אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"היבוא המקביל לא פתר את המונופול של יבואני הרכב" צילום: תומר הדר

"היבוא המקביל לא פתר את המונופול של יבואני הרכב"

כך אמר נציג חברות הביטוח בדיון בוועדת הכלכלה על יבוא מקביל של מכוניות. נציג קבוצת אלון שמנסה להכנס לתחום היבוא המקביל אמר: "הבעיה היא שהיבואנים הרשמיים בארץ מערימים קשיים"

07.01.2014, 13:16 | תומר הדר

דיון שנערך היום (ג') בוועדת הכלכלה בנושא חוק רישוי רכב, עסק בעיקר בחסמי שוק הרכב בדרך ליבוא מקביל. "ניסיתי לדבר עם מפיץ של מרצדס בפרנקפורט, אך אם אביא את הרכב לארץ היבואן יעשה לי בעיות", ציין נציג קבוצת אלון. הקבוצה מנסה זה זמן רב להיכנס לענף היבוא המקביל וביצעה מגעים מול יצרני רכב בחו"ל. "נדרש צינור אחר ליבוא מקביל. שהיבוא המקביל יאפשר הסכם עם סוכן מורשה, אך גם שאם יבוא עקיף יתקיים ללא הסכם - יהיה ליבואן הון של 10 מיליון שקלים, מוסך בבעלותו ואם אין לו מוסך - תוגדל ערבותו הבנקאית", כך ציינו היום נציגי קבוצת אלון.

קראו עוד בכלכליסט

סוכנות איילון מטורוס. נציג קבוצת איילון: "ניסיתי לדבר עם מפיץ של מרצדס בפרנקפורט- אך אם אביא את הרכב לארץ היבואן יעשה לי בעיות" סוכנות איילון מטורוס. נציג קבוצת איילון: "ניסיתי לדבר עם מפיץ של מרצדס בפרנקפורט- אך אם אביא את הרכב לארץ היבואן יעשה לי בעיות" סוכנות איילון מטורוס. נציג קבוצת איילון: "ניסיתי לדבר עם מפיץ של מרצדס בפרנקפורט- אך אם אביא את הרכב לארץ היבואן יעשה לי בעיות"

בוועדה ציינה חברת הכנסת גילה גמליאל כי נדרש כיום הסכם יבוא רכב, ללא הסכם מול יצרן הרכב. לדבריה: "על יצרני הרכב לתת כיסוי לתקלות ובעיות".

לדברי ח"כ יצחק וקנין: "מהיכן אנו יודעים שסוכן פלוני בהולנד או צרפת מספק רכבים בטיחותיים? מדובר ברכב, מוצר מסוכן, מישהו חייב לקחת על זה אחריות".

לדברי עו"ד יערה למברגר ממשרד המשפטים: "יש לפתוח בתחרות, אך הגורמים המקצועיים חייבים להכיר בחשיבות הבטיחותית. עינייני כסף כמו ערבויות אינם עונים על דברים כמו מידע טכני, שמגיע מן היצרן. באיחוד האירופאי נוהגים באופן מסוים מבחינת בטיחות ותקנים ואנחנו לא חלק מן האיחוד האירופאי. מטרתנו היא לפתוח תחרות, אך גם לעמוד בצורך הבטיחותי והצרכני הנדרש. בדיון הקודם הועלתה הצעה על ידי איגוד המוסכים-והתבקשנו ליצור הרחבה-לכן פתחנו עוד רובד להרחבת תחרות שקובע אפשרות להתקשרות גם עם סוכן מורשה של יצרן הרכב-וגם עם אדם שהסוכן המורשה הסמיך אותו למכור מכוניות בשמו, כלומר אם סוכן מורשה התקשר עם סוכן תת משווק-אנו מאפשרים ליבואן העקיף לא רק להתקשר עם הסוכן המורשה אלא גם עם סוכן נוסף שכפוף ליצרן הרכב שהוא בא כוחו של הסוכן המורשה".

לדברי עורך הדין גל סמולט, נציג איילון מוטורס, המייבאת רכבים ביבוא מקביל: "במצב הנוכחי, למרות שאנו עברנו את החסם העיקרי ואנו היחידים שמייבאים רכבים ביבוא מקביל, החוק מציב חסם שמרתיע יבואנים מקבילים, אני מסתובב זה שלוש שנים בשוק ומניסיוני הספק הנוסף, שכפוף לסוכן, יביא לפתיחת השוק. בנושא האחריות הניתנת לרכבים, מדובר ביישום של סטנדרט אירופי לא רק בתקינה- לא יתכן שתהיה אפלייה בין צרכנים רק בגלל המקום שממנו רכשו את הרכב. יבואן פורד המסודר, דלק מוטורס, הודיע לאחרונה למוסכיו שעליהם לטפל ברכבים ביבוא מקביל בדיוק כפי שמטפלים ברכבים רגילים".

