אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"האכיפה הסביבתית תגרום לקריסת מפעלים" צילום: נמרוד גליקמן

ראיון כלכליסט

"האכיפה הסביבתית תגרום לקריסת מפעלים"

עו"ד דן צפריר, לשעבר היועץ המשפטי של המשרד להגנת הסביבה, מקים כעת מחלקת איכות סביבה בפישר בכר ושות' ומותח ביקורת חריפה על המשרד שמנהיג, לטענתו, אכיפה סלקטיבית שמכבידה על התעשייה וגוררת פליליזציה מיותרת בתחום

26.05.2013, 09:01 | משה גורלי

"אנחנו מפלילים את עצמנו לדעת", אומר עו"ד דן צפריר על השימוש הנרחב בהליכים פליליים בתחום איכות הסביבה. "המשרד להגנת הסביבה דוחף את השיח הסביבתי לצבעים של שחור ולבן, והדמוניזציה שנעשית לתעשייה מתאימה לתסריט הוליוודי שבו חייב להיות טוב ורע מוחלט. ואין כמו ההליך הפלילי כדי לשקף זאת".

קראו עוד בכלכליסט

שבע שנים עמד צפריר בראש המחלקה המשפטית במשרד להגנת הסביבה, עוד כשזה היה המשרד לאיכות הסביבה. במובן זה הוא דומה לסנגורים הפליליים שחצו את הקווים, ובמסורת "מה שרואים מכאן לא רואים משם", גם צפריר הפך למבקר חריף של המשרד שעזב. במרץ השנה הוא הקים את מחלקת איכות הסביבה בפישר בכר חן ושות'.

עו"ד דן צפריר. דברים שרואים משם לא רואים מכאן, צילום: נמרוד גליקמן עו"ד דן צפריר. דברים שרואים משם לא רואים מכאן | צילום: נמרוד גליקמן עו"ד דן צפריר. דברים שרואים משם לא רואים מכאן, צילום: נמרוד גליקמן

"יש שיקולים לא ענייניים באכיפה הסביבתית", הוא אומר. לשיטתו אלה נגזרים מהיעדר מדיניות ומחשש לאכיפה בררנית. "מגיע אליי תיק חקירה נגד צבי כהן אקולוגיה, מחברות איסוף הפסולת והמיחזור הגדולות", מספר צפריר, "4–5 כתבי אישום נוחתים על שולחנה בטענות שבהן פינוי פסולת בניגוד לתנאי רישיון העסק שלה ובחלק מהמקרים נטען שניהלה עסק ללא רישיון, כשנגד גופים מתחרים אין כלום. לפני חודש קיבלנו פסק דין רביעי של זיכוי אחרי שנתיים הוכחות, כשבית המשפט קבע שמלכתחילה לא היה מקום לכתב אישום. ארבעה שופטים מקבלים תיקים עבי כרס, אולי תיק האכיפה הגדול שהמשרד הגיש אי פעם, וקובעים שלא היה ולא נברא".

היתה שם התנכלות לטענתך?

"מכיוון שהזיכוי היה היעדר ראיות לא נכנסנו לטענה של אכיפה בררנית, אבל חקרנו את המפקח אם חקר בדומה לצבי כהן גם את המתחרים העסקיים שלו. אני טוען שאם כל חטאת היא היעדר מדיניות אכיפה מוסדרת של המשרד להגנת הסביבה. חס וחלילה איני טוען לשימוש לרעה בסמכות, אבל כשאין מדיניות באילו זיהומים לטפל החשש הכבד שכל מפקח יפעיל את האכיפה כראות עיניו. "כיוון שהכל מתחיל במפקח, הוא הולך למטרה הקלה, העסקים הנורמטיביים שמחזיקים רישיון. הוא עובר על תנאי הרישיון ומוצא שסעיף קטן ג' הופר: במקום גדר של מטר יש גדר של 80 ס"מ וזו עבירה פלילית של הפרת רישיון עסק. על זה המדינה משקיעה את משאבי האכיפה. מרבית תיקי האכיפה הם על עבירות פורמליות טכניות. תיקי זיהום אוויר נזנחים כי הם מורכבים מבחינת איסוף ראיות והגשת כתבי אישום. עיקר האכיפה במשרד ממוקד בעבירות שאין בינן לשיקום הסביבה ולבריאות הציבור דבר וחצי דבר, והציבור יוצא נפסד".

כשמגיעים לתיקים המשמעותיים, הוא טוען, "רצים מהר למשפט הפלילי, ולא נעשה שימוש מספיק בהליך המינהלי להשגת התוצאה הנכונה - הסרת המפגע ותיקון התקלה".

ומתי תצדיק שימוש בכלי הפלילי?

"רק נגד מפעל שהוא 'שור מועד'. שקיבל הזדמנויות לתקן אבל ממשיך לזהם".

ומכאן עובר צפריר לנזק לא פחות חמור בעיניו: האכיפה הכלכלית. "המשרד להגנת הסביבה יכול להביא כמעט לקריסת התעשייה, או לפחות לכך שמפעלים יעזבו את ישראל. חוק אוויר נקי מחייב מפעלים להוציא 'היתר פליטה', סוג של רישיון לארובה גם אם אינה מזהמת. האגרה המינימלית על הבקשה להיתר עומדת על 188 אלף שקל למפעלים קטנים ו־5–7 מיליון שקל למפעלים גדולים".

והכל כדי להעשיר את המדינה?

"החקיקה הסביבתית משמשת לעתים מצע למסחטת כספים. אתה משלם מעצם זה שאתה מפעל תעשייתי, עוד לפני שבחנו בכלל אם אתה מזהם".

צפריר טוען שבארץ מחמירים עד כדי אבסורד. "המשרד העתיק סטנדרט גרמני שדרש לסגור את כל הפתחים במפעל. במשרד אמרו 'מי אנחנו שנתווכח עם הגרמנים'. בדקנו את החקיקה הגרמנית. הדרישה שם היתה לאזור שהטמפרטורה בו 2–3 מעלות. אלא שהמפעל שלנו היה בבקעה, עם 30 מעלות בממוצע. בנוסף, באירופה יש גם תמריצים. כאן יש בעיקר סנקציות פליליות ועיצומים במיליונים. מחמירים כאן הרבה יותר מבאירופה. לא ירחק היום שמפעלים יעזבו לאירופה".

ההזדהות עם הלקוחות היא גם אידיאולוגית?

"רוב המפעלים שאני מלווה הם בפריפריה. אני רואה בזה שליחות".

תגובת המשרד להגנת הסביבה: "טענות מוזרות וסיסמאות חלולות"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי "המשרד פועל לסגור פערים של עשור ביננו למדינות המתקדמות בעולם בהגנה על בריאות הציבור והסביבה. רק לאחרונה השלמנו עדכון של רמת המזהמים המותרת באוויר והתאמתה למקובל באירופה.

בניגוד לנרמז, יישום התקינה האירופית בעניין סוכמה עם התאחדות התעשיינים. במקום לזרוק סיסמאות חלולות, נשמח שעו"ד צפריר יפרט אילו מפעלים סגרו את שעריהם בשל "תקנים מחמירים" ועברו לזהם באירופה. חבל שעו"ד צפריר שוכח שהוא עצמו היה שותף לקביעת מדיניות האכיפה של המשרד. מוזר שעבירות כמו החקירה הפלילית שמתנהלת נגד בזן על פליטת זיהום חורג לאוויר, מוגדרות 'טכניות'. עבירות הפוגעות בחיי אדם אינן נחשבות אצלנו ל'טכניות', ומדאיג שמי שמייצג את המפעלים חושב כך. למען הסר ספק, המשרד אינו זה שמבצע את העבירות, אלא פועל בהליכים מינהליים ופליליים לאחר שהן מתבצעות. אנו פועלים בשיתוף מלא עם התעשייה, אך אין שום סיבה שלא נאכוף את החוק ואנו דוחים את ההמלצה המובאת כאן לפאר ולהלל מפעלים מזהמים".

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
הוא רק שכח שהם הורשעו במחוזי
. בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז (השופטות ו' מרוז וק' רג'יאנו והשופט א' מקובר) ב-ע"פ 7572-04-13 מיום 9.7.2013, שבמסגרתו התקבל ערעור על הכרעת דינו של בית משפט השלום בפתח תקוה (השופט ע' קובו) ב-ת"פ 32797-08-11 מיום 18.2.2013. 2. נגד המבקשים הוגש כתב אישום לבית משפט השלום אשר יחס להם עבירות רישוי עסקים ואיכות סביבה. במסגרת ההליך בבית משפט השלום התקבלה טענה מקדמית, הוגש כתב אישום מתוקן והמבקשים זוכו. המשיב ערער לבית המשפט המחוזי, ערעורו התקבל במובן זה שהכרעת הדין של בית משפט השלום בוטלה, והתיק הוחזר אליו כדי לדון ביתר הטענות. בהמשך ניתנה הכרעת דין משלימה בבית משפט השלום, בה הורשעו המבקשים (למעט זיכויו של המבקש 4 מאחת העבירות), ולאחר מכן נגזר דינם. 3. בקשת רשות הערעור שלפני מופנית כלפי פסק דינו של בית המשפט המחוזי. הטענות המרכזיות מוקדו בפרשנותו של בית המשפט המחוזי את הכרעת דינו של בית משפט השלום. אומר כעת, כי אין בידי לקבל את הבקשה. בפועל, הכרעת הדין המרשיעה ניתנה בבית משפט השלום וכך גם גזר הדין. בפני המשיבים עומדת זכות ערעור לבית המשפט המחוזי. מבקשה קודמת שהוגשה לבית משפט זה - לעיון חוזר - עולה כי המבקשים אינם מעוניינים לממש את זכות הערעור. אותה בקשה נדחתה בהחלטתו של השופט שהם מיום 16.9.2013. החלטות אלה לא הובאו בבקשה הנוכחית, והדבר נתגלה רק משנתקבלה עמדת המשיבה בבקשה הנוכחית. הלכה היא כי כל עוד לא מוצו ההליכים אין מקום להגשת בקשת רשות ערעור (רע"פ 3796/08 פז חברת נפט נ' מדינת ישראל (28.10.2008) והאסמכתאות שם). בנסיבות אלה דומה כי לא היה מקום להגיש את הבקשה הנוכחית. עיון בגוף הבקשה מחזק זאת, הואיל ומרביתה עוסק בממצאיו ומסקנותיו של בית המשפט המחוזי, דבר אשר ככלל ממילא אינו מתברר במסגרת רשות ערעור. 4. סוף דבר, הבקשה נדחית בזאת.
הינשוף והאמת  |  07.08.15
11.
המשרד להגנת הסביבה שכח את תפקידו
המשרד להגנת הסביבה שכח את תפקידו העיקרי, לשמור על הסביבה ! במקום זאת הוא עסוק בלהיטפל ולרדוף אחר לקבלנים חרוצים שמנסים לבצע את מלאכתם בצורה ישרה והוגנת ואשר מספקים פרנסה לאלפי משפחות קשות יום מהמעמד הנמוך. במקום לתקוף ולרדוף כל היום את הקבלנים כדאי למשרד להגנת הסביבה דווקא לתמוך ולעזור להם ואולי כך בשיתוף פעולה יצליחו באמת להגן על הסביבה וכל הציבור יצא נשכר.
סמי , יבנה  |  27.05.13
לכל התגובות