אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סכנה פיראטית בכבישי הגדה צילום: יואב גלאי

סכנה פיראטית בכבישי הגדה

אלפי מכוניות ישנות שלא עברו טסט בארץ נוסעות בשטחים, לרוב בלי התערבות משטרתית

12.08.2013, 10:22 | דני רובינשטיין
עם עלות השחר חסם כוח גדול של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים את הדרכים שמובילות לארבעה כפרים פלסטיניים בדרום־מערב ירושלים: חוסן, בתיר, נחלין וואדי פוכין. הפשיטה, שהתקיימה לפני כחודש, נועדה להפתיע בעלי מכוניות פיראטיות מהכפרים, שנוסעים בהן באין מפריע בכבישי הגדה.

אחדים מתושבי הכפרים הבחינו בעוד מועד במתרחש והצליחו להחביא את המכוניות שברשותם. אחרים נאלצו להשקיף כיצד משאיות גרר מובילות את המכוניות למגרש גדול באזור, שבו הן נמעכו על ידי טרקטורים. להערכת גורמים בשטח, לפחות 200 מכוניות הפכו לגרוטאות בסיום המבצע. אבל הפשיטה הזו ודומות לה, שמתרחשות מדי פעם בתיאום עם הממשל הישראלי, הן רק טיפה בים ההפקרות השורר בכבישי השטחים.

מכוניות בעלות לוחית זיהוי ישראלית שהושמדו בכפר עוריף ליד שכם, צילום: יורם כהן, ערוץ 1 מכוניות בעלות לוחית זיהוי ישראלית שהושמדו בכפר עוריף ליד שכם | צילום: יורם כהן, ערוץ 1 מכוניות בעלות לוחית זיהוי ישראלית שהושמדו בכפר עוריף ליד שכם, צילום: יורם כהן, ערוץ 1

 

3,000 שקל לא מספיקים לחלק מהנהגים

 

מי שנוסע בכבישים הפנימיים בגדה מיד מבחין במספר גדול של מכוניות שנושאות לוחיות זיהוי ישראליות צהובות. חלקן, בייחוד באזורים הכפריים, הן מכוניות ישראליות ישנות. רוב המכוניות הללו הורדו מהכביש בישראל, ואין להן כמובן רישוי וביטוח.

החוק בישראל מאפשר לכל מי שבידו מכונית בת 20 שנה ויותר לקבל 3,000 שקל תמורת שליחתה לגריטה. אולם יש כאלה שמאמינים שהמכונית המקרטעת שלהם שווה יותר מ־3,000 שקל ומחפשים פתרון חלופי. מתווכים פלסטינים, לרוב בעלי משאיות גרר, קונים מהם את המכוניות, מבצעים בהן שיפוץ קל ומחזירים אותן לשימוש בגדה. משטרת ישראל לא פועלת בריכוזי הפלסטינים בגדה, ולמשטרה הפלסטינית אין היכולת והמשאבים לטפל בתופעה — מה שמגדיל את הסכנה בכבישי הרשות.

הבעלים ממזרח ירושלים, הנהג מרמאללה

אי־הסדר כולל לא רק מכוניות ישנות ונטולות מסמכים: ברמאללה ובית לחם ניתן לראות גם לא מעט מכוניות חדשות בעלות לוחיות ישראליות. רובן רשומות על שם של ערבים אזרחי ישראל או על שם תושב מזרח ירושלים, אף שבפועל מי שנוהג בהן הוא תושב הגדה. החוק הישראלי אוסר על תושבי הגדה לנסוע במכוניות עם לוחיות זיהוי צהובות בשטחי ישראל. אלא שהחוק לא מחייב את המשטרה הפלסטינית, מה שמאפשר לפלסטינים לנהוג על מכוניות ישראליות בשטחי הרשות באופן חוקי.

בכבישי הגדה נעות גם מכוניות ישראליות גנובות, אבל חלקן נמוך באופן משמעותי לעומת אלפי המכוניות שהורדו מהכביש בישראל. וכך, תוצר לוואי נוסף של השימוש במכוניות הישנות הוא שישראל מייצאת לגדה לא רק את הסכנה בכבישים אלא גם זיהום האוויר.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
אין קשר לגריטה
רכב לגריטה אמור להיות בן עשרים ובעל רישיון בתוקף. יש המון רכבים שלא משתלם לשמור על רישיונם בתוקף עד שימלאו להם עשרים שנה. לאחר שאתה מוריד את הרכב מהכביש במשרד הרישוי ומוכר אותו לפירוק הוא עובר לשטחים באופן חוקי, (שוב, בהנחה שהורדת אותו במשרד הרישוי- "נייר כתום". בשטחים, חוקי לחלוטין לתושבים הפלסטינים לנסוע בכבישים הפנימיים שלהם ברכבים הללו, ולמשטרת ישראל אין יכולת להלחם בתופעה מלבד להחרים רכב כזה. להעניש? אין את מי...
ראשוני , ראשלצ  |  12.08.13
לכל התגובות