אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפרטה מאחורי הגב? משרד ראש הממשלה מקדם הקמת נמל חדש וחופשי מוועד עובדים באשדוד צילום: צפריר אביוב

הפרטה מאחורי הגב? משרד ראש הממשלה מקדם הקמת נמל חדש וחופשי מוועד עובדים באשדוד

לכלכליסט נודע כי בלשכתו של הראל לוקר נערכה ישיבה מכרעת בנושא הקמת הנמל, אך רק לאחר בנייתו הממשלה תחליט מי יחזיק במושכות הניהול

19.02.2013, 06:57 | ליאור גוטמן

הוויכוחים המתמשכים בין ועד עובדי נמל אשדוד להנהלה מדרבנים את ממשלת ישראל למצוא פתרונות חדשים לבעיה. ל"כלכליסט" נודע כי בכירי ענף הספנות קיבלו בתחילת החודש את ברכת הדרך של מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר לקדם את התוכנית לבניית שני נמלים חדשים - אחד באשדוד ואחד בחיפה שאושר זה מכבר. המדינה קידמה את התוכנית לנמל אשדוד בשבועות האחרונים "על אש נמוכה", והחלה להאיץ אותה לפני כחודש בעקבות פרסומים על סכסוכים בין עובדי ומנהלי נמל אשדוד בנושא מכרזי ציוד וכוח אדם.

קראו עוד בכלכליסט

בישיבה מכרעת שהתקיימה בנושא בלשכת לוקר - שבה נכחו מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה אלונה שפר קארו, בכירי חברת נמלי ישראל, נציגי האוצר, נציגי רשות הספנות ונציגי משרד הפנים שאחראי על התכנון הסטטוטורי - נפרשה התוכנית המלאה לייבוש כ־800 דונם משטח הים באשדוד באזור שימוקם כ־3 ק"מ צפונית לגבול שטח הנמל הנוכחי. הישיבה נעשתה במסגרת הוועדה להסרת חסמים שעליה אחראי לוקר, שבחן האם קיימים מכשולים בדרך להקמת הפרויקט המכונה "נמל הדרום".

נמל אשדוד, צילום: דני סלומון נמל אשדוד | צילום: דני סלומון נמל אשדוד, צילום: דני סלומון

התוכנית, בעלות של כ־1.1 מיליארד דולר, כוללת הקמת רציף ראשי באורך של יותר מקילומטר עם קיבולת אחסנה של כ־1.3 מיליון מכולות בשנה. לפיה, הנמל החדש יאפשר לפתוח לתחרות את האזור הדרומי של מדינת ישראל מבלי להיות תלויים בנמל אשדוד הנוכחי או בוועד העובדים המיליטנטי שלו. הבנייה מתוכננת להתחיל בסוף 2013.

התוכנית לבניית הנמלים החדשים מקדמת מציאות של "הפרטה שקטה" של שני מונופולים אזוריים בחיפה ובאשדוד, שעליה נמתחה ביקורת קשה במסגרת מסקנות ועדת טרכטנברג. בענף הספנות טוענים שבניית הנמל אינה מהווה הפרטה כיוון שלא ברור מי יחזיק במושכות הנמל החדש - גוף חדש או עובדי הנמל הנוכחי. הטענה היא שאחרי שיבנו את הנמל החדש באשדוד תתכנס הממשלה החדשה ותחליט. אחת ההערכות היא שהנמלים החדשים יעברו בצורה חלקית או מלאה לידיים פרטיות, ויצטרפו לרציף מספנות ישראל של שלמה שמלצר ושלומי פוגל ולנמל אילת, שרק לפני כחודש עבר לידיה של משפחת נקש.

בהתאם לחוסר הבהירות, ועד עובדי חברת נמל אשדוד מכנה את הנמל החדש "הרציף החדש". בכיר בוועד הנמל אמר ל"כלכליסט" שמבחינת הוועד מדובר בעוד שלוחה של הנמל, והמדינה לא יכולה לעשות בה כלום בלי אישור. "לפני שמונה שנים, גם בימים שאריק שרון היה ראש הממשלה וביבי היה שר אוצר, לא הצליחו להפריט את הנמל. אז עכשיו יצליחו?", אמר.

