אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בכירי ג'נרל מוטורס לא יקבלו העלאה בשכר - עקב התנגדות הממשל צילום: בלומברג

בכירי ג'נרל מוטורס לא יקבלו העלאה בשכר - עקב התנגדות הממשל

הסיבה להתנגדות - ג'נרל מוטורס טרם החזירה את מלוא כספי החילוץ שקיבלה. לכל 25 המנהלים הבכירים בחברה אושרו חבילות הטבות של מיליון דולר לפחות

28.04.2013, 17:40 | סוכנויות הידיעות

ממשלת ארה"ב סירבה לבקשת ג'נרל מוטורס (GM) להעלות את שכרם של 25 בכירים בחברה בשנה הקרובה, מאחר שענקית הרכב טרם החזירה את מלוא כספי החילוץ שקיבלה מהמדינה במהלך המשבר הכלכלי. 

קראו עוד בכלכליסט

על פי מסמכים שפרסמה בסוף השבוע פטרישה גייגאן, המפקחת על שכר הבכירים מטעם תוכנית TARP (שבמסגרתה חילץ הממשל חברות שעמדו לקרוס במשבר הכלכלי), הבית הלבן אסר גם השנה להגדיל את חבילת הפיצוי למנכ"ל GM ואת התשלום במזומן לבכירים. עם זאת, הממשל יאפשר להרחיב את החלק בחבילת השכר שמבוסס על מניות, שמהווה 80% מהתגמולים שמקבלים רוב הבכירים. הרציונל לכך הוא שתשלום המבוסס על מניות קשור לביצועי ההנהלה, ולכן יכול לעלות ולרדת.

מפעל של ג מפעל של ג'נרל מוטורס | צילום: בלומברג מפעל של ג

החברה מסרה כי התשלום למנכ"ל GM דן אקרסון (64) שונה ב־2012 כדי שיהיה תואם לאפשרות שייאלץ לפרוש לפני שהאופציות שקיבל יוכלו להתממש. שכרו של אקרסון ימשיך להסתכם ב־9 מיליון דולר. ארבע המשכורות הגבוהות ביותר אחריו נעות סביב 5.3 מיליון דולר. לכל 25 המנהלים הבכירים בחברה אושרו חבילות הטבות בלפחות מיליון דולר.

מאז 2009 לממשלת ארה"ב יש הסמכות לאשר את חבילת השכר לבכירים בחברות שקיבלו סיוע יוצא דופן מהממשל, זאת בעקבות הזעם הציבורי הרב על הבונוסים השמנים שקיבלו בכירים ב־AIG אחרי שהחברה חולצה במהלך המשבר הכלכלי. GM קיבלה סיוע פיננסי של 45 מיליארד דולר, והממשלה מחזיקה בתמורה 16% ממניותיה ואותן היא מתכננת למכו ר ברבעון הראשון של 2014.

AIG שילמה מאז את חובה, וכיום GM ואלי פייננשל הן שתי החברות הגדולות האחרונות שטרם פרעו את חובן לממשלה מאז המשבר. זו השנה השנייה ברציפות שבה משרד האוצר האמריקאי דוחה את בקשות GM להגדלת שכר הבכירים.

גייגאן אמרה ליצרנית הרכב כי "למעט מקרים יוצאי דופן שבהם מוכח שיש סיבה מוצדקת, התשלום השנתי במזומן לעובד לא אמור לעלות על 500 אלף דולר". 12 מתוך 24 המנהלים שדובר בהם משתכרים פחות מסכום הזה.

דובר GM גרג מרטין אמר כי החברה ביקשה אישור להעלות שכר כדי למשוך אליה, וגם לשמר, את הכישרונות הניהוליים הגדולים בתעשייה התחרותית שהיא פועלת בה. "אנחנו רוצים את האנשים המתאימים", אמר מרטין.

אחרי שמכר ב־2012 את כל האחזקות שנותרו לו ב־AIG, משרד האוצר האמריקאי מתכנן לדלל את אחזקותיו ב־GM עד הרבעון הראשון של 2014. GM, יצרנית הרכב הגדולה בארה"ב במונחי הכנסות, דיווחה על רווח נקי של 6.19 מיליארד דולר ב־2012. ברבעון האחרון של 2012 זינק הרווח הנקי בכמעט 100% ל־892 מיליון דולר, לעומת 472 מיליון דולר ברבעון המקביל ב־2011. 

תגיות