עקיבא ושדרות - התמונה הזו ברורה כשמש. ההשקעה בחינוך תלמיד ברעננה, למשל, היא כ־15 אלף שקל בשנה, בעוד שההשקעה הממוצעת בתלמיד בבית שמש היא רק 4,300 שקל בשנה.

פערי ההשקעה הללו מנציחים את הפערים הקיימים ממילא בין תושבי הרשויות, ומביאים לכך שהעתיד של ילדים אלו יהיה זהה להווה של הוריהם. אם משרד החינוך היה מקצה את תקציביו באופן דיפרנציאלי, כך שרשויות חזקות יותר היו מקבלות פחות, אי־השוויון הזה היה מצטמצם.

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
שכחתם משהו קטן אך משמעותי
בכל האזורים המובילים לומדים יותר נושאים. הדוגמא הכי ברורה היא כל מקצועות הליבה המדוברים. בביתר ומודיעים עילית, בית שמש וכו מסופקני אם לומדים את המקצועות הללו לכן באופן טבעי צריך להשקיע בפחות מקצועות, עזרים, מורים וכו. לגבי רהט אני לא באמת יודע אז אני לא מגיב. להגיד תוסיף כסף לבית ספר חילוני אומר תוסיף כיתות על מנת שיהיו פחות תלמידים בכל כיתה, תוסיף עוד מקצועות, עוד מורים וכו. להוסיף כסף לחינוך החרדי זה אומר.. מה? הם לא יוסיפו מקצועות חדשים, אין להם צפיפות בכיתות שלהם ולכם הם גם לא צריכים עוד מורים. הם ישפרו תשתיות, ציודים, שכר למורים וכו ואז תהיה רשות שמקיעה המון כסף, תלמידיה לומדים בתנאים לא הכי טובים שיש (גם לא הכי גרועים) אבל למרות הכל מצליחים להגיע להשיגים ולתרום להתפתחות הכללית של המדינה. מצד שני תהיה רשות שלא תורמת למדינה בתכ'לס ( שילמדו תורה עד מחר, זה לא גורם לילד העני לאכול, מה שגורם לזה זה תרומות מאנשים שכן עובדים), מייצרת תלמידים ואנשים שלא יתרמו תרומה מהותית למדינה אבל ילמדו בתנאים של הרווארד. השוו בין ערים של חילונים לבין ערים של חילונים, דתיים לדתיים, מיעוטים למיעוטים.
אלון  |  13.02.13