אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
העמוד שלך מפיץ מסרי אלימות, מין ושנאה? פייסבוק לא תציג בו פרסומות

העמוד שלך מפיץ מסרי אלימות, מין ושנאה? פייסבוק לא תציג בו פרסומות

הנהלת הרשת החברתית תשנה את מדיניות הצגת הפרסומות שלה, במטרה למנוע פגיעה במותגים בשל הצגת מודעות לצד תוכן בעל אופי שלילי. בקרוב תשיק החברה גם מערכת אוטומטית לאיתור תוכן בעייתי. האם זהו פיתרון חכם או פגיעה נוספת בזכויות הגולשים?

29.06.2013, 12:39 | ניצן סדן
פייסבוק צפויה לערוך שינוי משמעותי במדיניות פרסום המודעות בעמודיה. במסגרתו, עמודים שיפרסמו תכני אלימות ומין לא יוכלו ליהנות מרווחי פרסומות. לפי דיווח של סוכנות רויטרס, פייסבוק לא תאפשר הצגת פרסומות גם בעמודים של חברות שמוכרות אביזרי מין, בהם אין תוכן פורנוגרפי.

קראו עוד בכלכליסט

שינוי המדיניות הגיע כחודש לאחר שמספר מפרסמים דרשו מפייסבוק להסיר מודעות שלהם מעמוד שקידם תכנים מיזוגניים ואלימות נגד נשים. לפי הודעה שפרסמה אמש (ו'), פייסבוק צופה שהמדיניות החדשה לא תשפיע על רווחיה מפרסום באופן מהותי.

"המטרה שלנו היא לשמר את חופש שיתוף המידע בפייסבוק, אבל גם להגן על אנשים ועל מותגים מפני תכנים שכאלה", נכתב בהודעת פייסבוק. נכון לעכשיו, הנהלת הרשת החברתית מסתמכת בעיקר על דיווחי גולשים כדי למצוא עמודים שכאלה, אולם צפויה להשיק בשבועות הקרובים מערכת אוטומטית שתסייע בתהליך האיתור.

פייסבוק יוצאת להגנת המפרסמים, תחיל צנזורה אוטומטית פייסבוק יוצאת להגנת המפרסמים, תחיל צנזורה אוטומטית פייסבוק יוצאת להגנת המפרסמים, תחיל צנזורה אוטומטית

פייסבוק דואגת למפרסם ולא למשתמש

המקור למהלך הוא שאיפה להגן על מטה לחמה של פייסבוק - שיתופי פעולה נרחבים עם מפרסמים. אינטרס המפרסם הוא ברור: זכותו לדרוש מפייסבוק לפעול כך שלא ייווצר כל קשר בין המוצרים שהוא מציג ובין תכנים שליליים מכל סוג. פייסבוק, מצידה, מוטרדת פחות מהפגיעה ברגשות הגולשים אולם חייבת להציג מענה לדרישת לקוחותיה.

על פניו, מדובר במהלך נכון; פייסבוק עמוסה בתכנים בעייתיים ופוגעניים ודיווחי הגולשים מגיעים רק לאחר שמישהו כבר נחשף לתוכן ונפגע ממנו. ואולם, מוקדם לקבוע כמה אפקטיבית תהיה שיטת הפעולה שבחרה הנהלת החברה - המדיניות החדשה והמערכת האוטומטית כאחד.

הרשת החברתית חייבת להגן על לקוחותיה הרשת החברתית חייבת להגן על לקוחותיה הרשת החברתית חייבת להגן על לקוחותיה

ראשית, הגדרת תוכן כאלים או מסית מושפעת במקרים רבים מרלטיביזם תרבותי; עמודים רבים בפייסבוק מציגים דעות שאולי בתרבות אחת ייתפסו כקיצוניות, בעוד בתרבות אחרת יהיו לגיטימיות לחלוטין. למשל, עמודים של קבוצות דתיות שתוקפות תפיסות של דתות אחרות.

שנית, לא כל עמוד שנושאיו בעלי הקשרים מיניים הוא בהכרח פוגעני, פורנוגרפי או בלתי הולם לרשת חברתית; עמוד שמשדך בין גולשים שמחפשים מין מזדמן ברשת הוא בגדר שירות לציבור הגולשים וגם עמוד שמציע למכירה מוצרים שקשורים למין אינו עובר על כל חוק כל עוד אינו מציג תוכן בוטה.

מפעילי העמודים יצטרכו לנטר טוב יותר את הפוסטים שמפרסמים הגולשים, מה שעשוי לייקר את הפעלתם. זאת בעוד תכני אלימות, מין, שנאה, הסתה ואחרים ימשיכו להימצא באין מפריע שכן רבים מהעמודים שמפיצים אותם הם קטנים, עושים זאת מתוך תחביב או אידיאולוגיה וכלל לא מוטרדים מהיעלמות הפרסומות.

מי קובע מהו תוכן פוגעני?

אבן הבוחן תהיה המערכת האוטומטית של פייסבוק. ישנן טכנולוגיות מתקדמות שמסוגלות לזהות הקשרים חברתיים ותרבותיים של טקסט שנקרא, להצליב אותו עם נתוני זיהוי תמונה, פוסטים קודמים ועוד. אם המערכת תדע לזהות תוכן פוגעני כאשר דיווחי הגולשים יהוו מקור מידע משלים ולא עיקרי, יתכן שתוכל פייסבוק לצמצם בצורה משמעותית גם תופעות נוספות כביריונות מקוונת.

כאן עולה סוגיה נוספת על הפרק: האם פייסבוק, חברה ציבורית מונעת-רווח ודורסנית אשר הדלק שלה הוא מידע פרטי של משתמשיה היא זו שצריכה לקבוע למשתמשים אילו תכנים מותר ואסור להם לצרוך? ככל הנראה שיכולות המערכת האוטומטית ותגובות קהילות מקוונות שייפגעו הן שיעלו מחדש אל תודעת הגולשים. ואולם, חשוב לזכור שפייסבוק אינה נוהגת להתייעץ עם משתמשיה - מאז ביטלה את האפשרות לערער על שינויים במדיניותה באופן סדור באתר. לפיכך, חברות ופרטים שייפגעו משינוי המדיניות יאלצו לנקוט בהליכים משפטיים במטרה להגן על זכותם להמשיך ולהציג את תכניהם.

המדיניות החדשה של פייסבוק וכלי הניטור האוטומטי עשויים להיות כלי שרת בידם של גורמי כוח שמעוניינים לצנזר את הרשת. למשל, ממשלות יוכלו לבקש מפייסבוק לפעול נגד עמודי ארגונים שמקדמים אג'נדה שמטרידה אותן, בטענה שמדובר בהסתה שיכולה לעורר אלימות.

תגיות