אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מגה מנסה להיפטר מסניפים שטרם נפתחו צילום: עמית שעל

מגה מנסה להיפטר מסניפים שטרם נפתחו

לאחר שמכרה שלושה סניפים בשבוע שעבר, מנסה הרשת המדממת להשתחרר מחוזים עתידיים לשתי חנויות שנערכה לפתוח. מאז 2011 הצטמצם שטח סניפי רבוע כחול ב־16 אלף מ"ר

07.05.2014, 08:21 | נורית קדוש

רשת רבוע כחול, בעלת השליטה במגה, מנסה להשתחרר מחוזים עתידיים לשני סניפים שהיא נערכה לפתוח - כך נודע ל"כלכליסט". זה כמה חודשים מנסה הרשת למצוא קונה לחוזה שכירות לנכס שבו התחייבה להקים חנות מגה בעיר בשטח 880 מ"ר במרכז מסחרי ברחוב פנחס איילון בחולון. לקונים הפוטנציאליים נמסר כי הרשת כבר החלה בעבודות הכנה בחנות, ששכר הדירה עבורה עומד על 110 שקל למ"ר, כולל טיפול בחדרי קירור ואינסטלציה. עם זאת טרם נמצא קונה לחנות, הסמוכה לסניף דיסקאונט של שופרסל.

קראו עוד בכלכליסט

החוזה השני שהוצע לאחרונה למכירה הוא לפתיחת חנות בקריית מוצקין, שתועבר כנראה לרשת קוסט 365 מקבוצת המשביר. כמו כן מציעה הרשת למכירה סניפי מגה בול פעילים בחדרה, רחובות, נתיבות, שדרות וכרמיאל וכן סניף מגה בעיר הפועל בשדרות הרצוג בירושלים. גם לחנויות אלה טרם נמצא קונה. בניסיון של מגה לצמצם את מספר הסניפים ניתן לכלול את המכירה בשבוע שעבר של שני סניפי מגה בול בירושלים וסניף אחד בקריית גת לרשתות אושר עד ומחסני השוק, שצפויים להכניס לה 35 מיליון שקל.

סניפים אלו מצטרפים לשש חנויות שמהן יצאה רבוע כחול ב־2013, ובהם סניף אשקלון שמכרה ליינות ביתן; סניף בת ים שנמכר לסופר דוש; סניף חוצות המפרץ שנמכר לרשת יוחננוף; וסניף רגבה שנמכר למחסני להב. לסניפים בנתניה ובנצרת לא נמצא קונה וחוזה השכירות לא חודש. במקביל התנהל משא ומתן למכירת החנויות המשרתות את המגזר החרדי לרשת ויקטורי, שהסתיים ללא תוצאות.

לפי בכיר בענף, הבעיה המרכזית של החנויות שמגה מציעה למכירה הוא שכר הדירה הגבוה שהיא התחייבה לשלם. "הסניף ברחובות, לדוגמה, הוא בשטח 7,500 מ"ר ושכר הדירה בו עומד על 114 שקל למ"ר. מדובר בהוצאה של 850 אלף שקל בחודש רק על שכירות. בחלק מהסניפים מדובר בכ־10% מהמחזור של החנות".

ההתרחבות נכשלה

הניסיון של מגה להיפטר מסניפים בא על רקע הירידה המתמשכת בתוצאות העסקיות בשנים האחרונות. כבר בדו"חות של סוף 2012 חשפה רבוע כחול כי 14.3% מסניפי מגה הם הפסדיים: מתוך 216 הסניפים שהפעילה הרשת ברבעון השלישי של 2012, רק 185 סניפים שיקפו שיעור רווחיות של 3.9% מהמכירות, בעוד 31 סניפים הציגו הפסד תפעולי בשיעור של 6.1%. בדו"חות נכתב אז כי "מ־11 סניפים מפסידים נצא עד סוף 2013 ו־20 סניפים מפסידים נוספים יטופלו במסגרת התוכנית האסטרטגית".

במסגרת התוכנית האסטרטגית הקימה רבוע כחול רשת דיסקאונט חדשה, שהושקה בנובמבר 2013 תחת המותג You. אלא שלהערכת גורמים בענף, סניפים אלו ממשיכים להסב לרשת הפסדים נוכח מדיניות הורדת המחירים האגרסיבית. סגירת סניפים הפסדיים הביאה למעבר מהפסד תפעולי בהיקף 3 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2013 לרווחיות תפעולית בשיעור של 0.95% בסיכום השנה. עם זאת, מדובר בשיעור הרווחיות התפעולית הנמוכה בענף.

