אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות המסים מנסה להיאבק בתכנוני המס, אך אין לה שיניים צילום: עמית שעל

רשות המסים מנסה להיאבק בתכנוני המס, אך אין לה שיניים

רשות המסים עובדת בימים אלה על גיבוש נייר עמדה למאבק בתכנוני המס של חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות, אלא שנייר העמדה חסר כל תוקף חוקי מחייב

06.08.2013, 07:47 | הדר קנה

רשות המסים מבקשת להיאבק בתכנוני המס של חברות הייטק בינלאומיות כגון גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט, אך פועלת לעשות זאת באמצעות נייר עמדה אשר לא יחייב חוקית את החברות.

קראו עוד בכלכליסט

בראש סדר היום הציבורי

בתקופה האחרונה עלה לסדר היום הציבורי בעולם ובישראל נושא המיסוי, או יותר נכון - אי־המיסוי, של חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות. חברות אלה מייחסות למדינות שבהן הן פועלות, כדוגמת ישראל, חלק קטן מהכנסותיהן מפעילותן במדינה, בעוד הן רושמות את עיקר ההכנסות במדינות המאפשרות להן תשלומי מס מופחתים.

כפי שפורסם לראשונה ב"כלכליסט", בדרך זו גוגל ישראל, לדוגמה, לא רושמת הכנסות בפועל ומוגדרת כ"תומכת מכירות" עבור גוגל אירלנד. כך, לקוחות גוגל המפרסמים בישראל יוצרים הכנסות משמעותיות לגוגל אירלנד, סכומים שמגיעים על פי ההערכה לכ־450–550 מיליון דולר בשנה, אך הכנסות אלה אינן נזקפות לסניף המקומי ולכן לא משולם עליהן מס בישראל.

רשות המסים המבקשת לתקן תופעה זו, עובדת בימים אלה על גיבוש נייר עמדה שייצא בעוד חודשים אחדים וישנה את מבחן המס בשל המציאות האינטרנטית החדשה.

נדרשת חקיקה חד־משמעית

לדברי גורם בכיר ברשות המסים, "עד כה, כשמדובר בשירותים שניתנים באינטרנט דרך שרתים הממוקמים בחו"ל המבחן העיקרי הוא לפי מיקום השרתים. כיום בהתאם לתקופה צריך לשנות ולבדוק איפה נמצאות רוב הזיקות ואיזו אוכלוסייה מרוויחה, ואז להחליט כיצד למסות".

הבעיה בהחלטת רשות המסים היא שנייר עמדה הוא דבר שאינו מחייב חוקית את הנישומים (במקרה זה את חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות). נייר עמדה הוא חוזר מקצועי חד־צדדי שמוציאה הרשות ובו היא מסבירה את עמדתה לגבי פירוש החוק, אבל הוא אינו מחייב משפטית.

משמעות הדבר בפועל היא כי אמנם הרשות מנסה לטפל בנושא מיסוי החברות בינלאומיות, אך ללא חקיקה חד־משמעית סביר להניח שדבר לא ישתנה. הרשות מצדה מסבירה כי נייר העמדה הוא רק השלב הראשון, ואם יעלה צורך בשינוי חקיקה הם יפעלו גם בכיון הזה.

מנכ"ל גוגל ישראל מאיר ברנד. ללא חקיקה חד־משמעית סביר להניח שדבר לא ישתנה, צילום: דימטרי שבצנקו מנכ"ל גוגל ישראל מאיר ברנד. ללא חקיקה חד־משמעית סביר להניח שדבר לא ישתנה | צילום: דימטרי שבצנקו מנכ"ל גוגל ישראל מאיר ברנד. ללא חקיקה חד־משמעית סביר להניח שדבר לא ישתנה, צילום: דימטרי שבצנקו

כפי שפורסם לראשונה ב"כלכליסט",זה חודשים ארוכים שרשות המסים בודקת את תשלומי המס של גוגל בישראל, בוחנת את תכנוני המס של החברה ותשלומי המע"מ שלה, ואף הזמינה לתשאול כמה בכירים בחברות שקיבלו מגוגל שירותים כדי שימסרו עדות על מדיניות המס של גוגל.

בדיקות מסוג זה אינן חריגות ברשות המסים, וחברות רבות בסדר גודל כזה נמצאות תחת מעקב הרשות, בעיקר בנוגע לתכנוני מס מצד החברה.

תגיות