אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדריך להקמת רשת זכיינות – חלק שלישי צילום: shutterstock

המדריך להקמת רשת זכיינות – חלק שלישי

הצעד הבא בדרך שלך להפיכת העסק שלך לרשת מזכה הוא בניית מודל עסקי. המודל מפרט את הקריטריונים לפיהם יוקמו ויתנהלו הסניפים העתידיים של הרשת ומגדיר את יחסי הגומלין בינך לבין הזכיינים

21.08.2013, 10:58 | סטיבן וולפסון, יואב גזית וצחי אגאיוף

בחזרה לערוץ זכייניסט>>

בחלק הקודם של המדריך, התבקשתם לבחון היטב את סניף הדגל שלכם והקונספט שבניתם, על מנת לוודא כי הוא מבוסס על עקרונות ברורים שניתנים לשכפול על ידי הזכיינים השונים. כעת עליך להתקדם לשלבים הבאים – שכפול הפיילוט ופיתוח המודל העסקי לפיו תפעל הרשת שלך וסניפי הזכיינים.

אם אתה סמוך ובטוח שכל העקרונות המהותיים בסניף הפיילוט יושמו, עליך להתחיל לחשוב על המעבר לשלב הבא - מכירת הזיכיון הראשון, שלמעשה משכפל את "ספינת הדגל" או את הקונספט העסקי שלך.

זכור שמרגע שהגעת לשלב זה, ואתה מעוניין למכור זיכיון, לא תוכל להישאר מעורב בניהול הישיר של הסניף המקורי שלך ברמה שאליה התרגלת, שכן ניהול רשת דורש השקעה, לא מבוטלת, של זמן ומשאבים. האם אתה מוכן לעזוב את העסק למשך שעות ארוכות, ימים ואפילו שבועות על מנת לסייע לזכיינים שלך? במידה ואינך מסוגל להשאיר את העסק שלך בידיו של מנהל אחר בהעדרך, אינך מוכן למכירת זיכיונות.

אם החלטת לצאת לדרך - עלייך להבטיח שכל הקריטריונים לגבי סניף הפיילוט שלך יאפשרו לך לסייע לזכיין להשיג את אותן המטרות.

מודל עסקי – רשת זכיינות

שלב מקדים לתהליך מכירת הזיכיונות הוא יצירת מודל עסקי של הרשת. יש לבנות תכנית פיננסית מקיפה, הן לניהול הרשת והן לניהול סניף של זכיין. אל תשכח שאנו נמצאים בשוק תחרותי, ו"סיפור הרווח" של הזכיין, חייב להיות מספיק אטרקטיבי כדי שיזמים המחפשים לרכוש זיכיון, יקבלו החלטה לרכוש דווקא את הזיכיון של הרשת שלך.

להלן מספר דוגמאות לקריטריונים שעלייך להגדיר במסגרת המודל שלך:

1. תשלום הצטרפות – דמי זיכיון ראשוניים

• יש לקבוע את סכום דמי הזיכיון אשר תגבה מהזכיינים המעוניינים להצטרף לרשת.

• מה אתה מציע לזכיינים בתמורה לתשלום דמי הזיכיון? התשלום אמור לכלול את הזכות להשתמש בסימני המסחר, להפעיל את סניף הרשת באזור גיאוגרפי מסוים ולמכור את המוצרים או השירותים של הרשת. בנוסף, התשלום אמור לכלול את השירותים הבאים:

סיוע באיתור המיקום לסניף של הזכיין. עליך לסייע לזכיין במשא ומתן מול בעלי הנכס ואף יש לשקול את חתימת הרשת על חוזה השכירות כדי לשמר את המשכיות הרשת בנקודה זו.