האצת קצב סגירת הסניפים מתרחשת שלוש שנים אחרי שמגה הכריזה על מהלך הפוך לפתיחת 30 חנויות בפרק זמן של שנתיים, והתחייבה לחוזים שונים. ניתן להעריך כי נוכח הירידה בתוצאותיה הכספיות, הרשת מבקשת כעת להשתחרר מחלקם.

בדו"חות לסיכום שנת 2010 רשמה מגה עלייה בשיעור 0.5% במכירות שהסתכמו ב־6.86 מיליארד שקל. העלייה הושגה כתוצאה מפתיחת 14 סניפים חדשים, שכן מכירות חנויות זהות רשמו ירידה של 0.8% ביחס ל־2009. ההבנה כי הרשת תוכל להציג צמיחה בעיקר באמצעות התרחבות הובילה ככל הנראה להצהרה שניתנה בדו"חות ולפיה: "החברה אישרה תוכנית לפתיחת 30 סניפים בשטח כולל של 27 אלף מ"ר בשנתיים הקרובות". כעת נראה שמגמה זו התהפכה ואפילו מספר סניפי מגה בעיר, שנחשבים לבעלי שיעור רווחיות גדול יותר, ירד מ־121 בשנת 2010 ל־116 בסוף השנה שעברה, ואף עשוי להצטמצם עוד יותר לאור גל המכירות האחרון שכולל גם חנויות עירוניות קטנות.

מנכ"ל מגה מוטי קרן. התוצאות לא השתפרו ברמה השנתית מנכ"ל מגה מוטי קרן. התוצאות לא השתפרו ברמה השנתית מנכ"ל מגה מוטי קרן. התוצאות לא השתפרו ברמה השנתית

ההתכווצות לא תרמה

אלא שהתחלת מימוש תוכנית ההתרחבות, שכללה פתיחת חמש חנויות חדשות ב־2011, לא הצליחה לבלום את הירידה במכירות ולשפר את הרווחיות של הרשת. ב־2011, שבה פרצה המחאה החברתית, רשמה הרשת ירידה של 2.5% במכירות וירידה בשיעור חד יותר של 2.7% בחנויות זהות של הרשת. המכירות לפי מטר רבוע, שהסתכמו ב־2010 ב־18,692 שקל, קטנו ב־3.2% בשנת 2011 והסתכמו ב־18,090 שקל בלבד למ"ר.

בדו"חות שסיכמו את שנת 2011 הודיעה הרשת כי היא נערכת למהלך צמצום עלויות. "החברה נוקטת כמה פעולות לשיפור הדרגתי של הרווח התפעולי", נכתב בדו"חות. "בימים אלו אנו מסיימים צמצום של 15% מכוח האדם של מטה החברה. כמו כן ננקטו כמה מהלכי התייעלות בהוצאות המכירה, התפעול והפרסום שיניבו לדעתנו פירות עוד ב־2012. בכוונת החברה להמשיך בצעדי ההתייעלות ולמכור עוד השנה שישה סניפים הפסדיים".

אלא שככל שנקף הזמן, ברשת הבינו שלא די במכירת שישה סניפים. כבר בסיכום הרבעון הראשון של שנת 2012 רשמה מגה ירידה בשיעור 2.6% במכירות של חנויות זהות, והודיעה שבכוונתה לסגור עשרה סניפים בשטח של 20 אלף מ"ר. כמו כן צומצמו 350 משרות.

כמה חודשים לאחר מכן התנהלו מגעים בין הרשת לרמי לוי למכירת 40 מסניפי הדיסקאונט, במטרה לאפשר התמקדות בחנויות העירוניות הרווחיות. המו"מ בין הצדדים לא הבשיל, וביולי 2012 מכרה הרשת שישה סניפים של מגה בול וזול בשפע לרשת מחסני השוק תמורת 16 מיליון שקל. הסניפים שנמכרו, ששטחם הכולל עמד על 10,241 מ"ר, כללו שתי חנויות באשדוד וכן סניפים בביתר עילית, קריית מלאכי, צפת וטבריה. המשך הירידה במכירות חנויות זהות ברבעון השלישי של 2012 בשיעור 0.4% לעומת התקופה המקבילה שנה לפני כן, לצד המשך שחיקת הרווחיות הגולמית והתפעולית ל־27.6% ו־2% בהתאמה, הובילו לסיום הקדנציה של זאב וורמברנד כמנכ"ל הרשת ולמינויו של מוטי קרן.

