אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תיקון עולם: חשבון חשמל

קפיטליזם 3.0

תיקון עולם: חשבון חשמל

בעולם מבינים שמכונית חשמלית טובה גם לכיס - הביטוח זול יותר, הביקורים במוסך פוחתים והמדינה מעניקה הנחות מפתות

18.12.2013, 10:25 | איתי להט

עבור הישראלים, במיוחד אחרי הכישלון הצורם של בטר פלייס, מכוניות חשמליות הן תופעת שוליים. אבל יותר ויותר צרכנים בעולם (היכן שיש היצע שפוי של דגמים חשמליים) מבינים שהאופציה החשמלית לא רק טובה יותר לסביבה, אלא גם לכיס. ההבנה הזו התגבשה במדינות שבהן מכוניות חשמליות מקבלות עידוד בצורת תמריצים. אצלנו ניסאן ליף זוכה להטבת מס ומחירה בשוק עומד על 140 אלף שקל, אבל היא עדיין יקרה משמעותית מבארה"ב - שם מחירה הוא 28 אלף דולר, ובעזרת תמריצי מס ומענקי החזר הוא יכול לצנוח בקליפורניה ל־18 אלף דולר (63 אלף שקל).

ניסאן ליף חשמלית. להיט בנורגיה, תופעה קיקיונית בישראל ניסאן ליף חשמלית. להיט בנורגיה, תופעה קיקיונית בישראל ניסאן ליף חשמלית. להיט בנורגיה, תופעה קיקיונית בישראל

מקרה המבחן נמצא בנורבגיה, שם בשנה החולפת רשמו מכירות כלי הרכב החשמליים שיא חדש - 9% מכלל המכירות הן של מכוניות חשמליות. רכב היוקרה החשמלי של טסלה, המודל S, היה בספטמבר המכונית הנמכרת ביותר בנורבגיה, למרות מחיר התחלתי של 71 אלף יורו. הסיבה להצלחה היא התמריצים: בעלי מכוניות חשמליות פטורים מהמס הגבוה על רכב, לא משלמים מס רישום ראשוני, פטורים ממע"מ, פטורים מתשלום אגרה בכבישי אגרה, ואפילו זכאים להשתמש בנתיבים ששמורים לתחבורה ציבורית. השנה החולפת לבדה גרמה לממוצע פליטות הפחמן הנורבגי מרכבים לצנוח מ־125 גרם לקילומטר ל־118 גרם, הרבה מתחת ליעדים שקבע האיחוד האירופי.

אבל לא חייבים להתבונן רק על תמריצים. אתר השוואת מחירי הביטוח האמריקאי InsuranceQuotes פרסם בנובמבר נתונים שהראו שחשמליות עולות פחות. הרבה פחות: חלק גדול מחברות הביטוח מציעות פוליסות זולות ב־10% עבור מכוניות חשמליות, כתוצאה מהניסיון המצטבר עם הנהגים - בעלי החשמליות הם באופן טיפוסי מבוגרים יותר, אמידים יותר וזהירים יותר. נהג הניסאן ליף האמריקאי הממוצע הוא בן 45, עם הכנסה שנתית של 125 אלף דולר, בעל נדל"ן ותואר אקדמי ונוהג בממוצע 80 ק"מ ביום. חברות הביטוח הפנימו עובדה נוספת: תחזוקת הרכב זולה יותר. מאות חלקי המנוע שנמצאים בתנועה מתמדת ברכב רגיל הולכים ונשחקים, ויוצרים צורך בתחזוקה מתמדת והתמודדות תכופה עם קלקולים. לעומת זאת, חלק מהרכבים החשמליים מתהדרים בלא יותר משבעה חלקים נעים במנוע, ובלי שמנים והחלפות פילטרים הצורך בתחזוק שוטף יורד משמעותית.

כשמחברים לחיסכון בדלק, במחיר הרכב, בביטוח ובטיפולים, את ההטבות שמעניקים הנורבגים, מבינים היטב מדוע רכבים חשמליים הם להיט שם, בעוד אצלנו מדובר בתופעה קיקיונית. אולי ההבנות החדשות יעזרו לישראל לעשות את החשבון הפשוט ובעקבותיו את המעבר לרכב חשמלי.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
הבעיה בארץ היא שיושב כלכלן ומחשב
את מחיר המוצר כך שלא יהיה יותר זול מאשר המוצר החליפי. כלומר שבטר פלייס יצרו חבילה של רכב פלוס טעינה וכו' הם חישבו כך שללקוח לא נשאר אינסנטיב לעבור לרכב חשמלי כי ההבדל בעלות הרכב פלוס חשמל והחזקה שווה לרכב רגיל פלוס החזקה ודלק. אם היו מעבירים את החיסכון ללקוח אז אולי הפקוייקט היה מצליח אבל הם רצו לרכב על הקבוצה שאוהבת חידושים ומוכנה לקחת סיכונים ולהיות ראשונים אבל הקבוצה הזו אולי גדולה מספיק בשביל מחשב או סלולרי חדש אבל קטנה מידי בשביל רכב שהוא מוצר יקר ועלות הנפילה במקרה שזה לא מצליח גדולה. אני למשל הייתי מוכן לקנות רכב חשמלי קטן כרב שני במשפחה (לנסיעות ארוכות אני ישתמש ברכב הראשון) אם עלות ההחזקה (טיפולים פלוס חשמל) של הרכב היה נמוך דרסטית מעלות ההחזקה של רכב רגיל. ובנוסף שעלות הרכישה יהיה דומה לרכב רגיל. וכך זה אמור להיות כי עלות החשמל לרכב חשמלי במחירי חברת חשמל מאוד נמוך ועלות הטיפולים הרכב (מוסכים וכו') אמור להיות נמוך מאוד כך שנשאר רק עלות הרכב שעליו לא משלמים מיסים ולכן מחירו לצרכן אמור להיות זהה לרכב רגיל ואף פחות. בקיצור רכב חשמלי יכול להיות בוננזה אם היבואנים לא יהיו חזירים. אצלנו בבית רוב הנסיעות הן קצרות אבל פעם בשבוע שבועיים יש לנו נסיעה ארוכה אז אנחנו צריכים רכב גדול ( לכל המשפחה פלוס ציוד וכו' אבל כל שאר הזמן צריכים רכב קטן לנסיעות קצרות. היום אני מבזבז דלק יקר על נסיעות קצרות שהייתי יכול לוע בזול ברכב חשמלי החיסכון שהייתי משיג בדלק היה מממן לי את קנית הרכב החדש בקלות.
חם או יפת  |  18.12.13