אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרץ בדיון על הרכבת לאילת: "כל מי שדוהר  שיעצור בתחנות ביניים" צילום: עטא עוויסאת

פרץ בדיון על הרכבת לאילת: "כל מי שדוהר שיעצור בתחנות ביניים"

השר להגנת הסביבה יצא נגד אנשי משרד התחבורה שלטענתו מקדמים את הפרויקט מבלי לפנות אל הגופים הרלוונטיים: "מדינת ישראל עדין מדינת חוק. מישהו משלה את עצמו שאקבל את הפגיעה בשמורות הטבע כמובנת מאליה?"

21.10.2013, 12:30 | חן פונדק

"הייתכן שמשרד ממשלתי שרוצה לקדם תוכנית כל כך משמעותית לא פונה אל הגופים הרלוונטיים כדי לסיים את ההליכים החוקיים? מישהו משלה את עצמו שאקבל את הפגיעה בשמורות הטבע כמובנת מאליה? מדינת ישראל עדין מדינת חוק ואני מציע לכל מי שדוהר על רכבות מהירות, לעצור בתחנות ביניים שבה נעמוד על כך שהחוק יקוים במלואו", כך אמר השר להגנת הסביבה עמיר פרץ בדיון שנערך היום (ב') בוועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא הקמת קו הרכבת לאילת. נציגי משרד התחבורה, המקדמים את הפרויקט, אליהם כוונו דבריו של פרץ, נפקדו מהדיון.

קראו עוד בכלכליסט

פרץ. "זה אחד הפרויקטים הכי גדולים ומשמעותיים שהיו כאן אי פעם, וככל שהוא גדול יותר, כך הדיון שהתקיים סביבו, הוא קטן יותר", צילום: זהר שחר פרץ. "זה אחד הפרויקטים הכי גדולים ומשמעותיים שהיו כאן אי פעם, וככל שהוא גדול יותר, כך הדיון שהתקיים סביבו, הוא קטן יותר" | צילום: זהר שחר פרץ. "זה אחד הפרויקטים הכי גדולים ומשמעותיים שהיו כאן אי פעם, וככל שהוא גדול יותר, כך הדיון שהתקיים סביבו, הוא קטן יותר", צילום: זהר שחר

לפני שבועיים אישרה ועדת השרים לענייני פנים את תוואי הרכבת שיאפשר נסיעה מתל אביב לאילת בתוך שעתיים בלבד. פרץ היה חבר הוועדה היחיד שהתנגד להקמת הרכבת. פרץ עקץ את שר התחבורה ישראל כץ שלפני שבועיים כתב בפייסבוק אל המתנגדים לרכבת: "אתם חוששים שמא איזו לטאה תידרס בדרך, למרות שדאגנו גם לזה באמצעות מעברים וגשרים?" ואמר בתגובה לכך: "אף אחד לא יטיף לי על הפעילות למען תושבי הפריפריה, לכן אני פותח ואומר זה לא הדיון כאן, זה לא מי מגן על הזוחלים ומי מגן על בני האדם, זו נקודה נוחה לגורמים מסוימים, אבל היא לא נכונה. זה אחד הפרויקטים הכי גדולים ומשמעותיים שהיו כאן אי פעם, וככל שהוא גדול יותר, כך הדיון שהתקיים סביבו, הוא קטן יותר. סביב הקמת שכונה באיזה יישוב בוחנים מכל זווית, וכאו לא בדקו כלום, אין שום בחינה של מה המשמעויות כלפי אילת, על המפרץ, לא בשאלה של העלויות. העיר אילת צריכה להיות הראשונה שמתנגדת, כל עוד לא בוחנים את כל המשמעויות", אמר פרץ.

החברה להגנת הטבע הציגה בדיון ליו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב, דו"ח המסכם את ההתנגדויות לפרויקט. לפי המתנגדים לתוכנית, התוואי הנוכחי שאושר לרכבת הורס שש שמורות טבע ובהן שמורת טבע מכתשים – עין יהב, מדבר יהודה, מישור ימין והמכתש הגדול. המשרד להגנת הסביבה הציע חלופה הקובעת כי הרכבת תעבור בתוך מנהרה מתחת לשמורות ובכך תמנע את הריסתן. רגב אמרה כי תכנס ישיבות נוספות בנושא.

כץ: "הרכבת לא יכולה להיות כלכלית"

 

שר התחבורה, ישראל כץ, שלא הגיע לדיון שנערך בבוקר בוועדת הפנים והגנת הסביבה, השיב לטענות שעלונגדו בדיון נוסף שהתקיים היום בנושא, בוועדת הכלכלה.

לדבריו אין קשר בין הרכבת לאילת לבין השפעה על הסביבה. "אם הרכבת הייתה מגיעה למפרץ אילת לא הייתי עושה בדיקה אקולוגית? כשאמרתי שצריך לדאוג ללטאות זה בסדר גמור. גם אני מטייל בטבע. יש אנשים שלא רוצים בכלל את הרכבת. יש כאלה שרוצים אבל לא בתוואי הזה. התוואי הנוכחי לוקח בחשבון את כל הפרמטרים".

בדיון עלתה שאלת הכלכליות של פרויקט הרכבת. כץ מנה את רצף החלטות הממשלה מאז 1954 שקראו להקמת רכבת לאילת ואמר כי לא נעשתה מעולם בדיקה כלכלית לרכבת והסיבה לכך היא כי "אף רכבת בעולם אינה כלכלית". לדבריו: "אין כאן בדיקה כלכלית, כי לא יכולה להיות. אף רכבת היא לא כלכלית. רכבת קלה יכולה להיות כלכלית. להערכתי מפעילי הרכבת הקלה בירושלים מרוויחים. אבל במקרים אחרים לא".

יו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה) הקשה על כץ: "ממשלת ישראל יכולה בסוף להחליט מה שהיא רוצה אבל אנחנו חושפים את הדברים לציבור בוועדה הזאת. האם הפרויקט הזה מבחינת ההשקעה שלו הוא פרויקט כלכלי? הפרויקט של רכבת לבאר שבע היה כלכלי בטווח הארוך. אין לי בעיה שלטווח הקצר הפרויקט לא יהיה כלכלי, השאלה היא לטווח הארוך". על כך השיב כץ כי "ההשקעה אינה כלכלית, התוצאה היא כלכלית. למדינה כדאי לבצע את הפרויקט".

סמנכ"ל החברה להגנת הטבע, ניר פאפאי אמר כי העבודה שהניחו היום בכנסת מתעסקת ברובה לא בהיבטים סביבתיים, אלא מראה כי הרכבת לא הולכת להשיג את יעדיה - ביניהם הוזלת מחיר הנסיעה לאילת והאם הרכבת תצמצם את מספר תאונות הדרכים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
גם סלילה של כביש היא לא כלכלית
למה להוציא מיליארדים על כבישים אם זה לא מכניס עוד כסף לקופה? הרי, המדינה מרוויחה יותר כסף כאשר אנחנו זוחלים ברכבינו הפרטיים באיטיות בכבישי הארץ. לנו לוקח שעתיים להגיע ולחזור מהעבודה, שורפים הרבה יותק דלק שעליו המדינה נהנת ממסים המעניקים לה הכנסות יפות. למה? התשובה היא שלא הכל נמדד בעיניין כלכליות. השלטון צריך לדאוג לרווחת אזרחיו. הרכבת הקלה היא חלק מהעניין. היא לא פרוייקט כלכלי גרידא (אם כי חיבור הדרום למרכז בהחלט יוכל לשפר את מצב האוכלוסייה בדרום).
21.10.13
לכל התגובות