אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כבוד למגזר: פנסים, פגושים ורווח גולמי של 18%

כבוד למגזר: פנסים, פגושים ורווח גולמי של 18%

תעשיית הרכב העולמית מורכבת משרשרת אספקה מגוונת. אחת החוליות החשובות היא מגזר חלקי הרכב המבוזר בכל רחבי העולם — גם בישראל. כדי לדעת היכן להשקיע, יש לשים לב למנעד הרווחיות הגדול בין החברות השונות ולרגישות המגזר לכלכלה העולמית

16.07.2013, 09:10 | טרנס קלינגמן

תעשיית הרכב יודעת עליות ומורדות לאורך השנים. היא מתחדשת עם כל שינוי טכנולוגי ונפגעת בכל משבר כלכלי, ובכל מקרה היא ממשיכה להיות נוכחת. חוסנה של התעשייה לצד פגיעותה הופך אותה למוקד של עניין - רק בשבועות האחרונים דווח על גיוס הון ענק של 400 מיליון דולר עבור חברת מובילאיי (Mobileye) הישראלית הפועלת בתחום תעשיית הרכב, לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר.

תעשיית הרכב מורכבת לא רק מיצרני רכב מוכרים כגון פורד ופולקסווגן אלא גם משרשרת אספקה מגוונת. זה שנים רבות מתקיימת מגמה של העברת שרשרת אספקה זו לספקים חיצוניים שיצרני הרכב מסתמכים עליהם כקבלני משנה לייצור חלקי רכב שונים. כתוצאה מכך הולך וגדל הנתח של יצרני החלקים בתחום הרכב. באירופה ארה"ב ויפן יש חברות רבות שמתעסקות בתחום זה, והן נסחרות תחת תת־המגזר - חלקי רכב. יצרני חלקי הרכב מבוזרים מאוד ומייצרים שלל חלקים: ממוצרים בסיסיים כגון צמיגים, פנסים ומכלי דלק, דרך רכיבים אלקטרוניים, וכלה ברכיבי הקשורים לבטיחות ודרישות רגולציה.

רווחיות משתנה

בשל המגוון הרחב של החלקים החברות שמתעסקות בתחום מדווחות על פערים ניכרים בשיעורי הרווחיות. בעוד הרווחיות הגולמית הממוצעת של תעשיית חלקי הרכב היום עומדת על כ־18%, חלק מהחברות מצליחות להשיג רווח גולמי גבוה יותר בשיעור של 25%–30% לעומת אחרות המדווחות על שיעורי רווח גולמי הנעים סביב 10%–15%.

רמת הרווחיות של תעשיית חלקי הרכב תלוי, באופן לא מפתיע, במצב תעשיית הרכב העולמית. והנה, עם המשבר של 2008, כשג'נרל מוטורס וקרייזלר פשטו רגל על רקע ירידה תלולה במכירות של רכבים חדשים, חברות חלקי הרכב הציגו הפסדים של כ־4% מהמחזור. כששוק הרכב התאושש, חל שיפור חד ברווחיות התפעולית שהגיע ל־8% מהמחזור באירופה וביפן.

בעוד החברות האירופיות שומרות בדרך כלל על רמת רווחיות גבוהה יחסית לאורך זמן ביחס לחברות מתחרות ביפן ובארה"ב, היום כבר לא ניתן להתעלם מאפקט הין היפני: היחלשות הין מובילה לגידול ברווחיות תעשיית הרכב ביפן. משום שחלק ניכר מיצרני חלקי הרכב היפנים קשורים באופן כמעט בלעדי לאחת מיצרניות הרכב הגדולות, הונדה, טויוטה וניסאן, הצלחת המוצרים של יצרן רכב קשור בקשר הדוק לתוצאותיהם.

איך להיחשף לסקטור?

כל עוד מגמת ההיחלשות בין היפני תימשך, כדאי להיחשף לחברות היפניות דוגמת טוקאי ריקה (Tokai Rika). החברה מתמקדת, בין היתר, בחלקי רכב מתקדמים כגון מפתחות חכמים. רוב המכירות של החברה מיועדות לטויוטה, ולכן היא צפויה ליהנות גם מהיחלשות הין וגם מההתאוששות במכירת רכבי טויוטה בארה"ב שנפגעו בשנים האחרונות עקב תקלות ייצור שפגעו בבטיחות ובאמינות המותג.

חברת ווליאו (Valeo) הצרפתית היא דוגמה טובה ליתרון בהשקעה ביצרני החלקים על פני השקעה ישירה ביצרני הרכב. החברה מתמקדת במערכת המפחיתה את צריכת הדלק ופליטת מזהמים כגון פחמן דו־חמצני. על אף הירידה התלולה במכירת הרכבים באירופה, החברה הצליחה לשמור על צמיחה ורווחיות וכעת מסיטה את המכירות לאסיה, צפון אמריקה וגרמניה.

משקיעים עם תיאבון סיכון מוגבר יכולים להיחשף לליאר (Lear) האמריקאית. חברה זו היא תשובה טובה לשאלה מדוע שיעורי הרווח התפעולי של יצרני החלקים האמריקאיים נמוכים יחסית. בשונה מהחברות הצרפתיות והיפניות שהזכרנו, ליאר מתעסקת בעיקר בתחום בעל ערך מוסף יחסית נמוך - מושבים לרכב. לכן, רמת הרווחיות נמוכה והחברה נכנסה לתהליך של הקפאת הליכים ב־2009. עם זאת, אחרי שהחברה עברה תהליך של ארגון מחדש ומחיקת חובות, חל שיפור ניכר ברמת הרווחיות.

גם מדינת ישראל מיוצגת במגזר זה. משקיע שירצה להיחשף לתעשיית חלקי הרכב בישראל יוכל לעשות זאת דרך חברות כמו רבל ותדירגן שנסחרות בבורסה בתל אביב. עם זאת, בחברת מובילאיי שהזכרנו קודם — שנחשבת למובילה בתחום מערכות האבטחה וההתראה מפני תאונות המבוססות על אמצעים פסיביים, אחד התחומים בעלי הצמיחה הצפויה המהירה ביותר בתעשיית הרכב — לא ניתן להשקיע משום שהיא חברה פרטית.

הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר בפסגות גלובל.

תגיות