אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האחות הרחמנייה שיצרה אימפריה רפואית צומחת צילום: shuttrstock

האחות הרחמנייה שיצרה אימפריה רפואית צומחת

קולופלסט התחילה ממוצר שפיתחה אחות כדי להקל את סבלה של בת משפחה לאחר ניתוח. כיום היא שולטת ב־40% מהשוק, והמכירות צומחות בעקביות

24.11.2013, 08:22 | אבי שגב ודנה אביב אופיר

קולופלסט (Coloplast) הדנית מפתחת ומוכרת מוצרים לטיפול ועזרה במצבים המכבידים על איכות החיים דוגמת אי־שליטה במתן שתן. החברה מייצאת את מוצריה ל־100 מדינות, מעסיקה כ־7,000 עובדים ושווי השוק שלה עומד על 12.9 מיליארד דולר. לקולופלסט אף יש נציגות בישראל, המשמשת כחלק מחטיבת היצוא של החברה. 

קראו עוד בכלכליסט

הרעיון להקמת החברה נולד בדנמרק בשנת 1954. אחות מקצועית בשם אליס סורנסן חיפשה דרכים להקל על אחותה, שמאז שעברה ניתוח סטומה (פרוצדורה רפואית שבמהלכה יוצרים פתח מלאכותי בדופן הבטן המיועד לניקוז הפרשות גוף) מיעטה לצאת מביתה. סורנסן פיתחה שקית מיוחדת הנצמדת לגוף וקולטת את הנוזלים המיותרים. פיתוח השקית סלל את הדרך לפיתוח מוצרים נוספים ולהקמת החברה ב־1957.

פונה לשווקים חדשים

קולופלסט מתמקדת בשלושה תחומים עיקריים: מוצרים לטיפול בפצעים כרוניים וריפוי שלהם, מוצרים לבעלי סטומה ומוצרים לטיפול ועזרה במגוון בעיות במערכת השתן. עם לקוחות החברה כיום נמנים נותני השירות הרפואי, יועצים רפואיים וגם צרכנים פרטיים.

קולופלסט מחזיקה בנתח של קרוב ל־40% משוק המוצרים העולמי לטיפול בבעיות סטומה — שוק הצומח בקצב שנתי של כ־5% ומוערך בשווי של 2.6 מיליארד דולר. החברה מחזיקה בנתח דומה בשוק המוצרים לטיפול בבעיות כרוניות של אי־שליטה במתן שתן (דוגמת קטטרים), שוק המוערך ב־1.6 מיליארד דולר עם קצב צמיחה דומה לזה של שוק מוצרי הסטומה. נוסף לכך, החברה מפתחת את תחום המוצרים לטיפול בפצעים ועובדת כדי למנף את הפעילות בתחום האורולוגיה לתפוצה גלובלית.

שוק הליבה של קולופלסט היה בעיקר באירופה, אולם בשנים האחרונות חיזקה החברה את חדירתה לשווקים מפותחים נוספים, ובהם ארה"ב, יפן ואוסטרליה, והחלה בניסיונות התבססות בשווקים המתעוררים.

משתפרת בכל המדדים

קולופלסט היא חברה הצומחת באופן שיטתי מדי שנה ומציגה שיפור בהכנסות, ברווח התפעולי וברווח הנקי. בסוף 2012 עמדו מכירות החברה על כ־2 מיליארד דולר — שיפור של קרוב ל־7% לעומת 2011. האנליסטים אופטימיים לגבי עתידה של קולופלסט, לפי התחזיות, היא צפויה להציג צמיחה של 7% במכירות בכל שנה בשנים 2013–2015. ברווח התפעולי נרשם ב־2012 שיפור של 21% לעומת 2011, והוא עמד על 677 מיליון דולר.

ברווח הנקי חל שיפור של 20% ל־395 מיליון דולר.

במבט קדימה, הרווח הנקי ב־2013 צפוי לעמוד על 488 מיליון דולר — צמיחה של 23.5% לעומת 2012. על פי תחזית שמרנית, החברה תמשיך להגדיל את הרווח הנקי ב־10% מדי שנה עד 2016.

במהלך 2011 נתבעה החברה בארה"ב בתביעה ייצוגית עם חברות נוספות בעניין נזק שנגרם, כביכול, כמשימוש בשתלים. קולופלסט נחשבת לנתבעת קטנה יחסית לשאר החברות, והיא מנסה להגיע להסדר עם התובעים מחוץ לכותלי בית המשפט. נראה שלתביעה לא היתה השפעה מהותית על מחיר המניה, שאף עלתה ב7.8% בשנה זו.

מכפיל הרווח של קולופלסט עומד כיום על 27, והוא צפוי לרדת ל־24.3 ב־2014, לרמה של 21.9 בשנת 2015, בשנה שלאחר מכן הוא צפוי לעמוד על 19.5 וב־2017 על 5.4. מבחינת מזומנים, בשנת 2012 עמד תזרים המזומנים על 2.3 מיליון דולר, ובסוף 2013 התזרים צפוי לעמוד על 2.7 מיליון דולר.

בנוסף, החברה מתכוונת להגדיל את נתח הדיבידנדים המחולקים בצורה משמעותית — בשנת 2011 חילקה קולופלסט דיבידנד של 0.5 דולר למניה, ובשנת 2012 עמד הדיבידנד על 0.72 דולר למניה, כשהשנה החברה צפויה לחלק 1.8 דולרים למניה כדיבידנד.

צעד נוסף שעשתה החברה היה להכריז על תוכנית לרכישה עצמית של מניותיה בהיקף של כ־5 מיליון דולר. הרכישה מיועדת להתבצע במהלך 2014 ו־2015. הגדלת הדיבידנדים ורכישה עצמית של מניות נועדו להניב ערך רב יותר לבעלי המניות ולבטח יסייעו בהגברת העניין במניה.

שורה תחתונה: קולופלסט צומחת במהירות, וצפויה להרחיב את מדיניות חלוקת הדיבידנדים השנה. גם התוכנית לרכישה עצמית של מניות עשויה להניב ערך למשקיעים

הכותבים הם מנכ"לים משותפים באביב־שגב בוטיק השקעות

תגיות