אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הממונה: לא יינתן פטור להסדר כובל לחברות רכש המדיה זניט ו-TMF צילום: אוראל כהן

הממונה: לא יינתן פטור להסדר כובל לחברות רכש המדיה זניט ו-TMF

הסיבה: "הדבר ייפגע פגיעה של ממש בתחרות, וייצור מבנה שוק בו שתי חברות גדולות ירכזו בידיהן כ-50% מכלל רכש המדיה מערוצי השידור המסחריים"

25.02.2013, 14:30 | הדר קנה

הממונה על הגבלים עסקיים, דיויד גילה, הודיע אתמול (א') לחברות רכש המדיה זניט ו-TMF כי הוא מתנגד לשיתוף פעולה ביניהן בתחום רכש המדיה. 

קראו עוד בכלכליסט

הממונה הודיע כי החליט כך משום שהדבר ייפגע פגיעה של ממש בתחרות, וייצור מבנה שוק בו שתי חברות גדולות ירכזו בידיהן כ-50% מכלל רכש המדיה מערוצי השידור המסחריים.

החלטת גילה לא הגיעה בהפתעה, רק בתחילת החודש פורסם דו"ח של רשות ההגבלים העסקיים שקבע כי תחום רכש המדיה ביס שראל מאופיין בריכוזיות גבוהה, וכוחן של חברות רכש המדיה מהווה איום על זכייניות הטלוויזיה. הדו“ח הוכן לקראת כנס של ארגון OECD שיתכנס בסוף בפברואר.

TMF מדיה פורס ניהול היא חברה פרטית המהווה מיזם משותף בבעלות משרדי הפרסום גיתם BBDO, המחזיק בכ-55% מהזכויות בה, יהושע טי בי דבליו איי פרסום ושיווק המחזיק בכ-28% ויורו אר.אס.סי.ג'י. ישראל, המחזיקה בכ-16%. זניט מדיה 1995 היא חברה פרטית בבעלות משרד הפרסום באומן-בר-רבינאי שבשליטת חברת הפרסום הבינלאומית Publicis Groupe Holdings BV.

כיום פועלות בתחום רכש המדיה שש חברות: יוניברסל מקאן, TMF, זניט, יוניון מדיה, מדיה קומיוניקיישנס לינקס וקאראט ישראל. חברות אלו חולקות ביניהן כ-80% מסך הרכש של זמן פרסום בטלוויזיה. שאר זמן הפרסום נרכש ישירות, שלא דרך חברות רכש מדיה.

החשש העיקרי של הממונה לפגיעה בתחרות שעולה במקרה של TMF וזניט הוא כי שתי החברות הגדולות בתחום ירכזו בידיהן כ-50% מכלל רכש המדיה מערוצי השידור המסחריים.

"ההסדר עלול להגביל את התחרות בחלק ניכר מהשוק ולפגוע בה פגיעה של ממש. מבנה השוק, נתח השוק המשותף של הצדדים, נתח השוק של שתי חברות רכש המדיה הגדולות במשותף ומספר השחקנים המצומצם בשוק רכש המדיה מובילים כולם לחשש מהפעלת כוח קניה מצד גופי רכש המדיה אל מול גופי המדיה", נקבע בהחלטה.

הצדדים לבקשה טענו בפני הממונה כי בשוק רכש המדיה בטלוויזיה פועלת חברה בעלת כוח שוק, יוניברסל, ועל מנת להשוות את מצבם למצבה יש מקום לאשר את ההסדר.

הממונה קבע בהחלטה, כי "אין בידי לקבל את הטענות האמורות. במסגרת בחינת בקשת פטור מאישור הסדר כובל נבחנת השאלה האם הפטור המונח לפתחו של הממונה הינו ראוי לאישור ולא נבחנים לגופם פטורים אחרים. טענתם של הצדדים כי כוח שוק של גורם אחר בשוק מצדיק יצירת כוח שוק נוסף על ידי גורם אחר בשוק אינה יכולה לעמוד. כאמור, מבדיקת הרשות עולה כי איחוד הכוחות בין הצדדים בבקשת הפטור שלפני ייצור כוח שוק ברכישה ויעלה את הריכוזיות של השוק".

חשש נוסף של הממונה היה שההסדר יגדיל את הריכוזיות של שוק רכש המדיה באופן המגדיל את כוח השוק של חברות רכש המדיה מול משרדי הפרסום והמפרסמים.

תגיות