אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרופ' ספיבק: הנמלים התייעלו, התפוקה עלתה ב־22% מאז 2005 צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

פרופ' ספיבק: הנמלים התייעלו, התפוקה עלתה ב־22% מאז 2005

בדיקה שביצע ספיבק עבור ועדי העובדים של נמלי אשדוד וחיפה טוענת כי הביקורת על חוסר יעילות העובדים שגויה. לפי הבדיקה, מאז הרפורמה בנמלים ב־2005 עלתה פריקת המטענים ב־22% בעוד שמצבת כוח האדם בנמלים עלתה רק ב־4.2%

01.12.2013, 06:49 | ליאור גוטמן

נתונים שאסף פרופ' אביה ספיבק עבור ועדי העובדים של נמלי אשדוד וחיפה מנסים להפריך את הטענה שלפיה עובדי הנמלים אינם יעילים: לפי הנתונים, מאז הרפורמה בנמלים ב־2005, שבמסגרתה פורקה רשות הנמלים והוקמו החברות הממשלתיות לניהול נמלי אשדוד וחיפה, עלתה תפוקת פריקת המטענים בהם ב־22.4%, בעוד שמצבת כוח האדם בנמלים עלתה ברמה נמוכה בהרבה של 4.2%.

קראו עוד בכלכליסט

ספיבק, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל ואחד הכלכלנים שליוו את המחאה החברתית של 2011, נשכר בידי ועדי העובדים של הנמלים כדי לבחון את כלכליות הכוונה להקים שני נמלים חדשים שיתחרו בנמלי אשדוד וחיפה. לפי ההערכות, הוא מקבל 40–50 אלף שקל עבור שירותיו.

לטענת ספיבק, הבדיקה מתבססת על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ועל נתונים רשמיים של חברות הנמלים עצמן. "בדקנו את מספר העובדים בנמלים מיום הקמת חברת הנמל ב־2005 והשווינו את זה להיקף הטיפול במטענים", הוא אומר. הדו"ח הסופי של ספיבק יוגש בתוך כמה שבועות לוועדי העובדים של נמלי חיפה ואשדוד, שמתכוונים להעבירו להסתדרות ולהגישו לממשלה ולבית הדין לעבודה, שם נידונה עתירת העובדים נגד כוונת המדינה להקים שני נמלי ים חדשים.

נמל אשדוד, צילום: גדי קבלו נמל אשדוד | צילום: גדי קבלו נמל אשדוד, צילום: גדי קבלו

לדבריו, הטענות בדבר חוסר יעילות מצד עובדי הנמלים אינן נכונות: "ב־2005 עבדו בנמלי חיפה ואשדוד כ־2,290 עובדים, וכמות המטען הגיעה ל־27.8 מיליון טונות. בסוף 2012 עבדו בשני הנמלים כ־2,400 עובדים, עלייה של פחות מ־5% במספר העובדים - אבל כמות המטענים שטופלו עלתה לכ־46.16 מיליון טונות - עלייה של כמעט 22%. זה מצביע על התייעלות גבוהה בתקופה של כמה שנים בלבד".

תגיות

25 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

25.
אפילו הנמלים יעילים - שכר העובדים אינו ראוי
אם הנמל מרוויח 50% ולמטה מכך בשל שכר העובדים המופקע, אז גם הנמל יעיל, שכר העובדים חייב להשתנות. היום החברות הממשלתיות מכניסות סכום עתק של 7 מיליארד ש"ח אך הכנסותיהן אפסיות, בין היתר, בגלל שהעובדים לוקחים את כל הרווח לכיסם על חשבון הציבור. הרי רווח של חברה ממשלתית הוא הכנסה של הממשלה. וכך יוצא שבמגזר הפרטי בעיקר המנהלים גורפים את הרווח (בבנקים גם העובדים הותיקים), ואילו בממשלה העובדים המאוגדים בחברות הממשלתיות. כשכל קבוצה דואגת רק לעצמה על חשבון כל האחרים, שלא התפלאו שהציבור הלא מאוגד ולא מקושר זועם על זה שהוא האחרון בסולם העדיפויות.
גרניט , ת"א  |  01.12.13
24.
להפריט את האוצר, גרמו לגרעון בתקציב המדינה, יעצו לטיקונים לעשות תספורות, הסכימו
בקיצור הם לא מקצוענים, לא משנה באיזה צד הם עובדים, הם מסבכים את המעסיק בחובות בגלל חוסר היכולת שלהם לתכנן, לנהל ולפקח. נראה שחוסר המקצועיות שלהם היא מקור כל בעיות המשק. והרי הסיסמה שלהם ושל ביבי היא שהכל צריך להיות מופרט כי המדינה לא יודעת לנהל. נראה שהם פשוט דיברו על עצמם. תעשיה אוירית מיצרת מטוסים טילים ולווינים. רפאל מיצרת מערכות מתוחכמות ודווקא אותם הפריטו ? "המקצוענים" של האוצר הם שהקימו את חברות המים - בלי סיבה והצדקה.
01.12.13
21.
למה העובדות הורסות את הסיפור?
כולנו אוהבים לשנוא את עובדי הנמלים, ערסים, שמרוויחים טוב. האמת שהיא שלאחרונה אני שומע יותר ויותר על כך שלאנשי האוצר וולשר התחבורה, יש סיבות טובות להשניא את העובדים עלינו. אולי יש אמת בטענות הרבות שנשמעות שמדינת ישראל לא צריכה נמלים חדשים. שבו עם העובדים, תגיעו איתם לסיכומים מניחים את הדעת ואל תכניסו את הציבור בישראל, להוצאות אדירות, שאינני בטוח שהן מחוייבות המציאות.
אמנון , נגב  |  01.12.13
לכל התגובות