אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנגחאי ב־401 קמ"ש

שנגחאי ב־401 קמ"ש

מכונית־על איטלקית, קרוס אובר גרמני ורכבי שטח סיניים. תערוכת שנגחאי 2013 שתיפתח היום מבהירה: גם יצרני הרכב מבינים שהעתיד נמצא בסין

22.04.2013, 09:01 | תומר הדר

ענף הרכב העולמי עבר בשנים האחרונות זעזוע. עד לפני שנים ספורות שוקי הרכב העיקריים שקבעו את הטרנדים החמים בענף הרכב היו ממוקמים באירופה ובארה"ב. אולם בצלו של המיתון העולמי הפך שוק הרכב הסיני לכוח עולה שאליו יצרני רכב רבים לוטשים עיניים. ולא בכדי: מדובר במדינה שבה רמת המינוע נמוכה, רמת ההכנסה לנפש עולה, ותעשיית הרכב המקומית עדיין אינה מפותחת דיה להתמודד עם יצרני הרכב הגדולים. לכן תערוכת הרכב בשנגחאי שנפתחת היום הפכה לאבן שואבת למגוון יצרני רכב שצפויים להציע בתערוכה מכוניות למתעשרים חדשים, חובבי שטח, חובבי איכות סביב וגם מכוניות לפועלים. "כלכליסט" מציג כמה מהדגמים המסקרנים שייחשפו בתערוכה.

מיצובישי קונספט G4

לנהג הסיני הקמצן

בדומה לשוק הרכב הישראלי, גם בשוק הרכב הסיני המכוניות הנמכרות ביותר הן מכוניות סדאן, כלומר בעלות ארבע דלתות. בדומה לנהג הישראלי, גם עמיתו הסיני מעדיף מכוניות שייראו כמה שיותר גדולות וכמובן דורש שמחיר המכונית יהיה עממי ככל האפשר. מסיבה זו הציגו כמה יצרני רכב מכוניות משפחתיות שמיועדות באופן מובהק למכירה בשוק הרכב הסיני, מסוגן של סיטרואן C אליזה וסקודה ראפיד. מכוניות אלה משתמשות ברכיבים מוכרים של היצרניות ולכן עלויות הפיתוח שלהן זולות יותר מעלויות פיתוחו של דגם חדש לחלוטין. במקרה של מיצובישי, מכונית התצוגה מיצובישי G4 תשתמש בשלדה קלת משקל ובמנוע בנפח 1.2 ליטרים שישודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה, מפיתוחה של מיצובישי.

מיצובישי קונספט G4 מיצובישי קונספט G4 מיצובישי קונספט G4

ב.מ.וו X4

מייצרת נישה

יצרני המכוניות מצויים כל הזמן בתהליך מציאת נישות חדשות בעולם הרכב, שיצליחו לדבר על לבם של צרכנים חדשים. ב.מ.וו היתה הראשונה שהצליחה לפני ארבע שנים לשלב בין רכב כביש־שטח למכונית קופה ספורטיבית, כשהציגה את X6. מאז נמכרים בממוצע כ־50 אלף דגמים כאלה בשנה. בשנגחאי תציג היצרנית הגרמנית לראשונה את X4, מכונית תצוגה הרומזת על המראה הסופי של גרסת הייצור של ה־X4, שתוצג בקרוב. ה־X4 שתוצג בשנחאי משתרעת על פני 4,648 מילימטרים, רק 227 מילימטרים פחות מהאח הגדול X6 ונמוכה ממנו ב־68 מילימטרים. שלא במפתיע, בסיס הגלגלים של X4 זהה לבסיס של רכב הכביש־שטח של ב.מ.וו, X3, מאחר שכדי לצמצם עלויות ייצור חולקים שני הדגמים אותה הפלטפורמה. ב.מ.וו עדיין אינה מפרטת אילו מנועים יותקנו בחזית ה־X4, אך לפי הערכות מדובר במנועים המשותפים גם ל־X3.

ב.מ.וו X4 ב.מ.וו X4 ב.מ.וו X4

צ'רי בטא 5

הסינית שמכוונת למערב

בקרב שלל יצרני הרכב האירופיים שיציגו כלי רכב חדשים בתערוכה צפוי גם מספר לא מבוטל של יצרני רכב סינים שציעו את מרכולתם. צ'רי נמנית עם יצרניות הרכב הגדולות והבולטות בסין, אף שהוקמה רק ב־1997 ומייצרת כיום מכוניות בתאילנד, ברזיל, מצרים ואורוגוואי. מכוניות צ'רי אינן מיובאות כיום לישראל, אך לקבוצת כדורי יש זיכיון ליבוא המותג. עם הדגמים שצ'רי תציג בתערוכה נמנית מכונית התצוגה בטא 5. מדובר באב־טיפוס של רכב שטח שייוצר ב־2015. אך בשונה מרוב דגמי צ'רי העממיים, הבטא 5 ימוצב מול רכבי כביש־שטח אירופיים יוקרתיים. לשם כך הבטא 5, שמבוססת על פלטפורמה קיימת של רכב השטח צ'רי טיגו, תצויד במנוע בנפח 1.6 ליטרים שיצויד במגדש־על שיסייע לו להפיק 160 כוחות סוס. העיצוב מוגדר בצ'רי כ"עדכני" וכולל מאפיינים מוכרים ממכוניות אירופיות כגון תאורת LED בפנסי החזית.

