אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יין מחפש הכרה

יין מחפש הכרה

היינות הישראליים זוכים בפרסים בינלאומיים, אך מתקשים לתרגם את היוקרה להצלחה מסחרית בעולם. במאמץ להיכנס לתודעה הם מנסים להשתלב בתפריטי היינות של מסעדות עילית מעוטרות כוכבים כמו נובו ואושיאנה

16.10.2013, 09:10 | גלי וולוצקי
מסעדת אושיאנה הניו־יורקית, המעוטרת בכוכב מישלן, מחזיקה תפריט יינות שנראה כמו ספר. לעמק הלואר לבדו מוקדש בו פרק שלם, וכך גם לעמק הרון, לטוסקנה ולאזורי יין חשובים אחרים. ואולם, בתחתית עמוד 46 בתפריט, תחת הכותרת "מדינות אחרות של העולם הישן", בין מרוקו ללבנון, מתחבאת הנקודה הישראלית - בקבוק קריניאן פרא 2010 של יקב רקנאטי שתג המחיר שלו הוא 160 דולר.

נעם יעקובי, מנכ"ל היקב, מודה שבשביל השורה הקטנה הזאת הוא מוכן לעבוד קשה. "מסעדות מכוכבות מישלן ומסעדות יוקרה בחו"ל הן חלון ראווה עבור יקב. מדובר בכרטיס כניסה לחנויות יוקרה ולתודעת הקהל".

איך הגעתם לאושיאנה?

“בנובמבר נפגשתי עם הסומלייה במסעדה. הוא טעם ארבעה יינות שלנו, התלהב מהקריניאן פרא ואפילו לא שאל כמה הוא עולה. הוא ישר ביקש 12 בקבוקים והכניס אותו לתפריט". יינות היקב מופיעים גם בתפריטי מסעדות נחשבות אחרות בחו"ל. ספיישל ריזרב 2009 נמכר באביב האחרון כיין החודש במסעדת דינר הלונדונית של הסטון בלומנטל (שני כוכבי מישלן) ובמסעדת סמהאוד פלייסס באמסטרדם (אף היא בעלת שני כוכבים). כך גם קברנה סוביניון ריזרב 2009 מופיע בתפריטי דל פסטו ודובנטייל הניו־יורקיות - שתיהן מעוטרות בכוכב מישלן אחד.

איילה זינגר, מנהלת פיתוח ושיווק ביקבי רמת הגולן, שלמותגיו נוכחות במסעדות כמו אוברג' דה איל של השף הצרפתי פול הברלין, המעוטרת בשלושה כוכבי מישלן, אומרת: "המפיצים שלנו עובדים קשה. חברת הפצה חזקה שמסוגלת להכניס יקב למסעדות יוקרה היא נכס".

גם דורית בן סימון, מנהלת היצוא של יקבי כרמל, מספרת על הקושי בתהליך. "נוסף לקונוטציות הפוליטיות שמתלוות לישראל, אף אחד לא יודע שמייצרים כאן יין, אבל כשאני מציגה אותנו כחלק מטרואר שכולל גם את לבנון, קפריסין וכל האזור שלנו - זה נראה אחרת". יין יער יתיר של יקב יתיר, שבבעלות יקבי כרמל, נמכר כיום במסעדות וויילד האני ונובו הלונדוניות, כשהוא מוצג כ־Yatir Forest ,Judean Hills Negev Desert. "הקהל מוקסם כשהוא רואה יין שמיוצר בנגב. זו נקודת החוזק שלנו ומה שיש לנו למכור - טרואר מיוחד שאין כמותו".

איש היין ישי מלכוב, שמילא בעבר שורה של תפקידי ניהול בתחום היין במסעדותיו הלונדוניות של גורדון רמזי, מסכים: "אנשי יין מחפשים יינות מיוחדים, שמייצגים מקום או אזור בצורה אמינה ומיוחדת. יקב ישראלי שמציע יינות בסגנון צרפתי יעניין אותם פחות. הם רוצים סיפור שאפשר לדבר עליו". לדבריו לא איכות היין בארץ היא הבעיה, אלא העובדה שאין בארץ גוף רשמי שמשווק את היקבים, כך שכל יקב נלחם את המלחמה לבד כל פעם מחדש. "בסופו של דבר, רק לאותו יקב, וגם אז היא רק תוספת של שורה לרזומה", הוא אומר.

נתון מעניין נוסף הוא שמחירי היינות במסעדות בחו"ל גבוהים מהמחירים בארץ. כך לדוגמה, יער יתיר, שנמכר במסעדות עילית בארץ בכ־400 שקל, נמכר בוויילד האני ב־180 ליש"ט. "המחירים תלויים בעיקר במיסוי ובשיטת התמחור של המסעדות. בבריטניה, למשל, נהוג להכפיל את מחיר הבקבוק פי ארבעה ולא פי שלושה כנהוג בארץ", מסבירה בן סימון.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
כתבה מצחיקה !
מישהו ניסה פעם להבין מה נדרש כדי להכניס יין ישראלי למסעדה ישראלית? רחמנא ליצלן - פושטים מהיקב את העור בעבור התדמית בצורה שאפילו לא כדאי להיכנס לשם! מעבר לזה שלממשלת ישראל אין שום בעיה לעמוד מאחורי מחיר המטרה וצמצום הייבוא של הגבינות לארץ ע"י הטלת מכסים אדירים בעוד כשמגיעים ליין - יוק . נעלמת הגאווה - כל דיכפין נכנס בשערינו . יינות נחותים מכול העולם מגיעים ע"ח היין הישראלי! אם הייתה אישהיא מידה - זה היה נראה אחרת? מישהו מעלה בדעתו מדף יינות ברשת צרפתית ש50% ממנה היא תוצרת איטליה,פורטוגל וספרד? זה לא יקרה - כי יש להם את טיפת הגאווה שלנו אין אז תפסיקו לחרטט על להיכנס למסעדות בעולם ותגידו לכל ה"מסעדנים" שלנו שעניי עירם קודמים
17.10.13
1.
המאמץ להכניס יין למסעדה לא שווה את התוצאה
יש דרכים אחרות להביא את היין הישראלי לתודעה של השותים ברחבי העולם הבעיות הם: תפיסות עולם מיושנות בנושא המכירות והפיתוח בעיסקי וחמור לא פחות חוסר שיתוף פעולה בין היקבים (חוסר פרגון!!) וכמובן חוסר תמיכה של הממשלה. לדוגמא: ממשלת אוסטריה למשל משקיעה עשרות מיליוני דולרים ויותר בקידום היין האוסטרלי ברחבי העולם כך עושות גם ממשלות דרא"פ, צ'ילי, ארגנטינה ועוד. תקציב ממשלת ישראל לקידום יצוא היין עומד על כמה מיליוני שקלים בודדים בחמש שנים(!!).
יורם ניר  |  16.10.13