אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ייצוגית נגד לאומי: עמלות חסרות פרופורציה על הוראות קבע צילום: עומר הכהן

ייצוגית נגד לאומי: עמלות חסרות פרופורציה על הוראות קבע

לטענת התובעת שהייתה ספקית של קיקה ואופיס דיפו ונקלעה לקשיים כלכליים זמניים הבנק סירב לכבד הוראת קבע שלה על סכום של כ-12 ש' בגלל חריגה, אך במקביל חייב אותה בעמלה של 55 שקלים. להערכת התביעה סכום הנזק ללקוחות הבנק עומד על כ-180 מיליון שקל

17.04.2014, 11:58 | זוהר שחר לוי ותומר ורון
"בנק לאומי יצר לעצמו פטנט מקורי רב בשנים להפקת רווחים בעשרות ובמאות מיליוני שקלים מאחורי גבם של לקוחותיו ועל חשבונם בדרך שלכאורה נחזית להיראות חוקית, אך לא היא", כך נטען בבקשה לאישור תביעה ייצוגית על סכום של 180 מיליון שקל שהוגשה נגד הבנק ערב החג.

קראו עוד בכלכליסט

בבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד אייל כהן לבית המשפט המחוזי בתל אביב, טוענת חברה בשם אור-אן אושי אחזקות כי בנק לאומי מסרב להעביר הוראות קבע שעה שחשבון הלקוח נמצא תחת חריגה, אך הוא מחייב על כך את הלקוח בעמלות חסרות פרופורציה לחלוטין.

"ביסוד הפטנט", כך לפי התביעה, "עומד מנגנון גבייה פשוט ביותר במסגרתו הבנק גובה מלקוחותיו בכל פעם סכומים זניחים ביותר שאינם נראים לעין בלתי מקצועית. הבנק מנצל לרעה את שליטתו המוחלטת בחשבון הלקוח ובמידע הפנימי שיש בידיו ובעת בה חשבון הבנק של אותו לקוח אומלל נלקע לחריגה זמנית ממסגרת האשראי המאושרת, הבנק מסרב לכבד הוראת קבע יחידת וקבועה בת שקלים בודדים, אך מרשה לעצמו לחדור לחשבון הלקוח ולשלשל לכיסו רווח נקי בגין סירוב זה באמצעות חשבון חיוב חשבון חורג זה בעמלה העולה בשיעורה פי כמה על שיעור חיוב הוראת הקבע שלא כובדה".

מתוך הבקשה לייצוגית נגד בנק לאומי: "בנק לאומי יצר לעצמו פטנט מקורי רב בשנים להפקת רווחים בעשרות ובמאות מיליוני שקלים מאחורי גבם של לקוחותיו ועל חשבונם", צילום: shutterstock מתוך הבקשה לייצוגית נגד בנק לאומי: "בנק לאומי יצר לעצמו פטנט מקורי רב בשנים להפקת רווחים בעשרות ובמאות מיליוני שקלים מאחורי גבם של לקוחותיו ועל חשבונם" | צילום: shutterstock מתוך הבקשה לייצוגית נגד בנק לאומי: "בנק לאומי יצר לעצמו פטנט מקורי רב בשנים להפקת רווחים בעשרות ובמאות מיליוני שקלים מאחורי גבם של לקוחותיו ועל חשבונם", צילום: shutterstock

אור-אן אושי אחזקות, הייתה ספקית של קיקה ואופיס דיפו, נקלעה לקשיים כלכליים זמניים בעקבות קריסת רשתות אלו. לפי החברה, המשמשת כתובעת הייצוגית, הבנק סירב לכבד הוראת קבע שלה על סכום של כ-12 שקלים בזמן שחרגה מהחשבון, אך במקביל חייב אותה בעמלה של 55 שקלים.

לפי התביעה, לאחר שהתגלה החיוב פנו נציגי החברה לבנק ישראל, למפקח על הבנקים ולמחלקת פניות הציבור של בנק לאומי והתלוננו על החיוב. ימים ספורים לאחר מכן הודיע הבנק כי החשבון יזוכה מהעמלה. אולם, החברה טוענת כי השבת כספי העמלה כמוהו "כהודאת הבנק במחדלו". בדיקה נוספת של נציגי החברה העלתה כי גם בעבר חויב חשבונה בעמלות גבוהות במקרים דומים.

"החברה סבורה", כך כותב עו"ד כהן בתביעה, "כי לא מן הנמנע שכך נהג הבנק פעמים רבות במשך שבע השנים האחרונות, אך בשלב זה אין בידיה דפי חשבון כדי לעמוד על היקף העוולה. עובדות המקרה מוצאות ומלמדות כי תאוות בצע וממון היא שהוליכה כקו מנחה את הבנק בפעולותיו כלפי החברה, משפעל לממש אינטרסים אישיים שלו בלבד, תחת ניגוד עניינים מובהק, בחוסר תום לב משווע ותוך הפרת חובת האמון והנאמנות שחב לחברה. הבנק העדיף את האינטרס האישי שלו בדמות עמלה ששלשל לכיסו הפרטי, ששיעורה גבוה כפי ארבעה משיעור החיוב נשוא הוראת הקבע".

