הנדסת השופינג: הטריקים שגורמים לכם לפתוח את הארנק
נכנסתם לסופרמרקט במטרה לרכוש רק מוצר אחד, אבל הגעתם לקופה עם עגלה מלאה? זה נראה לכם מקרי, אבל מי שתכנן את החנות ידע בדיוק כיצד לכוון אתכם. כך "עוזרות" לנו החנויות לבזבז יותר כסף
אתר ביזנס אינסיידר פרסם 17 טריקים שבהם משתמשות החנויות, במטרה להביא את הקונים למגרש שלהן:
1. שלט "מבצע" גדול ובולט עוזר להכניס אנשים לתוך החנות, שבה הם קרוב לוודאי יקנו גם פריטים שלא במבצע.
2. אחרי שנכנסים לתוך החנות נתקלים בעגלה. ההמצאה התפתחה בשלהי שנות ה-30 ונועדה להקל על הלקוחות לבצע רכישות גדולות יותר.
3. בסופרמרקטים, לרוב ממוקמות מחלקות שמציעות מוצרים עם שולי רווח גבוהים כמו פרחים או מאפים ליד דלת הכניסה, כך שנתקלים בהן כשהעגלה ריקה ומצב הרוח טוב.
4. סיבה נוספת לכך שפרחים ומאפים טריים ממוקמים ליד הכניסה היא שהריח הטוב שלהם מפעיל את בלוטות הרוק, ומעלה את הסבירות שתכנעו לדחפים שלכם.
5. הסופרמרקטים אוהבים להסתיר מוצרי חלב ומוצרי יסוד אחרים בקיר האחורי, כך שתאלצו לעבור את החנות כולה עד שתגיעו אליהם.
6. ברגע שהלקוחות מתחילים לעבור במבוך במעברים של החנות, הם חייבים לעבור אותם אחד אחד מבלי לסטות.
7. מרבית החנויות מחייבות את הלקוח לעבור מימין לשמאל. זאת בשילוב העובדה שבאמריקה ובישראל נוהגים בצד ימין, מגבירה את הסבירות שאנשים ירכשו מוצרים מהצד הימני של המעבר.
8. כל מוצר שהחנות באמת מעוניינת שהלקוח ירכוש ממוקם בגובה העין. מוצרים מועדפים במיוחד מוצגים בצורה בולטת בקצה המעברים.
9. יש גם מה שנקרא "גובה העין של ילדים", שם ממקמים צעצועים, משחקים, דגנים מסוכרים, ממתקים ועוד מוצרים שילדים קרוב לוודאי יראו ויתחננו להורים שיקנו להם.
10. דוכני טעימות ותצוגות אחרות מאטים את הקונים בזמן שהן חושפים אותם למוצרים חדשים.
11. החנויות מעוניינות גם שהמוצרים יהיו במרחק נגיעה. מחקרים מצאו שמישוש מוצרים מעלה את הסבירות שיירכשו.
12. צבע משפיע על קונים. אנשים נמשכים לחנויות בעלות גוונים חמים כמו אדום, כתום וצהוב. אך מרגע שנכנסים פנימה, צבעים קרים כמו כחול וירוק הם אלה שמעודדים לקנות.
13. שומעים את המוזיקה? מחקרים מצאו שמוזיקה איטית גורמת לאנשים לערוך קניות בנוחות ולהוציא יותר. מוזיקה קולנית לעומת זאת מאיצה בקונים ואינה משפיעה על המכירות. מוזיקה קלאסית מעודדת ביצוע רכישות יקרות יותר.
14. הגודל כן קובע. במקומות צפופים, אנשים מעדיפים לסיים את הקניות מהר, ובהתאם מבצעים פחות רכישות (מתוכננות ואימפולסיביות), והם גם מרגישים פחות בנוח.
15. החנויות לא מפתות את הלקוחות רק עם מבצעים, הן גם מגבילות את זמן המבצע על מנת לדחוק בקונים לבצע את הרכישות.
16. האזור הרווחי ביותר בחנות הוא האזור ליד הקופות. החנויות מסתמכות על כך שהלקוחות לא יעמדו בפני הממתקים והמגזינים בזמן ההמתנה לתורם.
17. כרטיס המועדון. הכרטיס מעניק מבצעים לפרקים בתמורה לנאמנות והעברת מידע אישי חשוב.
48 תגובות לכתיבת תגובה