בקשה לתביעה ייצוגית נגד בנק הפועלים: "העדיף את טובתו על פני טובת לקוחותיו"
לדברי התובעים, בשל היותו בעל השליטה בקבוצת ישראכרט, הגיע הבנק להסדרים הגרועים ביותר מול חברת האשראי בכל הנוגע לדמי הכרטיס המשולמים על ידי לקוחותיו. "מדובר בניגוד עניינים חמור"
בקשה לאישור תובענה ייצוגית בסך יותר מ-540 מיליון שקל נגד בנק הפועלים הוגשה אתמול (א') לבית המשפט המחוזי מרכז על ידי לקוחות הבנק. בין השאר נכתב בבקשה: "בעוד שבכובעו האחד הבנק צריך לייצג את לקוחותיו הבנק מול קבוצצ ישראכרט ולדאוג שדמי הכרטיס יהיו הנמוכים ביותר, הרי שבכובעו השני הוא מנהל משא ומתן עם הקבוצה כבעליה וכמי שיש לו אינטרס שדמי הכרטיס יהיו דווקא הגבוהים ביותר".
קראו עוד בכלכליסט
עוד טוענים התובעים הייצוגים בבקשה, שהוגשה באמצעות עוה"ד שאול ציוני, שלומי מושקוביץ ונתי פולינגר, כי בנק הפועלים, בשל היותו בעל שליטה בקבוצת ישראכרט הגיע להסדרים הגרועים ביותר מול הקבוצה, ביחס לבנקים אחרים, בכל הנוגע לדמי הכרטיס המשולמים על ידי לקוחותיו לקבוצת ישראכרט. "עניינה של התובענה", כותבים הלקוחות, "הנו ניגוד העניינים החמור אשר הבנק העמיד את עצמו בהתקשרות עם גורם אחר, כך שבסופו של דבר העדיף את טובתו של הבנק על פני טובת מיליוני לקוחותיו".
לדברי התובעים הייצוגים, בנק הפועלים התקשר בהסדר עם קבוצת ישראכרט להנפקת כרטיסי אשראי בנקאיים עבור לקוחותיו, אלא שהתנאים שנקבעו באותו הסדר הובילו לכך שעמלת הכרטיס המשולמת על ידי לקוחות הבנק לקבוצת ישראכרט היא הגבוהה ביותר ביחס לעמלות שמשלמים לקוחות כל בנקים אחרים שהתקשרו עם הקבוצה להנפקת כרטיסי אשראי בנקאיים.
"הלקוחות משלמים באופן עקבי את דמי הכרטיס הגבוהים ביותר"
לפי התביעה, מדובר בנתונים שעולים "באופן ברור וחד משמעי" מדוחות שנערכו על ידי המפקח על הבנקים "כאשר בחינה שלהם מגלה כי במשך שנים ארוכות, משלמים לקוחות בנק הפועלים, באופן עקבי ומתמשך, את דמי הכרטיס הגבוהים ביותר לקבוצת ישראכרט". עוד נטען כי גם תעריפון העמלות העדכני מראה כי לקוחות הפועלים זוכים לתנאים הגרועים ביותר וההנחות שניתנות להם בדמי הכרטיס עבור ביצוע עסקאות בכרטיסים, בסכומים כאלו ואחרים, הן הגרועות ביותר "באופן ברור ומובהק ביחס ללקוחות כל יתר הבנקים שהתקשרו עם הקבוצה".
התוצאה הזו היא אינה מקרית, כך לפי התובעים, והיא נובעת כל כולה מהעובדה ש"בנק הפועלים מצוי בניגוד עניינים אינהרטי ומובנה בכל הקשור להסדרים עם קבוצת ישראכרט". לדברי הלקוחות, הבנק מעדיף "את האינטרס שלו על פני האינטרס של לקוחותיו", ובכך למעשה הוא גורם שדווקא לקוחותיו, מקרב כל לקוחות הבנקים שעמם מתקשרת קבוצת ישראכרט, ישלמו את דמי הכרטיס הגבוהים ביותר, לאורך שנים.
"קהל שבוי של חברת האשראי"
עוד נטען, כי הדברים חמורים עוד יותר בהתחשב בכך
, אף שאינו מאפשר לשום חברת אשראי אחרת, מתחרה, להנפיק ללקוחותיו כרטיסי אשראי בנקאיים. "מצב הדברים הוא כזה, שבו ללקוחות בנק הפועלים אין כל אפשרות לקבל כרטיס אשראי בנקאי אחר, שאינו מקבוצת ישראכרט, והם למעשה 'קהל שבוי' של קבוצת ישראכרט. התנהלותו הפסולה של הבנק מהווה גם התרשלות חמורה מצדו, כאשר לא פעל באופן מיומן וסביר בכל הקשור לתנאי ההסדר "שהשיג" (ולמעשה הכתיב) עבור לקוחותיו מקבוצת ישראכרט, ולדמי הכרטיס המשולמים על ידם".
את הקבוצה מגדירים התובעים "כל לקוחות בנק הפועלים אשר הונפק להם על ידי קבוצת ישראכרט כרטיס אשראי בנקאי מסוג ישראכרט או מסטרקארד או אמירקן אקספרס (על סוגיהם השונים) ואשר במהלך שבע ההשנים האחרונות שילמו לקבוצת ישראכרט עמלות עודפות של דמי כרטיס".
מבנק הפועלים נמסר: "בנק הפועלים טרם קיבל את התביעה המדוברת, לכשתתקבל התביעה, נלמד אותה ונגיב בבית המשפט".
7 תגובות לכתיבת תגובה