לפי הבקשה, נסיבות המקרה מצביעות על "כשל בנקאי רוחבי גורף" בבנק לאומי המחייב בדק בית והתערבות רגולטורית שכן, אם הלקוח נמצא בקושי כלכלי ובחריגה ממסגרת האשראי "מדוע הבנק מגדיל את 'הסיכון' באמצעות חיוב עמלה לטובתו שלו במקום לכבד חיוב קטן יותר".

התביעה מעמידה את סכום הנזק על כ-180 מיליון שקל. החישוב נעשה בהערכה כי חמישית מסך לקוחות הבנק המחזיקים בחשבונות בנק פעילים חורגים באופן זמני ממסגרת אשראי מאושרת, כשמוערך כי עשירית מתוכם חויבי בשל החזר הוראת קבע של עד 55 שקלים בעמלה של 55 שקלים עבור החזר זה.

לדברי התובעת הייצוגית, מלבד הנזק הייצוגי שנגרם לקבוצה כתוצאה מפגיעה בפרטיותה, נגרם גם נזק "בשמה הטוב" לפי חוק איסור לשון הרע, בכך שהושחר שמו הטוב של הלקוח בקרב הספק ואצל הבנק עצמו.

מבנק לאומי נמסר: "בנק לאומי פועל על פי הוראות בנק ישראל והמפקח על הבנקים. הבנק ילמד את התביעה ויגיב בבית המשפט".

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
למה תובעים רק את בנק לאומי? שיתבעו את כל הבנקים.
העמלות מפורסמות בספר העמלות של כל בנק אז שהחברה המסכנה תעשה תחשיב עבור כלל הלקוחות בישראל וככה תוכל לגזור קופון יותר שמן מהתביעה הייצוגית. ושיתבעו גם את בנק ישראל שאישר את העמלות. והכי טוב שיתבעו גם את הרצל. הכל היה נשמע הגיוני עד לקטע שלחברה אין בכלל את כל המידע והיא כבר רצה להגיש ייצוגית ועד לקטע של פגיעה בפרטיות ובפגיעה בשמה הטוב. מה הקשר לייצוגית? הם תובעים פגיעה בפרטיות של כל לקוחות הבנק? נשמע הזוי לגמרי.
סתם מחשבה  |  22.04.14
15.
התביעה מוצדקת מאוד
אני גם נכנסתי לקשיים וחרגתי מהמסגרת שלי אבל לא צפיתי כזו התנהלות החזירו לי 4 הוראות קבע ועל כל אחת גבו 55 שקלים חדשים שיבואו כל החכמים ויסבירו לי למה 55 שקלים ולא 500 שקל -היכן זה כתוב מי קורא בכלל חוזה התקשרות עם הבנק הריי העמלות כל חודש משתנות הם מנצלים את חולשתו של האזרח הקטן לפחות יכלו לתת לי יום יומיים להסדיר את החריגה ובפועל נגרם לי נזק כבד חזרו לי הוראות קבע מול בנק למשכנתאות ואני שרוף מולם חזרו לי הוראות קבע מול סוכנות ביטוח על סכום פעוט וקיבלתי עשרות טלפונים ומכתבים למה אני לא משלם מה עם העוגמת נפש שנגרמה לי -פשוט בושה ושיבוא גורם כזה או אחר מבנק ישראל ויסביר למה 55 שקלים -ואת זה כן מחייבים בחשבון למרות שיש חריגה מהמסגרת זו עוולה לאזרח הקטן שאין לו את הכוח להתמודד במצבים כאלו אני כל רבעון מקבל לוח עמלות ותשלומים על מה אני מחוייב ואני משלם אבל למה 55 שקלים -מי הכין אותי לזה מי הסביר לי את העמלה הזו מי שלח לי מכתב התראה שאני צריך לשלם סכום כזה אפשר להסדיר חריגה ממסגרת אם נותנים לך זמן להתארגן וזה לגיטמי אני לא שכחתי מה שעשו לי -התביישתי אנחנו כלקוחות צריכים הגנה ולא תמיד מקבלים אותה אבל אסור לוותר אני חושב שצריך לבדוק את הנושא ואם אפשר להגן על הלקוח ולתת לו זמן קצר להתארגן זה יעזור גם ללקוח וגם לבנק מבחינה תדמיתית אני באופן אישי נכון להיום לא יכול לעזוב אבל בבוא היום אני אלך לבנק אחר .
בני יעקובסון , גבעתיים  |  22.04.14
לכל התגובות