אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד המשפטים סולל את הדרך להעלאת ריבית כרטיסי האשראי צילום: נמרוד גליקמן

משרד המשפטים סולל את הדרך להעלאת ריבית כרטיסי האשראי

ההצעה, שמגיעה בהמשך להמלצות ועדת זקן להגברת התחרות בבנקים, קובעת פיקוח על הריבית שיגבו חברות כרטיסי האשראי עבור הלוואות. הבעיה: היא מציבה את הרף על שיעור הגבוה מהרף כיום, מה שעשוי דווקא לפגוע בצרכן

17.02.2014, 07:03 | תומר ורון

הביקורת הציבורית על גובה הריבית שגובות חברות כרטיסי האשראי הובילה להכללתן במגבלה לגובה ריבית שמציע משרד המשפטים. הבעיה היא שהמגבלה גבוהה מאוד ומעלה חשש כי החברות דווקא ינצלו אותה להמשך העלאת הריבית שהן גובות מהצרכנים.

קראו עוד בכלכליסט

הצעת החוק של משרד המשפטים מבקשת להגביל את גובה הריבית המקסימלית שגובים הגופים הבנקאים וחברות כרטיסי האשראי. הצעה זו נשענת על המלצות דו"ח ועדת זקן שעסקה בהגברת התחרות למערכת הבנקאית בישראל.

יו"ר הוועדה, המפקח על הבנקים דודו זקן, צילום: מיקי אלון יו"ר הוועדה, המפקח על הבנקים דודו זקן | צילום: מיקי אלון יו"ר הוועדה, המפקח על הבנקים דודו זקן, צילום: מיקי אלון

כיום, הגבלה של תקרת ריבית קיימת על פי חוק המסדיר הלוואות חוץ בנקאיות, והמגבלה לא חלה על חברות כרטיסי האשראי. שיעור תקרת הריבית המותרת מחושב על פי החוק כמכפלה של ריבית שגובים הגופים הבנקאיים עבור האשראי הלא צמוד כפול 2.25. תקרה זו ידועה גם בשם "ריבית שוק אפור".

הבעיה כיום היא תלות בריבית המרכזית של בנק ישראל

 

הבעיה העיקרית בתקרה הנוכחית היא התלות בריבית המרכזית של בנק ישראל ובהיקף האשראי הלא צמוד של הבנקים. שני גורמים אלו נמצאים בתקופה האחרונה בירידה מתמדת - דבר שהוביל לירידה בתקרת הריבית שיכולים הגופים החוץ בנקאיים לגבות מלקוחותיהם.

לפי הנתונים שמציג משרד המשפטים, אם ב־1993, השנה בה חוקק החוק המקורי, עמדה התקרה על 39.6% ־ בדצמבר 2012, התקרה היתה נמוכה יותר ועמדה על 11.76% בלבד.

על פי גורמים במשרד המשפטים, הדבר העמיד קושי משמעותי בפני הגופים החוץ בנקאיים שכן רוב הלקוחות המבקשים אשראי חוץ בנקאי נמצאים ברמות סיכון גבוהות יותר מאשר לקוחות אשר נוטלים אשראי מבנקים ומחברות כרטיסי האשראי, אך למרות זאת הריבית שהם יכולים לגבות נמוכה יותר ולמעשה לא אפקטיבית.

בנוסף, טוענים במשרד המשפטים, כי עלויות גיוס ההון של המלווים החוץ בנקאיים גבוהות יותר והמידע שנמצא בידם באשר למאפייני הלווים קטן יותר ועל כן לא הגיוני כי הריביות שיוכלו לנטול יהיו נמוכות יותר. בכך, מסכמים כיום במשרד המשפטים, תקרת ריבית נמוכה מהווה חסם משמעותי במתן אשראי בידי גופים חוץ בנקאיים.

על כן, לפי המנגנון החדש המוצע, תקרת הריבית תחושב לפי שיעור ריבית הפיגורים הנקבעת על ידי החשכ"ל (9%) בתוספת 12% ־ כך שעתה תעמוד תקרת הריבית על 21%. כמו כן, משרד המשפטים קובע כי מתן הלוואה שעלותה תעלה על הריבית המרבית תחשב מעתה כעבירה פלילית, אולם ספק אם הצעה זו משמעותה בשורה לצרכן הלוקח אשראי מחברות כרטיסי האשראי.

בשנים האחרונות היתה ביקורת ציבורית רבה על גובה הריבית שגובות חברות כרטיסי האשראי מהצרכנים. היקף האשראי שמעניקות חברות כרטיסי האשראי זינק בשנים האחרונות באופן דרמטי, וזאת בשל הוראת ניהול בנקאי תקין שפרסם המפקח שהגבילה את מסגרות האשראי שמעניקים הבנקים, ושלחה את הציבור אל חברות כרטיסי האשראי.