במשרד להגנת הסביבה אישרו את קיום הדיון ומסרו שהם פועלים כדי לקדם את התוכנית.

במשרד מנכ"ל משרד ראש הממשלה אישרו את קיומו של הדיון המסכם והוסיפו כי "אכן הוסרו חסמים רבים בדרך להקמת נמלים חדשים, אך עדיין נשארו מספר נושאים הדורשים ליבון בטרם ניתן יהיה להתקדם בתהליך".

תגיות

33 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

33.
בעד נמלים חדשים!!
הלוואי שיקימו כבר עוד נמלים עם שוויון הוגן בין כול המעומדים לעבודה ובלי כול הקומבינות שיש והיה תמיד בנמלים. בתור אחד כבוגר ביה''ס ימי בארץ במגמת שייט חובלים יש לי את כול הרשיונות על ספינה עד 24 מטר עם מוטיבציה מאוד גבוהה להמשיך את לימודיי כימאי על גוררות ולעבוד בגוררות בנמלים על בסיס לימודיי מגיל 15 בים ועל ספינות, אני לא יכול לחשוב על זה או לדמיין את את המשך הקריירה שבחרתי לעצמי בקבלה לנמלים כי זה בלתי אפשרי!!! ,אם אין לך קשרים בנמל אתה לא יכול להיכנס ולא משנה איזה כישורים יש לך ומה עשיתי וכמה למדת?!! זה לא הוגן זה עצוב ביותר שככה נראת המדינה שלנו ואני לא נאיבי זה קורה כמעט בכול מקום בארץ בכול מקום עבודה אבל בנמלים זה כבר מוגזם לגמרי, מאותו חוק שנכנס לפועל מלפני כמה שנים שאסור להכניס קרובי משפחה , על פי המכרזים האחרונים זה נראה כי בנמל מצאו דרכים עוקפות להכנסת קרובים למיניהם. חבל שזה ככה.
גיא , אשדוד  |  23.05.13
32.
הגיע הזמן לעשות סדר !
עובדי הנמלים (בדגש אשדוד) טיפסו על עץ מאוד גבוה במשך השנים שכר ממוצע של עובד נמל עומד על 38,900 ש"ח לחודש המדינה מן הסתם "התכופפה" והייתה חלשה מול השביתות והבריוניות שלהם . עובדי הנמל נמצאים כיום בעידן חדש - משכו את החבל יותר מדיי : א. העלאות שכר מטורפות ! ב. הטבות כגון ארוחות מיוחדות "סטייקים" , מתנות לחגים . ג. שחיתות פנים ארגונית ( חבר מביא חבר , בני משפחה ) , פשוט חמולה סגורה . אני מייחל ליום הזה שהגיע . ממליץ לממשלה לעשות חריש עמוק בשכבת ההנהלה בנמלים = לפטר !
אילן , תל אביב  |  24.04.13
30.
לכל הפיסטוקים פה
מה אתם מבלבלים את המוח כאילו אתם כלכלנים גדולים, אסטרטגים להפליא!!! "יוריד את מחירי היבוא" פחחחח הצחקתני המחיר הגבוה של המוצרים הוא בתמחור חזירי של בעלי העסק + תוספת מס חזירי הרווח מחושב לפי אחוזים .... כנסו ל ebay בדקו כמה עולה מוצר ... סתם מוצר ... פנס, חולצה, סוללה ותראו מה מחירו כולל משלוח .... לאחר הרווח של המוכר + משלוח (לפי משקל הפריט) בין 30%-70% יותר זול מאשר בארץ... כל עוד אתם קונים פה חולצה של פולו ב- 500 ש"ח המחירים לא ירדו ולהפך. גם עם יבנו פה עוד 10 נמלים.
בני  |  19.02.13
לכל התגובות