  • הכשרת הזכיין. יש להכין תכנית הכשרה מסודרת ולהחליט מי מצוות העובדים ברשת יכשיר את הזכיין והיכן היא תתקיים.
  • חוברות וספרי הדרכה להכשרה ולתפעול שוטף. כלים אלו אמורים לשמש את הזכיינים שלך, אך חשוב מכך- להגדיר את הסטנדרטים התפעוליים להם אתה מצפה מהזכיין על מנת להבטיח אחידות ועקביות ברשת.
  • מתן סיוע לזכיין בגיוס ובהכשרה של צוות עובדים.
  • מתן סיוע לזכיין בהקמת החנות ולאחר מכן בפתיחת והרצת החנות.
  • מתן סיוע לזכיין בגיבוש תכנית שיווק ופרסום של החנות, טרם פתיחתה.

2. גביית תמלוגים שוטפים

• יש לקבוע אילו תמלוגים חודשיים בכוונתך לגבות מהזכיינים.

האם התשלומים יקבעו כאחוזים ממחזור ההכנסות או על סכום חודשי קבוע, או שילוב של השניים? יש לשקול לקבוע תמלוגי מינימום אשר יבטיחו לרשת תזרים מזומנים מינימאלי.

• חשוב לקבוע כיצד ייגבו התשלומים.

• יש לקבוע אילו שירותים ותמיכה תספק לזכיינים שלך בתמורה לתמלוגים השוטפים שאתה מקבל מהם.

• האם התמלוגים החודשיים יכסו את עלויות והמשאבים שתקדיש על מנת לתמוך בזכיינים? כמה סניפים נדרשים כדי שהתמלוגים החודשיים יכסו את ההוצאות השוטפות של מטה הרשת?

3. פרסום ושיווק

• עליך לקבוע כמה תגבה מהזכיינים שלך עבור פרסום ושיווק ברמה הארצית. האם התשלומים יקבעו כאחוזים ממחזור ההכנסות או על סכום חודשי קבוע, או שילוב של השניים?

• יש לקבוע תכנית שיווקית מסודרת כדי לדעת כיצד בכוונתך לנהל ולתמוך בצרכים הפרסומיים והשיווקיים של הזכיינים ושל הרשת שלך, מי יהיה אחראי על הפרסום והשיווק של הרשת ולאיזה תקציב תזדקק על מנת לנהל ולממן את הצרכים הפרסומיים והשיווקיים של הרשת ולממש את האסטרטגית השיווק.

4. אלמנטים משפטיים

• יש לדאוג לכך שהקניין הרוחני, סימני המסחר ושם המותג של רשת הזכיינות שלך מוגנים ורשומים כנדרש.

• יש לנסח הסכם זיכיון. רצוי שהוא ינוסח בידי עורך דין בעל ניסיון בתחום הזכיינות.

• שים לב שנוסח הסכם הזיכיון מכיל ומביא לידי ביטוי את המודל העסקי-זכייני.

• עליך לנסח הסכם שמירת סודיות (Non-Disclosure) לחתימה של הזכיין הפוטנציאלי, לפני חשיפת מידע רגיש של הרשת.

• עליך לדאוג כי יש ברשותך את כל הרישיונות והאישורים העסקיים והממשלתיים הנדרשים עבור העסק שלך.

5. ביטוח

• בתור בעלים של רשת מזכה, עליך לדאוג, בין היתר, גם לאלמנטים של ביטוח לרשת שלך ולסניפים של הזכיינים.

• יש לכלול את הוראות הביטוח בנוסח הסכם הזכיינות, על מנת שהזכיין שלך והרשת יהיו מבוטחים כראוי.

לאחר שגיבשת תשובות מספקות לחמשת הסעיפים - בפרק הבא של המדריך, נעסוק בשלב קריטי בתהליך - הבנה מעמיקה של מיהו למעשה הזכיין אותו אתה מבקש לגייס, וכיצד עליך לגייס אותו.

קיראו גם: 

 

המדריך להקמת רשת זכיינות - חלק ראשון

 

המדריך להקמת רשת זכיינות - חלק שני

למידע נוסף בנושא זכיינות>>

 

תגיות