אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סולידי, נקי ויציב - שוק המוצרים הלבנים צילום: מיכאל קרמר

השורה התחתונה

סולידי, נקי ויציב - שוק המוצרים הלבנים

יצרניות המוצרים הלבנים - תנורים, מכונות כביסה ומדיחי כלים - נהנות משוק יציב המתאפיין בתחלופה אטית של מוצרים.

06.08.2013, 08:29 | טרנס קלינגמן
נהוג לחלק את תחום האלקטרוניקה הביתית לשני סוגי מוצרים שונים: מוצרים שחורים (כגון טלוויזיות, סמארטפונים ומחשבים אישיים) ומוצרים לבנים (כגון מקררים, מכונות כביסה ותנורים). חלוקה מבוססת צבעים נובעת מהצבעים המסורתיים של מוצרים אלו.

המשקיעים בדרך כלל נמשכים לתחום של המוצרים השחורים: לרוב מוצרים נוצצים המצויים בחזית הטכנולוגיה שמהם ניתן לגזור מרווחי רווח גדולים. אלא שתחום זה מתאפיין בשינויים טכנולוגיים תכופים. כך, חברה שנמצאת יום אחד בפסגה יכולה ביום למחרת להידרדר במהירות. אם ניקח לדוגמה את המעבר לסמארטפונים ולטאבלטים שמאיים על יצרני המחשבים הנייחים והטלוויזיות, נראה כי גם אצל שני הראשונים לא הכל ורוד שהרי שחקנים הפועלים בתחומים "חמים" כמו טלפונים ניידים סובלים לפרקים משינויים טכנולוגיים חריפים שקשה להסתגל אליהם. לעומת זאת, תחום המוצרים הלבנים מציע אפיק השקעה סולידי שאינו מאוים יתר על המידה משינויים טכנולוגיים ושומר על רמת רווחיות נמוכה אך סבירה.

 

המוצרים הלבנים

בתחום של המוצרים הלבנים נהנות החברות משוק יציב שמתאפיין בתחלופה של מוצרים כל חמש עד עשר שנים. מנועי הצמיחה בתחום זה מגיעים משני כיוונים: השווקים המתעוררים והשווקים המפותחים. כשהתמ"ג לנפש בשווקים המתעוררים גדל ממאות או אלפי דולרים בודדים לכיוון ה־10 עד 20 אלף, גם שיעור החדירה של המוצרים הלבנים גדל באופן משמעותי. בהתחלה עיקר הביקוש מגיע מכיוון המקררים ומכונות הכביסה ואחר כך ממוצרי נוחות כגון מזגנים ומדיחי כלים. בשווקים המפותחים הצמיחה באה בעקבות דרישה למוצרים יותר פונקציונליים (צריכת אנרגיה מופחתת ועיצוב שימושי ואופנתי).

בדרך כלל החברות בסקטור שומרות על רווח תפעולי סביר שנע בין 4% עד 6%. רמת הרווחיות התפעולית איננה נתונה לתנודתיות חריפה - גם במשבר 2008 החברות בתחום שמרו על רמת רווחיות נאותה. כמו כן, בשונה מהמוצרים השחורים, המוצרים הלבנים אינם עוברים שינויים טכנולוגיים מהפכניים אלא תהליך הדרגתי של אבולוציה. בשונה מתחום המוצרים השחורים אין גם נטייה של פלטפורמה אחת או שתיים להשתלט על התחום (כגון טלפונים של אנדרואיד ונגני מוזיקה של אפל). השוק מאפשר קיום של כמה פלטפורמות בו זמנית.

