אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל אל על: הצליח מול המתחרים, פחות מול העובדים צילום: בלומברג

מנכ"ל אל על: הצליח מול המתחרים, פחות מול העובדים

אליעזר שקדי הודיע אתמול על פרישתו מאל על בתום כהונה בת ארבע שנים, שתיכנס לתוקפה לאחר שימונה לו מחליף. שווי מצנח הזהב שלו: 2 מיליון שקל

02.12.2013, 08:22 | גיל קליאן

מנכ"ל אל עלאליעזר שקדי הודיע אתמול על פרישתו. שקדי כיהן בתפקיד מינואר 2010, ובסיכום כהונתו הוא קיבל מהחברה שכר בעלות של כ־26 מיליון שקל לפחות, כולל מצנח זהב בשווי של כ־2 מיליון שקל (12 חודשי הסתגלות לאחר פרישתו), וסיפק לבעלי המניות תשואה שלילית של 43%. שקדי ימשיך לכהן בתפקידו עד שייבחר לו מחליף ויושלם תהליך החפיפה.

קראו עוד בכלכליסט

שקדי הגיע לאל על בתקופה בעייתית עבור החברה: ענף התעופה בכללותו נפגע מהמשבר הכלכלי העולמי ומהעלייה במחירי הדלק, ואל על בפרט היתה (ועודנה) בפוזיציה בעייתית, משום שהיא אינה חברה בבריתות של חברות התעופה הגדולות השולטות בענף. ולמרות זאת, הרווח הנקי המצטבר של אל על בארבע שנות כהונתו של שקדי (למעט הרבעון הרביעי של 2013) עמד על 17 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של 124.6 מיליון דולר בארבע השנים שקדמו לכהונתו. עיתוי הפרישה של שקדי נראה מושלם - רגע אחרי הדיווח על תוצאות הרבעון השלישי, שהיה הטוב ביותר בתולדות החברה.

כספי הבונוס שלו שימשו לקרן מצוינות

 

שקדי מונה לתפקידו באל על לאחר קדנציה צבאית ארוכת שנים, ששיאה כהונתו כמפקד חיל האוויר. הוא הביא גישה צבאית־ממלכתית גם לאל על וראה את עצמו כמפקד חיל האוויר האזרחי של מדינת ישראל עם שליחות לאומית שאינה פחותה בחשיבותה מהשליחות הכלכלית. כך למשל, ב־2010 הוא שילם 7.7 מיליון שקל מכספי הבונוס שלו עבור קרן מצוינות שבין היתר שלחה עובדים לטיול ביד ושם.

אליעזר שקדי חונך את מותג UP - טיסות מוזלות, צילום: סיון פרג אליעזר שקדי חונך את מותג UP - טיסות מוזלות | צילום: סיון פרג' אליעזר שקדי חונך את מותג UP - טיסות מוזלות, צילום: סיון פרג

כהונתו של שקדי היתה רבת־שינויים. הוא הוביל מהלך של שיפור השירות, שכלל בין היתר הכנסת כרטוס אלקטרוני עם אפשרות לבחור מראש מושב במטוס ושדרוג אתר האינטרנט; הוא חידש את צי המטוסים עם שמונה מטוסים חדשים שיגיעו בהדרגה עד תחילת 2016, בהשקעה של 430 מיליון דולר; הוא הקטין את סיכוני החברה והחשיפה שלה למחירי הדלק; והוא נכנס רשמית לתחום הטיסות המוזלות באמצעות השקת המותג UP, שמציע כרטיס בסיסי במחיר זול עם אפשרות לשדרוגים בתוספת מחיר.

שתי נקודות עיקריות נזקפות לחובתו של שקדי: הראשונה היא שמסוף 2012 אל על מתנהלת ללא הסכם עבודה קיבוצי חתום בינה לבין עובדיה בשל כישלון המגעים בין ההנהלה לוועד העובדים. הנקודה השנייה נובעת מהראשונה, והיא הקושי של החברה לגייס משקיעים חדשים - קרן פימי שהיתה במגעים עם החברה בקיץ האחרון, נסוגה על רקע כישלון המו"מ עם העובדים.

השיפור הבא בעסקים של אל על לא יבוא ממטוס חדש או מערכת שירות חדשה, אלא מקיצוץ עמוק וכואב בעובדים ובתנאי ההעסקה שלהם. שקדי רק התחיל לשנות את התרבות הארגונית של אל על מתרבות חברה ממשלתית אטית ובירוקרטית לחברה שעובדיה נמדדים על פי יעדים ברורים - וגם בזה הצליח להכניס רק 25% מהעובדים לשיטת תגמול לפי יעדים.

שקדי לא הצליח לעצור את "שמים פתוחים"

 

עוד מגרש שבו שקדי לא נחל הצלחות מובהקות היה המגרש הרגולטורי. אם מישהו ציפה שמפקד חיל האוויר לשעבר יסתובב במסדרונות הממשלה וישיג את כל מבוקשו - הוא התבדה. לשקדי אמנם נזקפו הצלחות כמו הגדלת כיסוי עלויות הביטחון של אל על בידי המדינה מ־80% ל־97.5%, אבל נרשמו לו גם כישלונות, ובראשם חוסר הצלחתו למנוע את רפורמת "שמים פתוחים" - הרפורמה של משרד התחבורה, שאמורה להגביר את כמות הטיסות בין ישראל לאירופה ולהוריד מחירים.

עם היוודע דבר פרישתו של שקדי אמר יו"ר ועד העובדים אשר אדרי כי הוא קורא למנכ"ל הבא "לא להפסיק את המו"מ עם העובדים בשום פנים ואופן, להמשיך לדבר איתנו השכם והערב כדי שנצליח ונביא הסכם טוב לעובדים, כי התוצאות של החברה הן מהעובדים ולא מאף אחד אחר".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
EL AL
חברת אל על לא פעם רימתה אותי אומרים משהו בטלפון ועושים בשטח משהו אחר וכך סוחטים את כספי הלקוחות וגורמים לנזקים אדירים ואין לי אפשרות לפנות להנהלת החברה נותנים לי כל הזמן את המרכזיה שלא מועילה בכלום וגם המכתבים שלי לא נענו??? מילאתי מס' פעמים את הטפסים לשביעות רצון באל על ואני קיימת אצלהם כנוסעת מתמידה ואף ביקשתי גם בטפסי השביעות רצון שייצרו עימי קשר עי אני לא מרוצה, אך ללא תועלת השארתי מס' פעמים טלפונים מכתבים וכד' אך אין מענה.... עושים ככל העולה על רוחם ! ! ! אבקש מהנהלת אל על ו/או ממנכ"ל ליצור איתי קשר בדחיפות כי כל יום שעובר גורם לי לעגמת נפש נוספת ועצבים איומים ולפגיעה בבריאותי ..... שוב משאירה כאן טלפון ומבקשת ליצור איתי קשר בהקדם - 0522695746. תודה
אור , חיפה  |  27.10.15