כך, למשל, בין השנים 2009 ל־2012 זינק היקף האשראי שהעמידו שלוש חברות כרטיסי האשראי - ישרכארט, לאומי קארד וכאל ב־ 22%, והסתכם ב-5.8 מיליארד שקל.

הריבית הממוצעת שגבו חברות כרטיסי האשראי מלקוחותיהם עמדה בסוף הרבעון השלישי 2013 על 11.3 בכאל, 9.6% בלאומי קארד ו־8.98% בישרכארט, כאשר הריבית הגבוהה שנגבתה, עלתה בחלק מהמקרים על תקרת הריבית של השוק האפור.

המפקח על הבנקים נמנע מלהגביל את תקרת הריבית לחברות אלו, אולם הביע את מורת רוחו מגובה הריבית שגבו החברות. כעת, החברות אמנם נכנסות לפיקוח בגדר החוק, אולם הוא מאפשר להן להעלות את הריבית שהן לוקחות - מבלי להיות חשופות לביקורת ציבורית.

משרד המשפטים: המטרה היא לייצר חוקי משחק אחידים

 

גורמים במשרד המשפטים מציינים כי המטרה העיקרית של החוק החדש היא להציג חוקי משחק אחידים עבור הגופים הבנקאיים והחוץ בנקאים. במשרד המשפטים דוחים טענות לפיהן החקיקה תוביל לעלייה בריבית שגובות חברות כרטיסי האשראי, ואומרים כי במציאות כיום אין שום הגבלה על ריביות כרטיס האשראי.

לדברי המשרד, בגלל תנאי תחרות ומידע רחב על הלווה, הריביות נשארות על רמתן.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
מגיב 1 ככה עבדו עליך? המספרים שלך מדומיינים!
מגיב 1 האנונימי, *טעות בידך*!! ריבית בנק ישראל מחודש אוקטובר 2013 היא 1% !!! (כתבת 4%). הריבית שגובים הבנקים על הלוואות בעלי חשבון זה כמה שבא להם. הגג לא מוגדר, אך עומד על איזור 13% לאוכלוסיה מסוכנת או פראיירית הממצוע עומד על 8.5%-10% !!! (כן עושק). ועכשיו הם רוצים לתת רשיון לעושקים ולשחרר את המגבלות במסגרת "תחרות חופשית". אכן עבןדה בעיניים, שתאפשר לדכא יותר את הישראלים, עד שיעזבו. ורוב התגובות נכונות, אך אנחנו עם בלי נציגים אפקטיביים בכנסת, זה ברור ולא חדש. ולא עזרה ה"פוליטיקה החדשה", נשארנו יתומים! ושכל אחד יעשה את החשבון שלו (רמז, ברור שהישראלים ויתרו, עובדה הם לא יוצאים לרחוב, מקסימום מגיבים בטוקבק או בפייס.... ובבחירות מצביעים על "שלום וביטחון" או חרטה נבובה אחרת שלא אומרת כלום, מתעלמים מבעיות הכלכלה (זה לא מהיום אלא יותר משנות דור). המסקנה היחידה, לישראלים טוב במצבם. שיהיה יום טוב לכולנו (ולאנשי הבנקים יותר).
סשה  |  18.02.14
7.
שתבינו איך השיטה עובדת:
יושב הפקיד הבכיר, הנושא תואר של מפקח על הבנקים או מפקח על הביטוח או מפקח על שוק ההון או מפקח על חברות הדלק, מפקח על שוק המים (או כל מה שתרצו) - ומציע כאילו בתמימות "רפורמה בענף", כביכול "לטובת הצרכנים", "להגברת התחרות" וכו' וכו'. כמובן - התקשורת חסרת ההבנה מפרגנת (תחרות, טובת הצרכנים), חברי הכנסת עומדים בתור לאשר (פופוליזם של "טובת הצרכן"), הרפורמה נכנסת לתוקף ופתאום מתברר שלצרכן הקטן זה עולה הרבה יותר: ככה עלו עמלות העו"ש, ככה עלו דמי הניהול בקופות הגמל, ככה עלה מחיר הגז, ככה שולשו מחיר המים, עכשיו זה יהיה באשראי. ועכשיו להפתעה הסופית: הפקיד ה"תמים" מסיים ליישם את הרפורמה ופתאום עובר לעבוד באחד הגופים עליהם פיקח, והרוויחו מכל העסק, ומקבל שכר עתק. איפה הבקרה? איפה חברי הכנסת? איפה התקשורת הלוחמת? והרי זו השיטה, כבר שנים רבות.
רונן , קדימה-צורן  |  17.02.14
לכל התגובות