צ צ'רי בטא 5 צ

MG Urban SUV

סינית בעיצוב בריטי

רוב יצרניות הרכב הסיניות נמנעות משיווק מכוניות באירופה. שוק הרכב האירופי מציב סטנדרטים גבוהים לפליטת מזהמים ולבטיחות שחלק ניכר מיצרני הרכב הסינים עדיין אינם מסוגלים לעמוד בהם, מה גם שהדרישה למכוניות מצד השוק הסיני כה חזקה וליצרני הרכב בסין עדיין אין טעם לייצא רכבים. MG הסינית נחשבת יוצאת דופן: מדובר ביצרנית שמחזיקה בטכנולוגיה הדרושה כדי לשווק מכוניות באירופה וגם בישראל. בדומה ליצרני רכב רבים, שהחלו לייצר לאחרונה רכבי כביש־שטח עירוניים, גם MG לוטשת עיניים בכיוונו של פלח שוק זה ומציגה בתערוכה את מכונית התצוגה Urban SUV. המכונית עוצבה בידי צוות שבראשו עמד המעצב הבריטי אנתוני וויליאמס קני, במטרה לפנות הן לטעמם של לקוחות סינים והן לטעמם של לקוחות פוטנציאליים באירופה.

DS Wild Rubis

סיטרואן היברידית

שוק הרכב הסיני מאופיין בחיבה רבה למותגי יוקרה וגם במידה גבוהה של פתיחות למותגים חדשים, ששוק הרכב האירופי מתקשה לעכלם. מסיבה זו חטיבת היוקרה של סיטרואן, שמכוניותיה ממותגות כ־DS, מבלי שסמלה של סיטרואן יופיע על חרטומן, זכתה בשנים האחרונות למידה בלתי מבוטלת של הצלחה בסין. לכן סיטרואן בחרה להציג דווקא בשנגחאי את מכונית התצוגה Wild Rubis, הרומזת על מראה העתידי של מכונית שתהווה הכלאה בין רכב שטח למכונית ספורט ותתחרה ישירות מול ב.מ.וו X4. על פי פרסומים רשמיים של סיטרואן, Wild Rubis מצוידת במנוע בנזין בנפח 1.6 ליטרים המפיק 220 כוחות סוס באמצעות מגדש טורבו, שמשודך למנוע חשמלי המפיק 70 כוחות סוס. לדברי החברה הצרפתית, המכונית מסוגלת לנסוע לטווח של 50 ק"מ בכוחו של המנוע החשמלי בלבד מבלי לפלוט מזהמים.

DS Wild Rubis DS Wild Rubis DS Wild Rubis

מזראטי גיבלי

אחות קטנה, מנוע גדול

מזראטי האיטלקית אמנם בחרה השנה בתערוכת הרכב בדטרויט כדי להציג את ספינת הדגל של החברה, הקוואטרופורטה. את האחות הקטנה, מזארטי גיבלי, שמיועדת להתחרות ראש בראש מול מרצדס E קלאס וב.מ.וו סדרה 5, תחשוף מזראטי בשנגחאי. בדומה לקוואטרופורטה, גם שמה של הגיבלי לקוח משמו של דגם היסטורי של מזראטי, אך הטכנולוגיה שתחת מכסה המנוע המאורך אינה היסטורית כלל. גיבלי, שמבוססת על פלטפורמה מקוצרת של האחות הגדולה, תשווק בעולם וגם בישראל כשבחזיתה מנוע בנפח 3.0 ליטרים בעל מגדש טורבו שיפיק 330 כוחות סוס. גרסה נוספת של מנוע זה תפיק לא פחות מ־410 כוחות סוס. באירופה צפויה מזראטי להציע, לראשונה בתולדות החברה, גם גרסה בעלת מנוע טורבו דיזל.

מזראטי גיבלי מזראטי גיבלי מזראטי גיבלי

בוגאטי ויירון WRC

עודף מ־2 מיליון יורו

סין ממוקמת כיום במקום השלישי בעולם במספר המיליארדרים החיים במדינה, אחרי ארצות הברית ומדינות ברית המועצות לשעבר. יצרני מכוניות־העל מודעים היטב לעובדה זו, וישמחו למכור למיליארדרים הסינים את מרכולתם. לאחרונה קבעה יצרנית מכוניות הספורט האקזוטיות בוגאטי שיא גינס: הדגם ויירון גרנד ספורט שלה הגיעה ל־401 קמ"ש, שיא למכונית סדרתית, כשהיא נהוגה בידי נהג המבחן הסיני אנטוני ליו. אחרי שהשיא נקבע מיהרה בוגאטי להכריז שתציג בתערוכה בבייג'ינג שמונה מכוניות שייוצרו במהדורה מוגבלת שתישא את צירוף האותיות (WRC (World Record Car. כל מכונית תצויד במנוע בעל 16 בוכנות בנפח 8.0 ליטרים, 1,184 כוחות סוס. מאחר שהקונים הפוטנציאליים כנראה לא יתביישו להציג את הרכישה הנדירה, בבוגאטי לא מתביישים לפרסם באופן רשמי את המחיר: 1.99 מיליון יורו.

בוגאטי ויירון WRC בוגאטי ויירון WRC בוגאטי ויירון WRC

תגיות