אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דירקטוריון הרכבת הושבת: כל תכניות הפיתוח העתידיות הוקפאו צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

דירקטוריון הרכבת הושבת: כל תכניות הפיתוח העתידיות הוקפאו

הסיבה להשבתה היא פרישתו של חבר הדירקטוריון עומר ג'אבר. כתוצאה מכך מספר הדירקטורים ירד למתחת לשישה אנשי - הרף המינימלי בחוק לקיום ישיבות

13.05.2013, 08:47 | ליאור גוטמן

דירקטוריון רכבת ישראל הושבת החל מאמצע שבוע שעבר והוא אינו מקיים ישיבות או מפקח על עבודת הוועדות השונות - כך נודע ל"כלכליסט". הסיבה להשבתה היא פרישתו של חבר הדירקטוריון עומר ג'אבר, שמונה על ידי שר התחבורה ישראל כץ. ג'אבר פרש כדי שיוכל להתרכז בלימודים מתקדמים, ועזיבתו יצרה מציאות לפיה מספר הדירקטורים ברכבת ירד אל מתחת לשישה אנשים, הוא הרף המינימלי הקבוע בחוק כדי לקיים פעילות כל שהיא במסגרת ההנהלה הבכירה.

קראו עוד בכלכליסט

התוצאה: כל הדיונים בנושאי הפיתוח, ההשקעות הכלכליות ואיוש חברת הבת החדשות (פיתוח מסחרי והובלת מטענים) הוקפאו. אם לא די בכך, התכנית להנפקת אגרות חוב בהיקף של כשני מיליארד שקל נדחתה בשלשה חודשים - מסוף מאי הקרוב לסוף אוגוסט, זאת מתוך תקווה שדירקטוריון הרכבת ישלים את "מצבת הלוחמים" שלו עד אז ויוכל לשחרר את כלל התוכניות שנמצאות על הפרק. ההנפקה נולדה כניסיון להתמודד עם המצוקה התקציבית במשק כך שמימון תוכניות הרכבת לשנתיים הקרובות יגיע ממקורות חיצוניים ולא מקופת המדינה. יצוין כי תוכנית הפיתוח ארוכת הטווח של רכבת ישראל, שטרם אושרה, דורשת השקעות של כ-16 מיליארד שקל עד לשנת 2012.

מלחמה על תשתיות הצפון

רכבת ישראל עמדה בשבועות האחרונים בלב סערת קיצוצי התקציב. שר האוצר, יאיר לפיד, באמצעות פקידיו הבכירים, ביקש להקפיא את תוכניות הפיתוח של רכבת ישראל, כמו גם לדחות את תוכניות הרכש שמתוכננות ל-2013 ועד ל-2015. שר התחבורה, ישראל כץ, שהתנגד למהלך, הזהיר שהקפאת תוכניות הפיתוח תמנע את חיבור הפריפריה למרכז מה גם שקיים חשש שהשקעות עבר שלא הושלמו ירדו לטמיון. ההתנגדות של כץ קיבלה ביטוי גם במסגרת מסיבות עיתונאים וסיור בצפון שם רמז כץ שהוא יפנה למבקר המדינה כשבידיו לכאורה תמלול של ישיבות מול אנשי האוצר שם רמז אחד הפקידים הבכירים שהוא מעדיף לראות השקעות עבר ברכבת "נקברות" ובלבד שרכבות הצפון לא יצאו לדרכם.

אורי יוגב. פרש בתחילת יוני, צילום: אוראל כהן אורי יוגב. פרש בתחילת יוני | צילום: אוראל כהן אורי יוגב. פרש בתחילת יוני, צילום: אוראל כהן

פרישתו הנוכחית של ג'אבר, כמו גם זאת של הדירקטור, אורי יוגב, בתחילת יוני, מטילה לפתחם של שרי האוצר והתחבורה משימה חדשה והיא איוש הדירקטורים החסרים ברכבת ישראל. מאחר ומינוי כל דירקטור מחייב אישור של ועדת ברנר למינוי בכירים, כמו גם חתימה של שני השרים יחד, כלל לא בטוח שהמהלך יעבור בזריזות הנדרשת. זאת ועוד: בהתחשב בקרבות התקציב שעברו על כץ ולפיד בשבועות האחרונים, בענף התחבורה כלל לא בטוחים שכל מינוי של אחד השרים יחתם אוטומטית על ידי השר השני.

מתחילים לטפל במונופולים?

נושא הטיפול בקבוצות הכוח הגדולות של המשק עמד במרכז מערכת הבחירות האחרונה, זאת כאשר שר האוצר לפיד ושר הכלכלה נפתלי בנט הביעו יותר מפעם את רצונה "לפרק" מרכזי כוח שמפריעים לתפיסת השרים להתקדמות כלכלת ישראל. לפיכך, המינוי של הדירקטורים ברכבת, כמו גם אלו שנגרעו לאחרונה ממצבת הדירקטוריון של חברת החשמל, הם ההזדמנות הראשונה של לפיד "לפרוע את השטרות" ולהציב שם בעלי שם וניסיון שיוכלו להתמודד עם הוועדים הגדולים שקיימים באותם גופים.

מרשות החברות שבמשרד האוצר סרבו להתייחס להשבתת עבודת הדירקטוריון ואמרו בתגובה כי: "עם קבלת מועמדי שרי התחבורה והאוצר לדירקטוריון הרכבת, תתבצע בדיקה של כשירות המועמדים ע"י הוועדה לבדיקת מינויים כנדרש עפ"י החוק".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות