אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התעלומה המטרידה של מערכת החינוך: לאן נעלמים המורים למדעים

התעלומה המטרידה של מערכת החינוך: לאן נעלמים המורים למדעים

מקרב כלל המורים בתחום, שיעורם של המורים הצעירים ירד באופן דרמטי בעשורים האחרונים. מי שאמורים להכין את התלמידים לשוק העבודה העתידי, תכף ייצאו לפנסיה

30.05.2013, 09:44 | שאול אמסטרדמסקי

המורים למדעים נעלמים. על פי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשבוע שעבר, מקרב כלל המורים למתמטיקה, כימיה, ביולוגיה ופיזיקה שיעורם של המורים הצעירים (עד גיל 40) ירד באופן דרמטי בעשורים האחרונים.

מאז 1996 שיעור המורים למתמטיקה נחתך ב־24%, ובכימיה נרשמה ירידה של 55%. מנגד, שיעורם של המורים המבוגרים (בני יותר מ־53) עולה כל הזמן. בכימיה, למשל, המורים המבוגרים הם כבר חצי. כך קורה שמי שאמורים להכין את התלמידים לשוק העבודה העתידי, המדעי, הטכנולוגי, תכף ייצאו לפנסיה.

את הבעיה רואים בשטח כבר עכשיו: לפי נתוני הלמ"ס, מספר השעות המוקדשות ללימודי מדעים, ובייחוד כימיה, ירד בשני העשורים האחרונים בעשרות אחוזים. או במילים אחרות: במקביל למלחמה המתנהלת על שילוב לימודי ליבה בבתי ספר חרדיים, צריך לנהל מלחמה גם על מורים ושיעורים במדעים בכל המערכת.

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
אין שום מחסור במורים למדעים, עובדים עליכם בעיניים
כדי להבין את הקומבינה, אני ממליץ לקרוא את דבריו של המורה הוותיק למתמטיקה מחמוד נאיף: "כל המורים הותיקים שבסביבתי (2 ביה"ס) עובדים כולם מעל 140% משרה עד 200 או 250% משרה היות והם מכינים לבגרות 5 יח"ל ביותר מקבוצה אחת ולכולם יש 2-4 שעות גיל…" באופן כללי אתם מוזמנים לקרוא את התגובות בקישור הזה שמלמדות עד כמה עמוקה מערכת הקומבינות, למשל: "מורה שעובד יותר מ140% משרה, בפועל הוא עובד כ20 שעות שבועיות בשני בתי ספר והשאר תפקידים,שעות גיל והכנה לבגרות. הוא חוזר הביתה מתי שהוא מסיים את עבודתו, ובדרך כלל הוא מסיים בסביבות השעה אחת, לא בארבע!ומשתכר הרבה יותר ממה שעוז לתמורה נותנת לו." עובד עד 13:00 ומרוויח יותר מה-14,000 ש"ח לפני עוז לתמורה, זה כמובן לא מפתיע כי משקף את התחשיב של כ-300 ש"ח לשעה בפועל. http://www.blacklabor.org/?p=37911 בקיצור, המציאות היום היא שישנה קבוצה קטנה יחסית של מורים מקומבנים למתמטיקה ומדעים שעובדים ב-2-3 "משרות" במקביל ("משרה מלאה" של מורה היא בערך שישית משרה של עובד רגיל במשק מבחינת שעות עבודה מדידות בפועל לשנה) ומרוויחים 15-20 אלף ש"ח בחודש ומשתמשים בסיפורים על "מחסור במורים" כדי להצדיק את עבודה במשרות מקבילות בד בבד עם חסימת כניסתם של מורים חדשים לתחום כי אלו כמובן יתפסו להם את המשרות המצוינות שהם מחזיקים בהן כיום.
חיים  |  25.06.13
15.
שליחות
אני לא חושבת שהבעיה היא המשכורת הנמוכה או בתי הספר הדתיים. לדעתי, ערכו של המקצוע ירד בשנים האחרונות. בעבר, רבים מכם בוודאי זוכרים, היה כבוד למורה מצד התלמידים. כיום, הכבוד הזה כבר התפוגג כמעט לגמרי, והדור הצעיר לא מאמין בערכו של המורה. כתוצאה מכך, כשהדור הזה גדל, הוא לא מסוגל להסתכל על עבודת המורה כשליחות, כפי שהיה נהוג בעבר. אם אנשים לא רואים את זה כשליחות והמשכורת נמוכה, אז אין להם סיבה ללמד. לעומת זאת, אם היו מעריכים את עבודת המורה, בעתיד היו רואים בה שליחות, ואז לאף אחד לא היה משנה שהמשכורת נמוכה.
מתמטיקאית  |  14.06.13
12.
מורים למדעים לא מעוניינים להיות בייביסיטרים שפוטים.
אני מאנשי ההייטק שעברו הסבה להוראת מדעים (פיזיקה). למרות ה"מחסור החמור", לא מצאתי בפועל עבודה כמורה לפיזיקה (אין מספיק תלמידים לפיזיקה). אי לכך, הלכתי ללמד מדעים (ערבוביה של ביולוגיה (בעיקר), פיזיקה וכימיה) בחט"ב (ברמת הממוצע הארצי). בשנה הראשונה, בשעה שהשקעתי את הנשמה כדי ללמוד חזרה חומר שסיימתי ללמוד לפני למעלה 20 שנה, ברמה שתהיה ראויה להיות מוצגת בכתה, חיפשתי דרכים מעניינות ללמד את החומר ולקשר אותו לחיים וכו'. מצאתי את עצמי מתמודדת בכיתה עם רמת מתמטיקה מבישה, הבנת הנקרא והבעה שלא נדע (לא כל התלמידים, אבל יותר מידי), בעיות משמעת, הוראות סותרות מצד ההנהלה והרגלי למידה והתנהגות מנותקים מהדרישות שמחוץ לביה"ס. בסוף השנה התברר שההנהלה התעניינה יותר ביכולתי להיות בייביסיטר ושק חבטות מאשר ביכולתי ללמד. באתי ללמד! לא באתי להלחם בכל העולם ו/או להיות שק חבטות. חזרתי להייטק ולשפיות.
הייטק-הוראה-הייטק  |  03.06.13
לכל התגובות