אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לקנות אוטו סביר אחד או שתי גרוטאות?

לקנות אוטו סביר אחד או שתי גרוטאות?

פרופסור יקר, אני רוצה לקנות רכב דיזל כדי לחסוך בדלק ולתת לאשתי את הרכב הבזבזני, כי היא עובדת קרוב לבית. התקציב שלי, 20 אלף שקל, יאפשר לי לקנות רק רכב ישן עם קילומטרז' גבוה, או אולי אפילו לקנות גרוטאה ב־10,000 שקל, וכשהיא תתקלקל פשוט לקנות עוד אחת. מה נכון לי יותר? ברק

08.08.2013, 08:17 | דן אריאלי

ברק היקר,

 

לכאורה אתה שואל שאלה שמתאימה לשמאי: האם מבחינת אובדן ערך והוצאות על תיקונים, שתי מכוניות שעולות 10,000 שקל יהיו השקעה טובה יותר ממכונית אחת שעולה 20 אלף שקל. התשובה הכלכלית הקרה לשאלה הזאת טמונה בקשר בין ירידת מחיר הרכב לירידה באיכות שלו.

אבל יש פה גם מרכיב נסתר מהעולם הלא־רציונלי: הרבה אנשים מתחילים לראות ולהרגיש את ההוצאות על הרכב שלהם רק כשהוא מתחיל להתקלקל. למכוניות יש בלאי כל הזמן. כבר בנסיעה הראשונה בהן מחירן מתחיל לצנוח. אבל אנחנו מתחילים להרגיש את הבלאי וירידת הערך רק כשהאוטו מגיע למוסך. וככל שאנחנו משלמים למוסך יותר, אובדן הכסף והערך מורגש יותר. הוא לא באמת רב יותר, כי הוא היה צפוי מראש, הוא רק מורגש יותר. הרי כשקנינו אוטו חדש, אחת הסיבות ששילמנו עליו כל כך הרבה היתה שהוא לא ייכנס למוסך, וכשהוא סוף סוף מגיע לשם אנחנו מרגישים כל כך רע, שאנחנו מוכנים למכור אותו במחיר נמוך במיוחד, ושוב לשלם המון כסף על מכונית חדשה רק כדי לא לראות את המוסך.

מכונית משומשת. בלאי ללא הפסקה מכונית משומשת. בלאי ללא הפסקה מכונית משומשת. בלאי ללא הפסקה

לכן, ההתלבטות שלך צריכה לדעתי להיות אחרת: לא בין מכונית יקרה יותר לבין מכונית זולה שתוחלף במהרה, אלא בין מכונית זולה שתוחלף, למכונית זולה שתשמור עליה ותתקן אותה. לדעתי, בגלל השנאה לקלקולים ולמוסכים מחירי רכבים יורדים מהר מדי, ולכן יהיה יותר חסכוני מצדך לקנות בזול מכונית שהגיעה לגיל הקלקולים, אבל שהיא בטוחה והתיקונים שלה זולים.

עוד הערה: להרבה אנשים יש רגשות גאווה שקשורים למכונית שלהם, והרבה אנשים מוכנים לשלם פרמיה על הגאווה הזאת, וכשהיא נגמרת גם הפרמיה יורדת. לכן מכוניות יוקרתיות ואופנתיות פחות הן גם השקעה טובה יותר. וסע בזהירות.

 

שאלות לדן אריאלי: askdan@calcalist.co.il

תגיות

15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
מבחינה זאת רכבים יפניים מאוד זולים להחזקה והינם אמינים יותר ממקביליהם
עקב מצב כלכלי רכשתי מיצובישי סופר לנסר סטיישן ( סטיישן זה אחלה של דבר ) שנת 97. אז נכון , היא לא נראית מליון דולר ושנותיה הטובות מאחוריה , אבל היא נוסעת לכל מקום , מזגן מצוין , וכל עוד אתה מקפיד לנסוע בנתיב ימין אתה לא מפריע לאף אחד ועד להיום ( כשנה ) עוד לא הוצאתי עליה שקל מעבר לתדלוק .טפו טפו .
יורם  |  11.08.13
12.
מכונית ב16Kש"ח נוסעת טוב כמו מכונית חדשה
זאת בתנאי של הקפדה על טיפולים בזמן ותיקונים מייד כשצריך. רבים מתלוננים על מותג רכב כזה או אחר ש"עשה להם צרות". במקרים רבים תגלה בדיקה מעמיקה שזו תוצאה של הזנחה. בכל מקרה מה שיחסך במחיר הקניה, עשוי להיפרס על פני תקופה בתיקונים וצריכת דלק גבוהה יותר (תלוי בסוג הרכב ומצבו המכאני).
אבי  |  10.08.13
11.
לא ענו לו על השאלה המרכזית: עדיף לקנות רכב אחד חד משמעית, בגלל הוצאות הקבועות
על כל רכב: ביטוח, אגרה, ניקיון, חניה ועוד.. אני ממליץ לך בחום על רכב ישן אבל אמין שהחיסרון העיקרי שלו הוא בטיחות (שזה יכול להיות מאוד-מאוד יקר!): סוזוקי סוויפט ידני משנת 92-99 (הדגם היפני, לא היורוסוויפט) הוא רכב מאוד אמין - גם אם מתקלקל לך משהו ברכב, בדרך כלל זה לא הפונקציות שמניעות את הרכב קרי: מנוע-תיבה-גלגלים - המנוע מאוד אמין וממשיך לתפקד גם כשהוא מקולקל ומאוד ישן. הדברים שיותר מתקלילים הם: מזגן, ידיות, נורות וכל מיני פלסטיקים שהם לא קריטיים לתנועת הרכב.
אלכס  |  10.08.13
לכל התגובות