אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אנליסטים: נזקי השבתת הממשל יפגעו בעונת הקניות צילום: בלומברג

אנליסטים: נזקי השבתת הממשל יפגעו בעונת הקניות

תקציב קניות החגים של האמריקאים צפוי לרדת השנה ב-2%, בעיקר משום שהמחלוקות שהובילו להשבתה לא נפתרו. הקמעונאים נערכים עם שלל פיתויים

21.10.2013, 22:48 | סוכנויות הידיעות

הקונגרס האמריקאי אמנם הצליח למנוע ברגע האחרון תרחיש בלהות של חדלות פירעון ופתח מחדש את שירותי הממשל שהיו מושבתים במשך 16 יום, אולם כלכלנים מזהירים כי ההסכם שהושג גורם נזק ממושך לכלכלה.

קראו עוד בכלכליסט

מארק זאנדי, אנליסט בחברת מודי'ס, אמר בראיון לרשת CBS כי הסכם - שמאפשר לממשלה לממן את פעילותה עד 15 בינואר ודוחה את הגדלת תקרת החוב ל־7 בפברואר - למעשה שוב רק דוחה את הקץ, ולא מוצא פתרון אמיתי למבוי הסתום בין המחוקקים הדמוקרטים לרפובליקנים.

לדבריו, המשק האמריקאי יוכל להתאושש מהפגיעה הישירה שספג כתוצאה מהשבתת שירותי הממשל, 24 מיליארד דולר, אולם חוסר היכולת של בתי העסק והצרכנים לתכנן לטווח ארוך יותר מחודשיים קדימה "מאכל" את הכלכלה. "אווירת חוסר הוודאות הצטברה לאורך שנים ופושה בכל תחומי הכלכלה", אמר זאנדי, "וכמובן לנוכח טבעו של ההסכם שאושר, היא תימשך גם לתוך השנה הבאה".

קניות בסן פרנסיסקו, בעונת הקניות ב-2012, צילום: בלומברג קניות בסן פרנסיסקו, בעונת הקניות ב-2012 | צילום: בלומברג קניות בסן פרנסיסקו, בעונת הקניות ב-2012, צילום: בלומברג

גם ל"סקווסטר" - צו הקיצוצים האוטומטיים שנכנס לתוקפו במרץ האחרון ויעלה שוב לדיון בחודשיים הקרובים - יש השפעות הרסניות על ההתאוששות הכלכלית. ב־15 בינואר צפויים להיכנס לתוקף קיצוצים קשים עוד יותר, אם המחוקקים שוב לא יסכימו על ביטולם.

ההשלכות של ההשבתה הארוכה וחוסר הוודאות המתמשך ישפיעו גם על עונת החגים, שידועה גם כעונת הקניות העמוסה ביותר, האחראית לכ־40% מההכנסות השנתיות של הרשתות הקמעונאיות. רבים מעובדי הממשל האמריקאי וספקיו השיבו בסקר של איגוד הקמעונאים האמריקאי כי יצמצמו את הקניות המתוכננות לחג המולד כל עוד צפוי שהקונגרס יגיע למבוי סתום נוסף בינואר. ככלל, אנליסטים חוזים כי תקציב הקניות של האמריקאים יהיה נמוך השנה ב־2%.

על רקע התחזיות העגומות, הקמעונאים מכפילים את המאמצים לפתות את הקונים להוציא יותר, כך מדווח "הניו יורק טיימס". כך למשל, רשת קיי־מארט הקדימה את הקמפיין הפרסומי לקראת עונת החגים ב־100 יום. כמו כן, רשת פרימיום אאוטלטס מתכננת אירוע בשם "לסיים עם זה מוקדם", שיתקיים במשך שלושה ימים בנובמבר ובו יוצעו מוצרים במחירים נמוכים במיוחד.

תגיות