יין מחפש הכרה
היינות הישראליים זוכים בפרסים בינלאומיים, אך מתקשים לתרגם את היוקרה להצלחה מסחרית בעולם. במאמץ להיכנס לתודעה הם מנסים להשתלב בתפריטי היינות של מסעדות עילית מעוטרות כוכבים כמו נובו ואושיאנה
נעם יעקובי, מנכ"ל היקב, מודה שבשביל השורה הקטנה הזאת הוא מוכן לעבוד קשה. "מסעדות מכוכבות מישלן ומסעדות יוקרה בחו"ל הן חלון ראווה עבור יקב. מדובר בכרטיס כניסה לחנויות יוקרה ולתודעת הקהל".
איך הגעתם לאושיאנה?
“בנובמבר נפגשתי עם הסומלייה במסעדה. הוא טעם ארבעה יינות שלנו, התלהב מהקריניאן פרא ואפילו לא שאל כמה הוא עולה. הוא ישר ביקש 12 בקבוקים והכניס אותו לתפריט". יינות היקב מופיעים גם בתפריטי מסעדות נחשבות אחרות בחו"ל. ספיישל ריזרב 2009 נמכר באביב האחרון כיין החודש במסעדת דינר הלונדונית של הסטון בלומנטל (שני כוכבי מישלן) ובמסעדת סמהאוד פלייסס באמסטרדם (אף היא בעלת שני כוכבים). כך גם קברנה סוביניון ריזרב 2009 מופיע בתפריטי דל פסטו ודובנטייל הניו־יורקיות - שתיהן מעוטרות בכוכב מישלן אחד.
איילה זינגר, מנהלת פיתוח ושיווק ביקבי רמת הגולן, שלמותגיו נוכחות במסעדות כמו אוברג' דה איל של השף הצרפתי פול הברלין, המעוטרת בשלושה כוכבי מישלן, אומרת: "המפיצים שלנו עובדים קשה. חברת הפצה חזקה שמסוגלת להכניס יקב למסעדות יוקרה היא נכס".
גם דורית בן סימון, מנהלת היצוא של יקבי כרמל, מספרת על הקושי בתהליך. "נוסף לקונוטציות הפוליטיות שמתלוות לישראל, אף אחד לא יודע שמייצרים כאן יין, אבל כשאני מציגה אותנו כחלק מטרואר שכולל גם את לבנון, קפריסין וכל האזור שלנו - זה נראה אחרת". יין יער יתיר של יקב יתיר, שבבעלות יקבי כרמל, נמכר כיום במסעדות וויילד האני ונובו הלונדוניות, כשהוא מוצג כ־Yatir Forest ,Judean Hills Negev Desert. "הקהל מוקסם כשהוא רואה יין שמיוצר בנגב. זו נקודת החוזק שלנו ומה שיש לנו למכור - טרואר מיוחד שאין כמותו".
איש היין ישי מלכוב, שמילא בעבר שורה של תפקידי ניהול בתחום היין במסעדותיו הלונדוניות של גורדון רמזי, מסכים: "אנשי יין מחפשים יינות מיוחדים, שמייצגים מקום או אזור בצורה אמינה ומיוחדת. יקב ישראלי שמציע יינות בסגנון צרפתי יעניין אותם פחות. הם רוצים סיפור שאפשר לדבר עליו". לדבריו לא איכות היין בארץ היא הבעיה, אלא העובדה שאין בארץ גוף רשמי שמשווק את היקבים, כך שכל יקב נלחם את המלחמה לבד כל פעם מחדש. "בסופו של דבר, רק לאותו יקב, וגם אז היא רק תוספת של שורה לרזומה", הוא אומר.
נתון מעניין נוסף הוא שמחירי היינות במסעדות בחו"ל גבוהים מהמחירים בארץ. כך לדוגמה, יער יתיר, שנמכר במסעדות עילית בארץ בכ־400 שקל, נמכר בוויילד האני ב־180 ליש"ט. "המחירים תלויים בעיקר במיסוי ובשיטת התמחור של המסעדות. בבריטניה, למשל, נהוג להכפיל את מחיר הבקבוק פי ארבעה ולא פי שלושה כנהוג בארץ", מסבירה בן סימון.
3 תגובות לכתיבת תגובה