מוצרים לבנים, צילום: מיכאל קרמר מוצרים לבנים | צילום: מיכאל קרמר מוצרים לבנים, צילום: מיכאל קרמר

 

איך להיחשף לסקטור

ניתן להשקיע בחברות בארה"ב, אירופה, יפן וסין. החברות שנהנות מנתח השוק הגדול בארה"ב צפויות ליהנות מההתאוששות של שוק הדיור באמריקה. זאת משום שכאנשים רוכשים או משדרגים בתים, קיימת נטייה להצטייד במקררים ותנורים חדשים. חברת ווירפול (Whirlpool) האמריקאית מוכרת בעיקר בארה"ב ובאמריקה הלטינית ומפתחת מכשירים ייעודיים לשוק האמריקאי דוגמת מכונות כביסה גדולות במיוחד או מייבשים שפועלים על בסיס גז טבעי. לאחרונה החברה העלתה את תחזיות המכירות, והיא צופה צמיחה של 6% עד 8% בארה"ב ב־2013. בעקבות זאת היא גם העלתה את תחזית הרווח שלה.

חברת אלקטרולוקס (Electrolux) השבדית בעלת מוניטין רב במיוחד בתחום שואבי אבק ומציעה שלל מכשירים כגון מקררים ומכונות כביסה. לחברה פיזור גיאוגרפי רחב, אם כי היא עדיין סובלת מההאטה באירופה שעדיין מהווה מעל שליש מהמכירות שלה. החברה מבוססת מאוד בארה"ב ושואפת להגדיל את נתח המכירות לשווקים מתעוררים לכ־50% מסך המכירות לעומת כ־35% היום.

ההתרחבות האגרסיבית של אלקטרולוקס לשווקים המתעוררים מעמידה אותה בחזית מול יצרנים סיניים, קוריאניים ויפנים. האייר ((Haier הסינית היא היצרנית הגדולה בעולם של מוצרים לבנים. הודות לתמחור נוח של מוצרי החברה, היא מצליחה להשיג דריסת רגל גם בשווקים מפותחים כמו ארה"ב, אולם עיקר המכירות מרוכז בסין ובשווקים מתעוררים אחרים. כמובן שגם הקוריאנים והיפנים יצרנים מובהקים של מוצרים לבנים, אך לרוב הם חלק מתאגידי ענק כגון סמסונג ושארפ שמייצרים שלל מוצרים אחרים כשתחום המוצרים הלבנים אינו התחום העיקרי שלהם.

אלטרנטיבות השקעה מומלצות > האלקטרוניקה הביתית

 

ווירפול (Whirlpool)

חברה אמריקאית שמתמקדת במכונות כביסה ומייבשים ומוכרת בעיקר בארה"ב ובאמריקה הלטינית. נסחרת לפי שווי שוק של 10.9 מיליארד דולר, המשקף מכפיל מכירות של 0.7 ומכפיל רווח של 16.8. תשואת הדיבידנד עומדת על 1.54%. בעקבות תוצאות טובות הודות להתאוששות שוק הדיור בארה"ב, העלתה החברה את תחזיות הרווח וחידשה תוכנית רכישה חוזרת של מניות החברה.

אלקטרולוקס (Electrolux)

חברה שבדית שמוכרת מגוון רחב של מוצרים לבנים. עיקר מכירותיה מרוכז בארה"ב ובאמריקה הלטינית. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 8.9 מיליארד דולר, המשקף מכפיל מכירות של 0.63 ומכפיל רווח של 24.13 תשואת הדיבידנד עומדת על 3.39%.

החברה נסחרת במכפיל רווח יחסית גבוה בשל הירידה ברווחיות באירופה.

האייר (Haier)

חברה סינית, שהיא היצרנית הגדולה בעולם של מוצרים לבנים. מוכרת בעיקר בסין ובשווקים מתעוררים אחרים, אך מצליחה להשיג דריסת רגל גם בשווקים מערביים בשל התמחור האגרסיבי של מוצריה. נסחרת לפי שווי שוק של 4.75 מיליארד דולר המשקף מכפיל מכירות של 0.5 ומכפיל רווח של 16.2 תשואת הדיבידנד הנה מינורית ועומדת על 0.6% בלבד.

השורה התחתונה: המשקיעים בתחום המוצרים הלבנים עשויים ליהנות מגידול בשיעור החדירה בשווקים מתעוררים בעקבות העלייה בתמ"ג לנפש במדינות אלו. ההשקעה בתחום גם מהווה דרך לנצל את ההתאוששות בשוק הדיור בארה"ב

הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר בפסגות ברוקראז'

תגיות