לדברי עורכת הדין שרית זוכוביצקי המייצגת את משרד התחבורה: "קיים קושי שנוצר בגלל הדרישה להסכם כתוב עם סוכן בחו"ל".

ח"כ יצחק וקנין. "קיים קושי שנוצר בגלל הדרישה להסכם כתוב עם סוכן בחו"ל", צילום: אלכס קולומויסקי ח"כ יצחק וקנין. "קיים קושי שנוצר בגלל הדרישה להסכם כתוב עם סוכן בחו"ל" | צילום: אלכס קולומויסקי ח"כ יצחק וקנין. "קיים קושי שנוצר בגלל הדרישה להסכם כתוב עם סוכן בחו"ל", צילום: אלכס קולומויסקי

לדברי יהורם גונן, עורך דינו של איגוד יבואני רכב: "את התקלות זורקים על היבואנים הישירים. כעת מרחיקים את הרכישה מיצרן הרכב ומעבירים אותה ליד שניה. אנו מבקשים שאם מרחיקים את מקור הרכב מן היצרן, שיבואני הרכב הוותיקים לא יישאו באחריות לרכב".

לדברי שמואל מלכיס, נציג חברות הביטוח: "היבוא המקביל לא פתר את הבעיה של המונופול המוחלט של יבואני הרכב, הפיתרון היחיד האפשרי הוא שיצרן רכב לא יוכל למכור רכב בישראל, אלא אם הוא ימכור את הרכב לשלושה יבואנים".

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
יבוא מקביל אפשרי
בשווייץ 50% מכמות הרכבים שנמכרת היא מיבוא מקביל. גודלה של שוויץ הן בהיקף האוכלוסיה דומה לישראל. רכב הוא מוצר, נכון מתוחכם ודורש תחזוקה אבל מוצר שניתן לסחור בו בלי תלות בייצרן. היום יש עודפי יצור באירופה של כלי רכב שניתן להביא לארץ ולייצר תחרות. זה למגיב 2 מטעם התאחדות יבואני הרכב.
אוטומובילה  |  08.01.14
2.
מה שלא מבינים פה
כמה מקשקשים פה, מדינה שמוכרת 212 אלף כלי רכב ועושה רעש כאילו מכרה 16 מיליון ... זה בקושי כמות של עיר גדול באירופה, אסיה או ארה"ב !!! אפשר לכתוב חוקים כמה שרוצים בסופו של דבר יש יצרנים שהם תאגידי ענק - ברצותם יהיה יבוא עקיף, מקביל או איך שלא תקראו לקומבינה, וברצותו יהיה רק יבואן אחד. ככה זה עובד, הוא היצרן ויש לו מונופול על הידע והייצור של הרכבים שלו, את זה תפנימו. המחירים של המכוניות קרובים כמו שהמחירים של טלויזיות קרובים ושל כל מוצר אחר בעצם כי בסופו של יום כולם מוכרים מוצרים דומים ואין באמת שוני מהותי בין טויוטה קורולה לסובארו אימפרזה לקיה פורטה - הכל מיתוג וקשקוש של אנשי שיווק. בשורה התחתונה המוצרים דומים מאוד אז גם המחיר דומה. כולם רוצים להיות יבואני רכב פתאום ...
משקיף , או"ם  |  07.01.14
1.
אוסף של אנשים של מבינים כלום
יצרני הרכב רוצים לשמור על המותג שלהם ולכן מעוניינים לעבוד רק מול יבואן סדיר אחד ולא אל מול יבואנים מקבילים. היצרנים לא סופרים את הרגולטורים בישראל מכיוון שהשוק קטן ולא מוכר במספרים ששווה לשנות אסטרטגיה בשבילו. רוצים להגביר תחרות תגבילו את מחירי ההנחות שנותנים לרכבים וכך תהיה שונות במחירים, הרי לא יתכן שמחיר סובארו אימפרזה יהיה כמעט זהה או זהה לטויוטה קורולה הרי ברור שאחרי נסיעת מבחן כולם יבחרו בטויוטה אבללללל סובארו נותנים הנחות גדולות...
מישהו  |  07.01.14