בעל השליטה במגה דודי ויסמן. ייאלץ לפטר?, צילום: אוראל כהן בעל השליטה במגה דודי ויסמן. ייאלץ לפטר? | צילום: אוראל כהן בעל השליטה במגה דודי ויסמן. ייאלץ לפטר?, צילום: אוראל כהן

עומס על הסניפים

קרן, שנכנס לתפקידו בתחילת 2013, המשיך במגמת צמצום הסניפים והוביל מכירה של שבעה סניפים. מנגד, הוא הרחיב את מספר הפורמטים שבאמצעותם פועלת הרשת מארבעה לשבעה באמצעות החייאת רשת מגה, השקת רשת דיסקאונט חדשה בשם Youוהקמת רשת הדיסקאונט השכונתית "הצרכנייה של You". אלא שלמרות צמצום של כ־9,000 מ"ר בשטח המסחרי ב־2013 לעומת שנה לפני כן, המשיכו ההכנסות למ"ר לרדת והרווח התפעולי צנח ב־53%.

בענף מציינים כי מכירת סניפים הפסדיים תוכל לסייע לקרן להציג שיפור בתוצאות הכספיות, אולם מכירת כל סניף בנפרד ולא במסגרת עסקה כוללת מאריכה את קידום תוכנית ההבראה הנחוצה לרשת. לדברי גורם בענף, "הרשת מקבלת כ־10 מיליון שקל עבור חנות שהיא מוכרת, כך שמדובר בהזדמנות להיפטר מסניפים מפסידים ולייצר הכנסה ממקור שאינו מכירות מזון".

ההערכה בענף היא שללא מהלך פיטורים תתקשה רבוע כחול להתמודד עם העומס שנוצר עקב מעבר עובדי החנויות שנסגרו לסניפים הקיימים. בראיון ל"כלכליסט" בדצמבר 2013 התייחס בעל השליטה ברבוע כחול דודי ויסמן למצבה של מגה ואמר כי הרשת לא מדממת, אך הודה שהיא מפסידה ב"הארד דיסקאונט". ויסמן הוסיף: "אנחנו לא מפטרים עובדים. זה אולי מקשה על המנהלים, אבל לא נאפשר שזה יקרה. בשוק ההון יגידו שאנחנו אנשי עסקים לא טובים? שיגידו".

ממגה רבוע כחול נמסר בתגובה: "החברה אינה נוהגת לדווח על מהלכיה העסקיים בטרם עת".

תגיות

30 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

26.
יש כאן בעיה של תדמית הנה כמה עצות מה יש לך להפסיד קרא והיוושע
המנכ"ל הקודם חי בהכחשה רצה להרחיב ולהרחיב בלי קשר למצב הרשת ותדמיתה בזמן המנכ"ל הקודם הרשת התדרדרה בתדמיתה אתה המנכ"ל החדש לדעתי בבסיס פועל נכון בצמצום מיקומים והסכמי שכירות שערורייתיים של קודמך 1. העצה מבצע כל השנה על ירקות ופרות + 50 המוצרים הכי נקנים סטטיסטית מבצעי גרילה בכל החזיתות על 10 מוצרים כל פעם והשאר בתמחור הגיוני ותחרותי גרילה זה אומר אחידות במחיר של ירקות ופירות ו 10-15 מוצרים מ50 הכי נקנים בארץ אבל בכל הסניפים גם במגה בעיר,מי שקונה במגה בעיר חושב לעצמו מה כבר יעשו ביו הם עושקים כי זה טיבם לכמה כבר יורידו למה להתאמץ ! 2. הפרסומות שלכם בלי הומור ובלי תכלס עם סלנג שלא תופס מעבר לערוצי ילדים אם מדובר בילדים שתמיד 2 מוצרים נוספים על ה10 מינימום יהיו במחירי מבצע כולל פיצות וחיתולים. 3. שופרסל דיל לאחרונה הורידו את המדבקות מהמוצרים ומסתפקים ומודעות מדף ישר כקונה אצלם אני חש שמרמים אותי חלק מהמוצרים כבר לא נין לדעת המחיר עד לקופה - תעשה הפוך תהיה שקוף אני בעד שהרשת תישאר אחרת השוק ילך אחורה בלי תחרות והצרכן והעובדים ייפגעו
סיטונאי בתחום אחר  |  09.05.14
לכל התגובות