אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מובילאיי יוצאת להנפקת ענק לפי שווי של 2.8 מיליארד דולר צילום: נתי שוחט

בלעדי לכלכליסט

מובילאיי יוצאת להנפקת ענק לפי שווי של 2.8 מיליארד דולר

בדרך להנפקת ענק ישראלית בנאסד"ק: החברה הישראלית לפיתוח מערכות התרעה למכוניות פתחה במגעים לקראת גיוס של כחצי מיליארד דולר. על פי ההערכות, המייסדים ימכרו חלק ניכר ממניותיהם (20%) בהצעת מכר

24.03.2014, 07:30 | גולן חזני

חברת מובילאיי, העוסקת בפיתוח מערכות התרעה למכוניות, מתכננת לבצע את ההנפקה הגדולה ביותר של חברה ישראלית בנאסד"ק ברבעון הרביעי. ל"כלכליסט" נודע כי מובילאיי החלה במגעים לקראת הנפקה לפי שווי עצום של 2.5-3 מיליארד דולר. החברה צפויה לגייס כחצי מיליארד דולר.

קראו עוד בכלכליסט

ביולי 2013 סיימה החברה מהלך של היערכות לקראת ההנפקה, שכלל הכנסת קרנות זרות כמשקיעים חדשים במקום כמה משקיעים ישראלים ותיקים. את המהלך יובילי בנקי ההשקעות גולדמן זאקס ומורגן סטנלי, שהובילו את הגיוסים שביצעה מובילאיי בעבר. ההנפקה צפויה להיות אחת הגדולות בנאסד"ק השנה ובשנים האחרונות בכלל.

המשקיעים: הזרים נכנסו, הישראלים יצאו

החברה, הרשומה בהולנד, הוקמה על ידי פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם. השניים מחזיקים כל אחד ב־10% מהמניות וצפויים למכור חלק מהותי מנתח זה בהצעת מכר, על פי הערכות, במהלך ההנפקה. בעלי מניות גדולים בחברה הם חברת כלמוביל של אורי חרל"פ, בנק גולדמן זאקס והקרנות הזרות פידליטי, וולינגטון ובלאקרוק, כמו גם גוף ההשקעות הסיני סיילינג קפיטל ‏(Sailing Capital‏) וחברת אנטרפרייז הולדינג, הנחשבת לאחת השחקניות הגדולות בעולם בתחום השכרת כלי רכב. מלבד גולדמן זאקס וחרל"פ, חמשת המשקיעים האחרים הצטרפו בהשקעה כוללת של 400 מיליון דולר שנעשתה ביוני 2013, לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר לחברה. המשקיעים רכשו את מניותיהם של בעלי מניות ישראלים קטנים יותר, דוגמת לב לבייב, גיל אגמון ודלק רכב שבראשה הוא עומד, אילן בן־דב וחברת סאני שבניהולו ואחרים.

פרופ פרופ' אמנון שעשוע | צילום: נתי שוחט פרופ

עם המשקיעים הישראלים בחברה נותרו גופים מוסדיים כמו לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, שמחזיק בכ־2.5% ממניות החברה לאחר שהשקיע כ־60 מיליון שקל, ומימש חלק אחר של אחזקותיו בגיוס ביוני האחרון. כמו כן נותרו כלל, מגדל, מנורה ופסגות שמחזיקים בנתח כולל של כ־2.5% וצפויים גם הם לרשום אקזיט במהלך ההנפקה או לאחריה.

מנתונים שהציג פרופ' שעשוע ב־LANDMARK DEALMAKERS SUMMIT בניו יורק לפני כשבועיים, מובילאיי צפויה להגדיל את מכירותיה בשנת 2014 לעומת 2013 ולהגיע לשיא מכירות של 2.9 מיליון צ'יפים, לאחר שמכרה 1.3 מיליון צ'יפים ב־2013. על פי ההערכות, כל צ'יפ נמכר בכ־60 דולר, כך שהיקף הכנסות החברה צפוי לעמוד על 200 מיליון דולר. לחברה הוצאות שנתיות של 45 מיליון דולר שיאזנו אותה ויביאו אותה לרווח של קרוב ל־150 מיליון דולר ב־2014.

