אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לחיות נכון: הוויטמינים בורחים

לחיות נכון: הוויטמינים בורחים

מיצים ושייקים מפירות וירקות הם חלק מטרנד הבריאות. "כלכליסט" שמע ממומחי תזונה למה כדאי להעדיף שייק על מיץ ולמה כדאי להכין את המשקה בבית

23.07.2013, 08:57 | רעות ברנע

דוכני המיצים והשייקים נהנים מהפריחה של טרנד הבריאות והתזונה הנכונה. אך האם יש להם באמת ערך תזונתי גבוה? "ראשית יש להפריד בין מיצים לשייקים", אומרת נירה אולנד, דיאטנית קלינית וחברה בפורום צמחונות וטבעונות של עמותת הדיאטנים (עתיד), "ברפואה האלטרנטיבית נוהגים להשתמש במיצים כבעלי סגולות רפואיות למיניהן.

אני, לעומת זאת, חושבת אנחנו מפסידים הרבה כשאנחנו הופכים פרי למיץ, כיוון שחלק גדול מהפירות ומהירקות נשארים במסחטה עצמה ובו רוב הסיבים התזונתיים והמינרלים. עקב כך אנחנו מקבלים בממוצע 10% מהחומרים הפעילים שבפרי או בירק. את הוויטמינים נוכל אולי לשמר, אבל רק משום שמדובר בכמות גדולה של ירק או פרי: לכוס מיץ גזר למשל נדרשים חמישה־שישה גזרים.

מיצי פירות, צילום: שאטרסטוק מיצי פירות | צילום: שאטרסטוק מיצי פירות, צילום: שאטרסטוק

אפשרות מומלצת יותר לדבריה, היא לשתות שייק, המורכב משילוב של ירקות ופירות. את מרכיבי השייק מכניסים לבלנדר, כך שכל הרכיבים נותרים במשקה. "כאשר מכינים שייק, צריך להקפיד על החומרים מהם הוא מורכב. הוספת עלים ירוקים היא טרנדית מאוד, והיא גם בעלת ערך תזונתי גבוה יותר. המינון המומלץ הוא פרי אחד וכוס דחוסה אחת של עלים. בשלב הראשון העלים יכולים להיות חסה, תרד או מנגולד, ובשלב מתקדם ניתן להשתמש בסלרי או בפטרוזיליה, שהטעמים שלהם חזקים יותר". אולנד מדגישה שגם כאשר לא מוסיפים סוכר לשייק, השייק מכיל סוכר וקלוריות המגיעים מהפירות.

"הרעיון הוא להתבסס על מיצים ושייקים בתזונה היומיומית", אומר זהר צמח וילסון, מורה ויועץ בגישת התזונה האינטגרטיבית שעורך סדנאות לניקוי באמצעות מיצים. "הצומות ותהליכי הניקוי הם רק נקודת התחלה. המיצים והשייקים הם דרך קלה ומהירה להחדיר ערכים בריאותיים לגוף, כדי לחסוך בסוכר מומלץ לשלב מיצי פירות עם עלים ירוקים". בשלב הבא הוא ממליץ לעבור לשייקים המבוססים על ירקות בלבד, אבל בהדרגה, "כוס שלמה של מיץ חסה או פטרוזיליה לא תהיה טעימה לאף אחד, ואני בעד לא לסבול", הוא אומר.

בהתייחסו לדוכני המיצים והשייקים הוא מציע לשים לב האם מדובר בפירות קפואים או טריים. "פעמים רבות משתמשים בדוכנים בפירות קפואים שמאבדים את המתיקות שלהם, ועל כן מוסיפים להם מים שכבר מהולים בסוכר, אלא אם כן תבקשו אחרת. כדי להמתיק עדיף תמיד להשתמש בתמרים או לחלופין בגזר, סלק או תפוחי עץ. גם כשמכניסים עלים ירוקים לשייק חשוב לדעת איזה חלק בעלה הוא בעל הערך התזונתי; בסלרי, למשל, הערכים החשובים נמצאים דווקא בגבעול ולא בעלים שמוסיפים בדרך כלל".

לדבריו עדיף להמנע מקניית השייקים בדוכנים ברחוב, וכדאי להכין אותם לבד בבית. "המסחטות הביתיות אטיות ומוציאות מהפרי או העלה הרבה יותר נוזלים", אומר צמח וילסון. "כאשר מדובר בשייקים, שמשביעים הרבה יותר, חשוב להשתמש בבלנדר חזק, בעיקר אם מדובר בריסוק של עלים ירוקים. אם העלים נשארים חצי שלמים הם פחות טעימים ואנחנו בולעים אותם מבלי לפרק את הדפנות שבהן נמצאים החומרים היעילים. בעניין הזה יש חשיבות לאיכות הפרי והירק. זה מאוד מפתה לקנות בדוכנים בשווקים, אך אנחנו לא באמת יודעים מאיפה הגידולים הגיעו. אני מציע לקנות ישירות מהחקלאי או בחנויות טבע, ולהקפיד שהעלים, גם אם אינם אורגניים, יהיו מופחתי ריסוס".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות