אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
Freightos מגייסת 4.6 מיליון דולר מקרן אלף ויזראל קלינטק צילום: גיא אסיאג

Freightos מגייסת 4.6 מיליון דולר מקרן אלף ויזראל קלינטק

החברה פיתחה מערכת המכונה "Waze למטענים" - ומאפשרת ליבואנים ויצואנים לקבל תמחור זול ומהיר להעברת מכולות וסחורות לחו"ל

25.03.2014, 15:03 | אסף גלעד
היזם הסדרתי צבי שרייבר מגייס 4.6 מיליון דולר לסטארט-אפ חדש, Freightos, שפיתח מערכת המחשבת את הדרך הזולה והמהירה ביותר לשילוח מטענים מסחריים כגון מכולות. את הסיבוב הובילו הקרנות אלף ויזראל קלינטק, ובהשתתפות בית ההשקעות OurCrowd, המשקיע המקורי בחברה.

קראו עוד בכלכליסט

מערכת התוכנה של פרייטוס היא מעין "Waze" לחברות שילוח, המחשבת עבורן מהו הנתיב המהיר ביותר לשנע מטען החל ממקור המטען, בדרך כלל מפעל ייצור או ייצואן כלשהו, ועד היעד, בדרך כלל מתקן מקומי של יבואן. ביכולתה לחשב עבור חברות השילוח לא רק את הנתיב הגיאוגרפי הכדאי ביותר לשילוח, אלא בעיקר לדעת עם אילו חברות שילוח מקומיות ושינוע כדאי לעבוד וכן לדעת האם כדאי לבחור במטוס להובלת מטען מסוים או בספינת מטען.

צבי שרייבר, מייסד החברה, צילום: גיא אסייאג צבי שרייבר, מייסד החברה | צילום: גיא אסייאג צבי שרייבר, מייסד החברה, צילום: גיא אסייאג

"שינוע מטענים הוא שוק של טריליון דולר והוא מאוד מבוזר,"אומר שרייבר ל"כלכליסט". "יש כיום 30 חברות שינוע גדולות שמגלגלת כל אחת מעל למיליארד דולר, ועוד עשרות אלפי חברות שאפשר למצוא בכל מקום, אפילו בסמטאות קטנות בסין. ועם זאת שהו שוק שבור שבו קשה לדעת בזמן אמת מהו המחיר שבו מישהו יסכים לקחת את המטען שלך וכמה זמן זה ייקח".

Freightos היא חיה שונה בנוף שוק אפליקציות התחבורה. אפליקציות כגון Moovit הישראלית, או זוכת כנס המובייל בברצלונה CityMapper, יכולות לספק מידע לנוסע פרטיים על תחבורה ציבורית. אפליקציות המובייל של אתרי תיירות כמו KAYAK או אקספדיה למשל, יוכלו לתת הצעת מחיר בזמן אמת לתייר המעוניין לטוס לכל יעד ובכל זמן. אבל שרייבר טוען כי בעוד שמידע על תחבורה קיים באופן חופשי ובזמן אמת לתיירים ונוסעים פרטיים, הוא כמעט ואינו קיים עבור חברות השילוח.

בתחום השילוח, המורכבות גדלה משמעותית: יש לקחת בחשבון מספר רב של ספקים, משאיות תובלה, חברת ספנות או תעופה, עלויות נמל, עמילות מכס, ובין כל אלה יש לתמרן. פרייטוס מחזיקה מאגר אדיר של כל חברות השילוח וההובלה ובאמצעות מערך ביג דאטה מסוגלת לספק לחברת השילוח את המסלול המשתלם ביותר מבין מאות אפשרויות.

מנורות LED לשילוח

שרייבר נחשב לאחד היזמים הסדרתיים הבולטים בישראל, שמגיע בעצמו ממשפחת יזמים סדרתיים ירושלמים הפעילים בזירת ההייטק המקומית. את החברה הקודמת שלו, Lightech, שייצרה שנאים חסכוניים לנורות LED והלוגן חסכוניות, הוא מכר ב-2011 לג'נרל אלקטריק תמורת כ- 25 מיליון דולר. שרייבר היה גם ממקימי Unicorn שנמכרה ל- IBM תמורת כ- 7.5 מיליון דולר וממקימי Tradeum, האקזיט הגדול ביותר שלו עד כה, שנמכרה לידי Verticalnet בשנת 2000 תמורת 478 מיליון דולר. קודם להקמת פרייטוס היה המנכ"ל של חברת הוירטואליזציה גוסט שנסגרה.

 

עם Freightos, שרייבר ינסה לשחזר את ההצלחה של טריידום: גם היא סיפקה מידע לעסקים בכדי להתמודד עם כשלי שוק ולהקל על סגירת עסקאות. בטריידום שרייבר גם כיר את עמיתו להקמת החברה החדשה שלנו, ויקטור הופשטיין, המשמש כמנהל התפעול של החברה.

את הרעיון להקמת החברה שאב שרייבר דווקא מהחברה הקודמת אותה ניהל, לייטק. אחרי שנים של ניהול חברות תוכנה, מצא את עצמו שרייבר נאבק בשליחת מטענים של ציוד אלקטרוני מסין לארה"ב ולאירופה. "שוק הלוגיסטיקה עדיין מפגר כבמה שנים אחרי ענף ההייטק או התיירות הצרכנית", הוא אמר ל"כלכליסט". "אם אתה רוצה לתמחר נסיעה לחו"ל תוכל לעשות זאת בקלות באינספור אתרים, אבל לקבל תמחור של שליחת מכולה זה עניין שיכול לקחת שלושה ימים. חבל ששוק הלוגיסטיקה, שהוא קריטי לכלכלה העולמית, מפגר בעשור אחרי אתרי הזמנת כרטיסי טיסה".

החברה הוקמה לפני כשנתיים וגייסה כבר 1.7 מיליון דולר מ- OurCrowd. כיום היא מונה שלושים עובדים המפוזרים בין משרדי החברה בירושלים, רמאללה, גרמניה והונג קונג.

הגיוס ב-Freightos הוא ההשקעה השלישית של קרן אלף מאז הקמתה בקיץ האחרון בידי מייקל אייזנברג ואדן שוחט. הקרן השקיעה בחברה נוספת הנושקת לתחום הפעילות של Freightos: ווינדוורד, שמפתחת טכנולוגיה למעקב אחרי כלי שיט ימיים וניתוח תנועותיהם. לדברי שרייבר, אין כעת קשר בין החברות אך ייתכן כי הוא יתקיים בעתיד.

תגיות