פונה גם למכוניות משפחתיות ועממיות

מודל המכירות של החברה נשען על יצרניות כלי הרכב. בשנים האחרונות הותקן המוצר שלה בעיקר בכלי רכב יוקרתיים, אך כעת המכירות עוברות יותר ויותר לכלי רכב מהשוק העממי. יצרניות כמו ג'נרל מוטורס ואחרות משלבות היום את המוצר במכוניות המשפחתיות שהן מוכרות.

המערכת שפיתח שעשוע נחשבת לראשונה מסוגה במערכות למניעת תאונות דרכים המבוססות על מצלמה בעלת טכנולוגיית ראייה מלאכותית. מרכז הפיתוח של החברה ממוקם בהר החוצבים בירושלים ובו מועסקים כ־200 מהנדסים. ב־2012 עברה החברה לרווחיות, והחל מהשנה היא הופכת לרווחית במונחים של עשרות מיליארדי דולרים.

התחום שבו מתמקדת מובילאיי הוא אחד הצומחים בענף הרכב - מערכות לבטיחות אקטיבית, שיכולות למנוע התרחשות תאונה.

החברה נכנסת כעת גם לתחומים נוספים כמו מערכות לנהיגה אוטונומית, ללא מעורבות נהג. על פי פרסומים מהחודש שעבר, מובילאיי משתפת פעולה בתחום זה עם יצרנית הרכב האמריקאית החשמלית טסלה. המערכות של מובילאיי מבוססות על חמש מצלמות: שתיים מלפנים, אחת מאחור ושתיים נוספות בשני צדי הרכב. המערכת מסונכרנת עם מערכת הניווט של המכונית, המנהלת את מסלול הנסיעה.

מערכת הנהיגה האוטונומית של מובילאיי מאפשרת שמירת מרחק וזיהוי רמזורים ושלטים. בעזרת מצלמות הצד המכונית תוכל לעבור צומת לא מרומזר ולהחליף נתיבים בתנועה עירונית. המערכת שומרת על מרכז הנתיב ומאפשרת לעקוב אחר המכונית שמלפנים. עד כה נערכו ניסויים במכוניות מתוצרת אופל, אאודי, טויוטה וניסאן.

תגיות

15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
למספר 4 - אתה ממש טועה ומטעה
אם אתה באמת חושב שאפליקציה שנימצאת על מכשיר סלולארי יכולה לבצע את האלגוריתמים של מובילאיי מריצים אז אתה כנראה חסר הבנה בכנוגע לראייה ממוחשבת. העובדה היא שזיהוי מרחק לעצמים והשתנות המרחק מתמונות המגיעות ממקור בודד כלומר מצלמה יחידה הוא אחד הקשיים הגדולים והעובדה היא שלמובילאיי אין הרבה מתחרים בתחום (המתחרים שישנם כולם מתבססים על טכנולוגיות מכ"ם ולכן לא יכולים לשלב פעולות נוספות של עיבוד תמונה כגון סטייה מנתיב,זיהוי תמרורים,זיהוי רמזורים וכו'). הכח של מובילאיי נעוץ בעוב מייצרים את החומרה בעצמם ומדובר בצ'יפ בעל כ-10 ליבות מהן חמש ליבות גרפיות שפותחו במיוחד במובילאיי, לא ממש יכולת החישוב של הגלאקסי S4 שלך.. כדי לזהות שינוי במהירות של עצמים אתה צריך גם לבצע את הפעולות מהר מאד וזה גם משהו שהמכשיר הסלולארי לא יכול לבצע. מה עוד שהסוללה של המכשיר לא תעמוד בפעולות הנ"ל...גם לא תוך כדי טעינה רצופה. דבר שני כמו שמגיב מספר 7 אמר כבר, מדובר ביכולות שהציפייה שיהפכו להיות תקן בעולם הרכב בדיוק כמו ABS שגם התחיל כפיצ'ר ברכבי יוקרה והיום נמצא כתקן בסיסי לחלוטין.
אורי  |  25.03.14
לכל התגובות