אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שבע קבוצות ישתתפו במכרז למתקן המיחזור של גוש דן צילום: אייל פרידמן

בלעדי לכלכליסט

שבע קבוצות ישתתפו במכרז למתקן המיחזור של גוש דן

רשימת הקבוצות שהגישו הצעות למכרז ה־BOT כוללת את משפחת לבנת ואת שיכון ובינוי

17.09.2013, 06:59 | ליאור גוטמן

שבע קבוצות מקומיות ובינלאומיות צפויות לגשת למכרז המקדים להקמת מתקן מיחזור אשפה ראשון מסוגו בגוש דן, שעלות הקמתו נאמדת ב־3 מיליארד שקל. כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

מתקן שמתוכנן לרכז מ־2016 את האשפה שנאספת בגוש דן, להפריד אותה ולמחזר חלק ממנה. במתקן, שמיקומו טרם נקבע, צפויה לקום גם תחנת כוח קטנה, שתופעל באמצעות זבל אורגני המשוחרר במהלך הטיפול באשפה , צילום: משה ריצ מתקן שמתוכנן לרכז מ־2016 את האשפה שנאספת בגוש דן, להפריד אותה ולמחזר חלק ממנה. במתקן, שמיקומו טרם נקבע, צפויה לקום גם תחנת כוח קטנה, שתופעל באמצעות זבל אורגני המשוחרר במהלך הטיפול באשפה | צילום: משה ריצ'קר מתקן שמתוכנן לרכז מ־2016 את האשפה שנאספת בגוש דן, להפריד אותה ולמחזר חלק ממנה. במתקן, שמיקומו טרם נקבע, צפויה לקום גם תחנת כוח קטנה, שתופעל באמצעות זבל אורגני המשוחרר במהלך הטיפול באשפה , צילום: משה ריצ

הקבוצות שהגישו את מועמדותן למכרז הן תאגיד ואוליה באמצעות TMM, תהל מקבוצת קרדן, תעבורה של משפחת לבנת, ברן, גרנית הכרמל באמצעות החברה־הבת GES, שיכון ובינוי שתיגש למכרז עם ואלוריזה הספרדית, וחברת ספרדית נוספת Hera Holdings. בשבוע שעבר קיים משרד האוצר כנס מציעים לחברות שישתתפו במכרז.

המכרז, צפוי להתקיים בשיטת BOT, שבמסגרתה משקיע פרטי בונה את המתקן, מפעיל אותו במשך עשרות שנים ומעביר אותו לידי המדינה בסיום התקופה. עלות הקמת המתקן, שלפי התכנון מיועד להתחיל לפעול ב־2016, נאמדת ב־400–600 מיליון שקל. התפעול מוערך ב־100 מיליון שקל בשנה, כ־2.5 מיליארד שקל בכל תקופת הפעלת המתקן, עד העברתו למדינה.

מיקומו של מתקן המיחזור טרם נקבע, והאפשרויות הן אזור השפד"ן מדרום לראשון לציון, חבל מודיעין ומחלף מורשה. המתקן צפוי לטפל בכ־1,000 טונות אשפה ביום ובהפרדה שלה. לאחר מכן רוב האשפה ימוחזר וחלקה יוטמן. המכרז כולל גם הקמת תחנת כוח קטנה שתפעל בביו־גז, כלומר באמצעות הזבל האורגני שמשוחרר במהלך הטיפול באשפה.

ההכנסות מהמתקן צפויות להגיע מדמי הטיפול שישלמו העיריות, ממכירת החשמל מתחנת הכוח וממכירת תוצרי הלוואי של המיחזור. לפי הערכות, התעריף של טיפול באשפה כיום הוא 100 שקל לטונה, כך שמפעילת המתקן צפויה לרשום הכנסה של כמיליון שקל ביום מהסעיף הזה. מנכ"ל חברת הייעוץ MNS שרון זאורבך, שמתמחה במכרזי תשתיות, אומר שרוב העלויות בפרויקט הן על תפעול ולא על הקמה. לדבריו, "היקפי המימון הנמוכים יחסית פותחים בפני גופים מממנים חדשים הזדמנות כניסה לשוק".

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
הפרדה במקור
בהמשך לתגובה מס 2 אם נבדוק את כמות כלי הרכב שאוספים את נקודות האיסוף בהפרדה בקבוקים, נייר, קרטון ,יבש ,אורגני, מתכת ,וכו" אז אם בעבר נכנסו לרחוב משאית 2 בשבוע עכשיו בין 5 ל6 שזה פוגע בזיהום האוויר איכות החיים עומסים בתנועה וכו" הרעיון של 2 זרמים בלבד יעיל יותר.
רמי , ראשל"צ  |  17.09.13
2.
הצעה לעיריות ולמתמודדים
הצלחת הפרוייקט מותנית באחוז השתתפות גבוה של התושבים בביצוע ההפרדה במקור. ככל השתושבים יפרידו יותר כך ייטב. לכן אני מציע לא לטרטר את התושב בין פחים. אחרי מחשבה מרובה, הדבר היעיל ביותר והקל ביותר לביצוע הוא פשוט הפרדה לשני זרמים: יבש ורטוב וזהו. שני הפחים יהיו בחצר ביתו של התושב (במקום המיועד לפחים). בלי כלובי מחזור, בלי כלובי בקבוקים, בלי פח מיוחד לנייר, זכוכית וכדומה - תחסכו טרטור ותמיינו את הזרם היבש במתקן ההפרדה עצמו. אם תבצעו זאת - תהייה הצדקה מעשית לקנוס תושב שלא ימחזר. כמו ביפן או מדינות מתקדמות אחרות.
רואה חשבון , רמת גן  |  17.09.13