אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנדסת השופינג: הטריקים שגורמים לכם לפתוח את הארנק צילום: שאול גולן

הנדסת השופינג: הטריקים שגורמים לכם לפתוח את הארנק

נכנסתם לסופרמרקט במטרה לרכוש רק מוצר אחד, אבל הגעתם לקופה עם עגלה מלאה? זה נראה לכם מקרי, אבל מי שתכנן את החנות ידע בדיוק כיצד לכוון אתכם. כך "עוזרות" לנו החנויות לבזבז יותר כסף

13.01.2014, 22:06 | סוכנויות הידיעות
קרה לכם שקניתם יותר משהתכוונתם? כלומר, כנראה לא התכוונתם, אבל החנות בהחלט כן: מסופרמרקטים ועד לבוטיקים של בגדים, מרכזי קניות מתוכננים בזהירות כדי לגרום לנו לבזבז כמה שיותר כסף.

אתר ביזנס אינסיידר פרסם 17 טריקים שבהם משתמשות החנויות, במטרה להביא את הקונים למגרש שלהן:

1. שלט "מבצע" גדול ובולט עוזר להכניס אנשים לתוך החנות, שבה הם קרוב לוודאי יקנו גם פריטים שלא במבצע.

שלט שמבשר על מבצע. עוזר להכניס את האנשים לחנות, צילום: שאול גולן שלט שמבשר על מבצע. עוזר להכניס את האנשים לחנות | צילום: שאול גולן שלט שמבשר על מבצע. עוזר להכניס את האנשים לחנות, צילום: שאול גולן

2. אחרי שנכנסים לתוך החנות נתקלים בעגלה. ההמצאה התפתחה בשלהי שנות ה-30 ונועדה להקל על הלקוחות לבצע רכישות גדולות יותר.

עגלת סופר. מעודדת רכישות גדולות , צילום: צביקה טישלר עגלת סופר. מעודדת רכישות גדולות | צילום: צביקה טישלר עגלת סופר. מעודדת רכישות גדולות , צילום: צביקה טישלר

3. בסופרמרקטים, לרוב ממוקמות מחלקות שמציעות מוצרים עם שולי רווח גבוהים כמו פרחים או מאפים ליד דלת הכניסה, כך שנתקלים בהן כשהעגלה ריקה ומצב הרוח טוב.

פרחים בסופר. העגלה ריקה, המצב רוח טוב והארנק פתוח, צילום: שאטרסטוק פרחים בסופר. העגלה ריקה, המצב רוח טוב והארנק פתוח | צילום: שאטרסטוק פרחים בסופר. העגלה ריקה, המצב רוח טוב והארנק פתוח, צילום: שאטרסטוק

4. סיבה נוספת לכך שפרחים ומאפים טריים ממוקמים ליד הכניסה היא שהריח הטוב שלהם מפעיל את בלוטות הרוק, ומעלה את הסבירות שתכנעו לדחפים שלכם.

מאפייה בסופרמרקט. הריח משפיע על עגלת הקניות, צילום: שאטרסטוק מאפייה בסופרמרקט. הריח משפיע על עגלת הקניות | צילום: שאטרסטוק מאפייה בסופרמרקט. הריח משפיע על עגלת הקניות, צילום: שאטרסטוק

5. הסופרמרקטים אוהבים להסתיר מוצרי חלב ומוצרי יסוד אחרים בקיר האחורי, כך שתאלצו לעבור את החנות כולה עד שתגיעו אליהם.

מדפי החלב. תמיד בקצה החנות, צילום: חיים צח מדפי החלב. תמיד בקצה החנות | צילום: חיים צח מדפי החלב. תמיד בקצה החנות, צילום: חיים צח

6. ברגע שהלקוחות מתחילים לעבור במבוך במעברים של החנות, הם חייבים לעבור אותם אחד אחד מבלי לסטות. 

מעברים בסופרמרקט. ברגע שנכנסים קשה לצאת, צילום: עמית שעל מעברים בסופרמרקט. ברגע שנכנסים קשה לצאת | צילום: עמית שעל מעברים בסופרמרקט. ברגע שנכנסים קשה לצאת, צילום: עמית שעל

7. מרבית החנויות מחייבות את הלקוח לעבור מימין לשמאל. זאת בשילוב העובדה שבאמריקה ובישראל נוהגים בצד ימין, מגבירה את הסבירות שאנשים ירכשו מוצרים מהצד הימני של המעבר.

סידור המדפים מאלץ את הלקוח לעבור מימין לשמאל, צילום: שאטרסטוק סידור המדפים מאלץ את הלקוח לעבור מימין לשמאל | צילום: שאטרסטוק סידור המדפים מאלץ את הלקוח לעבור מימין לשמאל, צילום: שאטרסטוק

8. כל מוצר שהחנות באמת מעוניינת שהלקוח ירכוש ממוקם בגובה העין. מוצרים מועדפים במיוחד מוצגים בצורה בולטת בקצה המעברים.

מוצרים מועדפים. תמיד בגובה העינים, צילום: מיכאל קרמר מוצרים מועדפים. תמיד בגובה העינים | צילום: מיכאל קרמר מוצרים מועדפים. תמיד בגובה העינים, צילום: מיכאל קרמר

9. יש גם מה שנקרא "גובה העין של ילדים", שם ממקמים צעצועים, משחקים, דגנים מסוכרים, ממתקים ועוד מוצרים שילדים קרוב לוודאי יראו ויתחננו להורים שיקנו להם.

