אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שיווק ומימון? מנהלי העתיד - קודם תלמדו קיימות

שיווק ומימון? מנהלי העתיד - קודם תלמדו קיימות

נדרשת מהפכה באקדמיה. לא עוד התייחסות אל נושאי האתיקה, איכות הסביבה והשקיפות כנושאי בחירה נלווים אלא הפיכתם למרכיב הכרחי בליבת הלימודים של מנהל העסקים

11.11.2013, 09:22 | ליעד אורתר

אלפי סטודנטים כבשו זה לא מכבר את ספסל הלימודים, רעבים למידע ולקבלת הכלים לבניית קריירה והתפתחות מקצועית. הם ניגשו למגמות השונות עפ"י העדפתם וביניהם גם אלו אשר בחרו את חוגי הכלכלה ומנהל העסקים.

סטודנטים אלו מעצם בחירתם מצהירים כי בכוונתם וברצונם לשאת בעתיד בתפקידי הניהול, השירותים והטכנולוגיה העילית בישראל. אין זו בחירה מובנת מאליה בייחוד לאור העובדה כי נראה שהעולם העסקי עומד בפני טלטלה של ממש כשהעולם כולו צועד לקראת מצב משבר סביבתי וחברתי בעל השלכות מרחיקות לכת והעדויות על כך רק הולכות ורבות.

סטודנטים, צילום: מאיר אזולאי סטודנטים | צילום: מאיר אזולאי סטודנטים, צילום: מאיר אזולאי

לראייה, ביום שישי, ה-27 בספטמבר 2013, פורסם דו"ח הערכת המצב החמישי של הפאנל הבין ממשלתי לשינויי האקלים, ה-IPPC, הדו"ח קובע חד משמעית כי שינוי האקלים העולמי מתרחש ממש לנגד עינינו כאן ועכשיו והוא נגרם בראש ובראשונה בעיקר בגלל פליטות גזי חממה שמקורן בפעילות בני האדם. המשרד להגנת הסביבה פרסם גם הוא מחקר עדכני הצופה עלייה דרמטית בגובה פני הים בישראל והשפעות כלכליות וחברתיות מרחיקות לכת.

יחד עם המצב המשברי הסביבתי אנו נמצאים גם במצב משבר חברתי שמעולם לא היה חמור יותר. אנו חיים בעידן בו נשבר השיא של כמות האנשים העובדים בתנאי עבדות, עשרות מיליוני ילדים ממשיכים להיות מועסקים בתת תנאים ונשללת מהם הזכות לחינוך והזכות לעתיד טוב יותר. הפערים בין אלו שיש להם (לדוגמא, חיבור לאינטרנט) לאלו שאין להם (חיבור לאינטרנט) רק הולכים וגדלים ומתוך כ-70,000 תאגידים רב עולמיים רק אלפים בודדים בכלל מראים סימנים של אכפתיות ואימוץ כללים ונהלים של אחריות תאגידית וגם אלו מייפים את פעילותם לא פעם.

לאור מצב משברי עולמי זה היינו מצפים כי העתודה הניהולית הישראלית (כמו גם העולמית) תהיה מצוידת בכלים ובמידע הבסיסי אשר יוכלו להוות רקע מתאים לקבלת החלטות ניהוליות במציאות המשתנה של השנים הבאות. אך לא כך הדבר. מרבית הסטודנטים לניהול בישראל ובעולם יסיימו תארים ראשונים ומתקדמים בניהול עסקים וכלכלה ללא ידע בסיסי או הבנה מינימאלית על נושא שינויי האקלים עצמו כמו גם בהקשרו הרחב יותר המכונה 'קיימות' או 'אחריות תאגידית'. בפועל, פס היצור האקדמי של מנהלי העתיד לא עומד בדרישות המציאות המתבקשות ונדרשת הערכה והגדרה מחדש של ארגז הכלים הבסיסי איתו עלינו לצייד את בוגרי האוניברסיטאות והמכללות.

אין להתכחש לעובדה כי מצב משתנה זה חופן בתוכו לא רק איומים וסיכונים כי אם גם הזדמנויות כלכליות מרחיקות לכת. לכן, אם ברצוננו לראות מגזר עסקי ישראלי מוסרי, מתפתח ותורם לכלכלה המקומית, כמו גם לעולמית, המתמודד באומץ מול המשבר החברתי-הסביבתי, חובה עלינו, המרצים וראשי האקדמיה, לצייד את הסטודנטים בכלים המתאימים ובתיאוריות העדכניות. רק כך יוכלו הבוגרים הטריים להתמודד עם אתגרי העתיד תוך בחינה ביקורתית והבנה של בעיות העבר. לא רק עקומות תמורה וניתוחי רגרסיות, אלא גם היכרות עם מושגי המפתח כגון קיימות, אחריות תאגידית ויזמות חברתית. מושגים אלו מהווים תנאי בסיס להשתלבות בשיח העולמי המתפתח בתחום.

פרופ' גוידו פלאצו, אחד מההוגים המרכזיים בתחום האחריות התאגידית, הצהיר לאחרונה כי נדרשת מהפכה של ממש באקדמיה. לא עוד התייחסות אל נושאי האתיקה, איכות הסביבה והשקיפות כנושאי בחירה נלווים אלא הפיכתם למרכיב הכרחי בליבת הלימודים של מנהל העסקים ואליהם להוסיף כבחירה את הקורסים הנוספים העוסקים בשיווק, פרסום וכו'. נקווה כי קריאה זו תשמע בכל בתי הספר למנהל עסקים בישראל ובעולם וכי ממוסדות האקדמיה יצאו בקרוב מנהלים המגלים אחריות של ממש לסביבתם הטבעית והאנושית.

הכותב הוא מרצה לקיימות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות