אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ספיבק מתחיל לעבוד: ידרוש מבית הדין לחשוף את מכרזי הנמלים החדשים צילום: עמית שעל

ספיבק מתחיל לעבוד: ידרוש מבית הדין לחשוף את מכרזי הנמלים החדשים

מכרזי הקמת הנמלים פורסמו לפני כחודשיים אולם הם אינם גלויים לציבור. היום נקבע שהצוות הכלכלי ינתח את המכרזים ויוכיח את חוסר הכדאיות שלהם

01.09.2013, 23:11 | ליאור גוטמן
ועדי הנמלים מעלים הילוך בכל הנוגע למאבקם כנגד הקמת שני נמלים חדשים: ל"כלכליסט" נודע שצוות הכלכלנים שנשכר על ידם, בראשות פרופ' אביה ספיבק, ידרוש ממשרדי האוצר והתחבורה לחשוף את המכרזים שפורסמו להקמת שני נמלים חדשים בארץ, אחד באשדוד והשני בחיפה. מדובר הן במכרזי הבנייה הפיסית של הנמלים, בשווי 1.1 מיליארד שקל לכל נמל, והן במכרזי ההפעלה במסגרתם הנמלים יועברו לידי לגוף פרטי זר שיתפעל כל נמל לאורך 25 שנה.

קראו עוד בכלכליסט

מכרזי הקמת הנמלים פורסמו לפני כחודשיים אולם הם אינם גלויים לציבור. בישיבה שהתקיימה היום (א') בנמל אשדוד, בנוכחות נציגי ההסתדרות וספיבק, נקבע שהצוות הכלכלי ינתח את המכרזים ויוכיח את חוסר הכדאיות הכלכלית שלהם.

הניתוח ייעשה על ידי פרופ' ספיבק ועמיתו ד"ר מאיר אמיר שכיהן במשרד האוצר. עוד ינסו הוועדים להוכיח שקידום התוכנית על ידי חברת נמלי ישראל משולה ל"זריקת כסף לפח". הסיבה: לטענתם היציאה למכרזים נעשתה בחופזה זאת במציאות בה חברת נמלי ישראל מתנהלת כבר קרוב לשנה בהעדר יו"ר דירקטוריון קבוע. בפגישה טען ספיבק שאין קשר בין עלויות הנמלים להורדת יוקר המחיה, מה גם שלא ייתכן שהמדינה משכה 400 מיליון שקל דיבידנד מנמל אשדוד בשנה האחרונה תוך שהיא מצהירה ש"העסק שם לא עובד" ולכן יש להקים נמל חדש.

פרופסור אביה ספיבק, צילום: עמית שעל פרופסור אביה ספיבק | צילום: עמית שעל פרופסור אביה ספיבק, צילום: עמית שעל

התחושה שהמדינה "רצה" להקים נמלים מבלי להכין תכנית מסודרת קיבלה גיבוי ביום רביעי האחרון: יו"ר ההסתדרות עופר עיני סיפר בועידת התחזיות הלאומיות ל-2013 של "כלכליסט" ש"הרפורמה בנמלי הים היא תוצאה של פופוליזם ורצון לכותרות מצד הפוליטיקאים: "ירה השר בנט שצריך להכניס צבא לנמלים ופתאום שר התחבורה יצא לטיול, התייעץ עם הכלב שלו, ראה אגם והחליט שהוא רוצה רפורמה אחרת בנמלים ואפילו תכנית עבודה לא היתה לו. בשיחות כאלו ואחרות שואלים למה, כי כבר היה מתווה לרפורמה קיימת והתשובה היתה אנחנו לא יכולים לתת לשר בנט לגנוב לנו את הקרדיט. אז במקום לבנות משק צומח אנחנו רבים על קרדיטים", אמר.

החלטת ועדי הנמלים לתקוף את כדאיות המכרזים להקמת שני נמלים מגיעה לאחר שביום חמישי האחרון התיר

בית הדין הארצי לקדם את הקמת הנמלים, זאת לאחר חודש של הקפאה בחסותו. בדיון שנערך על לשעות הלילה הבין השופט פליטמן שלמרות שועדי העובדים ומשרדי האוצר והתחבורה נפגשו במהלך אוגוסט מספר פעמים כדי לקדם את הרפורמה, הצדדים לא הצליחו לרשום כל התקדמות.

בית הדין הארצי קבע דיון נוסף ביום שלישי הקרוב, אולם המדינה לא ממתינה וכבר ביום שני הקרוב היא תקיים את כנס המציעים למכרזים. כפי שנחשף ב"כלכליסט" בתחילת יולי, החברות שפיר הנדסה, אשטרום ושיכון ובינוי עברו את השלב המקדים (PQ) במכרז להקמת נמל חדש בישראל. אל המכרז נרשמו 8 קבוצות שונות שמורכבות מ-15 חברות ישראליות וזרות (מגרמניה, איטליה, ספרד, הולנד וסין).

תגיות