המוצרים שנמצאים בגובה העיניים של הילד יגיעו לקופה, צילום: שאטרסטוק המוצרים שנמצאים בגובה העיניים של הילד יגיעו לקופה | צילום: שאטרסטוק המוצרים שנמצאים בגובה העיניים של הילד יגיעו לקופה, צילום: שאטרסטוק

10. דוכני טעימות ותצוגות אחרות מאטים את הקונים בזמן שהן חושפים אותם למוצרים חדשים.

טעימות בסופר, צילום: שאטרסטוק טעימות בסופר | צילום: שאטרסטוק טעימות בסופר, צילום: שאטרסטוק

11. החנויות מעוניינות גם שהמוצרים יהיו במרחק נגיעה. מחקרים מצאו שמישוש מוצרים מעלה את הסבירות שיירכשו.

 

המוצרים במרחק מישוש, צילום: בלומברג המוצרים במרחק מישוש | צילום: בלומברג המוצרים במרחק מישוש, צילום: בלומברג

12. צבע משפיע על קונים. אנשים נמשכים לחנויות בעלות גוונים חמים כמו אדום, כתום וצהוב. אך מרגע שנכנסים פנימה, צבעים קרים כמו כחול וירוק הם אלה שמעודדים לקנות.

שימוש בצבעים חמים המזמינים כניסה לחנות, צילום: בלומברג שימוש בצבעים חמים המזמינים כניסה לחנות | צילום: בלומברג שימוש בצבעים חמים המזמינים כניסה לחנות, צילום: בלומברג

13. שומעים את המוזיקה? מחקרים מצאו שמוזיקה איטית גורמת לאנשים לערוך קניות בנוחות ולהוציא יותר. מוזיקה קולנית לעומת זאת מאיצה בקונים ואינה משפיעה על המכירות. מוזיקה קלאסית מעודדת ביצוע רכישות יקרות יותר.

אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק

 14. הגודל כן קובע. במקומות צפופים, אנשים מעדיפים לסיים את הקניות מהר, ובהתאם מבצעים פחות רכישות (מתוכננות ואימפולסיביות), והם גם מרגישים פחות בנוח.

במקומות צפופים, אנשים מעדיפים לסיים את הקניות מהר, צילום: יריב כץ במקומות צפופים, אנשים מעדיפים לסיים את הקניות מהר | צילום: יריב כץ במקומות צפופים, אנשים מעדיפים לסיים את הקניות מהר, צילום: יריב כץ

15. החנויות לא מפתות את הלקוחות רק עם מבצעים, הן גם מגבילות את זמן המבצע על מנת לדחוק בקונים לבצע את הרכישות.

מבצע המוגבל ליום אחד, צילום: שאטרסטוק מבצע המוגבל ליום אחד | צילום: שאטרסטוק מבצע המוגבל ליום אחד, צילום: שאטרסטוק

16. האזור הרווחי ביותר בחנות הוא האזור ליד הקופות. החנויות מסתמכות על כך שהלקוחות לא יעמדו בפני הממתקים והמגזינים בזמן ההמתנה לתורם.

האזור הרווחי ביותר - ליד הקופות, צילום: עמית מגל האזור הרווחי ביותר - ליד הקופות | צילום: עמית מגל האזור הרווחי ביותר - ליד הקופות, צילום: עמית מגל

17. כרטיס המועדון. הכרטיס מעניק מבצעים לפרקים בתמורה לנאמנות והעברת מידע אישי חשוב.

כרטיס מועדון, צילום: רוני ינקוביץ כרטיס מועדון | צילום: רוני ינקוביץ כרטיס מועדון, צילום: רוני ינקוביץ

תגיות

48 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

46.
הצעה שנשמעת מוזרה אבל עובדת נהדר
להחליט שבכל חודש יהיה שבוע אחד שיכונה "ש ב " ק " - שבוע בלי קניות . לא קונים בו שום דבר שמוגדר כ"אוכל/ שתיה " או כי "צריך שיהיה בבית" -לא בסופר, לא במכולת , לא בתחנת דלק ,לא בקיוסק.. בשום מקום. נשמע מוזר , נכון? מחייב תכנון מראש, בוודאי, מחייב הקפאת לחם, למשל ( למוצרי חלב יש תאריכי תפוגה מאוחרים ), מחייב בדיקה של מצאי ומלאי בבית כדי להחליט מה לבשל, מחייב ללמוד להסתדר עם מה שיש ( ולגלות במפתיע כמה הרבה "יש" ) ומביא לחיסכון משמעותי בהוצאות המשפחתיות . משתפים גם את הילדים בהחלטה,בתכנון ,במחשבה ובביצוע (ונותנים להם באופן הזה חינוך פיננסי לחיים) ועומדים בענין ומתמידים בו . שווה לנסות,נניח- שלושה חודשים -ורק אז להביע עמדה. הארנק יהיה אז כנראה קצת יותר מלא והמינוס בבנק יצטמצם. נ.ב. נכון שנדרשת משמעת עצמית, אבל לטעמי קל יותר לגייס אותה מאשר הלוואות עם ריבית נשכנית..
סבתא עם ראש , ירושלים  |  18.01.14
44.
לא נימוס ולא צביעות פשוט חלק מדרישות התפקיד
אם עובד בסופר אמריקאי יתנהג כמו שמוק פשוט יפטרו אותו. אני אישית לא התלהבתי אבל מה שכן טוב זה שתמיד יש את מי לשאול אם צריך עזרה. מספיק לעמוד באחד המעברים ולהיראות אובד עצות ומישהו כבר ייגש וישאל אם אתה צריך עזרה. הקופות שם טסות. גם אם נראה שיש תור הוא זז כל כך מהר ותמיד יש עובד שידאג להזיז אנשים לקופה פנויה.
15.01.14
לכל התגובות